Bli med til Vietnam på en reise der vi opplever både stort og smått i dette spennende landet med den komplekse historien! Reisen begynner i Hanoi og avsluttes i Ho Chi Minh City, og mellom de to storbyene skal vi på båttur i den vakre, UNESCO-vernede Halongbukta, på Mekongdeltaet og langs Duftenes elv i Hué. Vi ser mausoleer og pagoder, spor etter fortidens kolonimakter og verdens største dryppsteinshule. Ved den stemningsfulle Lak-sjøen overnatter vi og opplever minoritetskultur i fjellene og på resort i Mai Chau. Vi får litt strandliv i Dong Hoi, og i Ho Chi Minh City blir vi minnet om Vietnams moderne historie når vi besøker Cu Chi-tunellenes vidstrakte nettverk. Fra nord til sør – opplev fantastiske Vietnam!
Bli med til Vietnam på en reise der vi opplever både stort og smått i dette spennende landet med den komplekse historien! Reisen begynner i Hanoi og avsluttes i Ho Chi Minh City, og mellom de to storbyene skal vi på båttur i den vakre, UNESCO-vernede Halongbukta, på Mekongdeltaet og langs Duftenes elv i Hué. Vi ser mausoleer og pagoder, spor etter fortidens kolonimakter og verdens største dryppsteinshule. Ved den stemningsfulle Lak-sjøen overnatter vi og opplever minoritetskultur i fjellene og på resort i Mai Chau. Vi får litt strandliv i Dong Hoi, og i Ho Chi Minh City blir vi minnet om Vietnams moderne historie når vi besøker Cu Chi-tunellenes vidstrakte nettverk. Fra nord til sør – opplev fantastiske Vietnam!
Fra Oslo Lufthavn flyr vi mot Vietnam.
Dag 1
Avreise fra Oslo
Fra Oslo Lufthavn flyr vi mot Vietnam.
Vi kommer til Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet, der vi sjekker inn. Det er litt tid til å friske seg opp før vi skal oppleve byens gamle bydel fra baksetet av en sykkeltaxi. Vi går av sykkeltaxiene ved en hyggelig restaurant der vi spiser velkomstmiddag sammen.
Overnatting i Hanoi.
*Avhengig av flyets ankomsttidspunkt vil sykkelturen ligge på dag 3
Dag 2
Ankomst til Hanoi. Sykkeltaxitur i den gamle bydelen, Jadefjell-templet og velkomstmiddag
Vi kommer til Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet, der vi sjekker inn. Det er litt tid til å friske seg opp før vi skal oppleve byens gamle bydel fra baksetet av en sykkeltaxi. Vi går av sykkeltaxiene ved en hyggelig restaurant der vi spiser velkomstmiddag sammen.
Overnatting i Hanoi.
*Avhengig av flyets ankomsttidspunkt vil sykkelturen ligge på dag 3
Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, der den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag siden hans død i 1969. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans, som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med tradisjonelle vietnamesiske bondehus som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en velfrisert hage direkte ned mot et stort, fiskefylt vann.
Vi vender oss så mot noen av Hanois religiøse severdigheter. En av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden, ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for barmhjertighetsgudinnen, som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn og dermed en arvtaker. Pagoden er av tre og bygd på én enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav. Vi spaserer en tur gjennom de trange gatene, opplever bylivet på nært hold og passerer blant annet en dam der restene av et styrtet amerikansk fly fremdeles ligger som et monument over ødeleggelsene under krigen.
Vi spiser lunsj på en lokal restaurant og etter et godt måltid besøker vi Litteraturtemplet, som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur. Litteraturtemplet ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Templet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong befalte i 1484 at det skulle stilles opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdannelse. Det var likevel svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden 1442–1778 ble det bare til 82 oppstilte minneplater.
Vi kjører til Hoan Kiem-vannet, som ligger som en fredfylt oase midt i Hanoi. På en liten øy i den nordlige delen av vannet ligger det turkisfargede templet Ngoc Son, Jadefjell-templet, som ble grunnlagt i 1700. En fin rødmalt trebro fører over til øya.
Vi avslutter byrundturen med å se en forestilling av det berømte vanndukketeatret, som er helt unikt for Vietnam, og som best kan oppleves i Hanoi.
Overnatting i Hanoi.
Dag 3
Hanoi. Ho Chi Minhs mausoleum, En-søyle-pagoden, Hærens Museum og vanndukketeater
Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, der den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag siden hans død i 1969. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans, som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med tradisjonelle vietnamesiske bondehus som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en velfrisert hage direkte ned mot et stort, fiskefylt vann.
Vi vender oss så mot noen av Hanois religiøse severdigheter. En av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden, ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for barmhjertighetsgudinnen, som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn og dermed en arvtaker. Pagoden er av tre og bygd på én enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav. Vi spaserer en tur gjennom de trange gatene, opplever bylivet på nært hold og passerer blant annet en dam der restene av et styrtet amerikansk fly fremdeles ligger som et monument over ødeleggelsene under krigen.
Vi spiser lunsj på en lokal restaurant og etter et godt måltid besøker vi Litteraturtemplet, som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur. Litteraturtemplet ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Templet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong befalte i 1484 at det skulle stilles opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdannelse. Det var likevel svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden 1442–1778 ble det bare til 82 oppstilte minneplater.
Vi kjører til Hoan Kiem-vannet, som ligger som en fredfylt oase midt i Hanoi. På en liten øy i den nordlige delen av vannet ligger det turkisfargede templet Ngoc Son, Jadefjell-templet, som ble grunnlagt i 1700. En fin rødmalt trebro fører over til øya.
Vi avslutter byrundturen med å se en forestilling av det berømte vanndukketeatret, som er helt unikt for Vietnam, og som best kan oppleves i Hanoi.
Overnatting i Hanoi.
I dag skifter vi ut bylivet med guddommelig vakker natur når vi drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukta. På vei mot den berømte bukta, som er et av naturens ubestridte vidundere, kommer vi forbi rismarker, elver og landbruksområder. I Halongbukta er 3000 kalksteinsfjell i all verdens former strødd ut over det stille, blågrønne vannet, og det er en fantastisk opplevelse å farte rundt mellom de særpregede plantebevokste klippene. Og det er nettopp det vi skal. Vi går om bord i en tradisjonell vietnamesisk djunke, som skal være hjemmet vårt det neste døgnet, når vi drar på cruise i bukta. Vi sjekker inn i lugarene våre og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak mens vi blir godt bortskjemt av besetningen. Lugarene har eget bad/toalett.
Dag 4
Hanoi–Halongbukta. Minicruise
I dag skifter vi ut bylivet med guddommelig vakker natur når vi drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukta. På vei mot den berømte bukta, som er et av naturens ubestridte vidundere, kommer vi forbi rismarker, elver og landbruksområder. I Halongbukta er 3000 kalksteinsfjell i all verdens former strødd ut over det stille, blågrønne vannet, og det er en fantastisk opplevelse å farte rundt mellom de særpregede plantebevokste klippene. Og det er nettopp det vi skal. Vi går om bord i en tradisjonell vietnamesisk djunke, som skal være hjemmet vårt det neste døgnet, når vi drar på cruise i bukta. Vi sjekker inn i lugarene våre og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak mens vi blir godt bortskjemt av besetningen. Lugarene har eget bad/toalett.
Når du våkner denne morgenen og kikker ut av vinduet, vil du kanskje tro at du ennå drømmer. Natursceneriene utenfor må nemlig sies å høre til blant verdens vakreste.
Mens vi nyter frokosten om bord og den fantastiske utsikten, går båten stille tilbake mot fastlandet. Vi drar deretter tilbake mot Hanoi, og igjen går turen gjennom et frodig område. Underveis gjør vi holdt i en liten landsby, der vi er invitert inn til en lokal familie. Her får vi et spennende innblikk i livet på landet og hører om det harde arbeidet i rismarkene i Vietnam, der landbruket fremdeles foregår ved manuell kraft.
Overnatting på båten.
Dag 5
Halongbukta–Hanoi. Landsbyliv og besøk hos lokal familie
Når du våkner denne morgenen og kikker ut av vinduet, vil du kanskje tro at du ennå drømmer. Natursceneriene utenfor må nemlig sies å høre til blant verdens vakreste.
Mens vi nyter frokosten om bord og den fantastiske utsikten, går båten stille tilbake mot fastlandet. Vi drar deretter tilbake mot Hanoi, og igjen går turen gjennom et frodig område. Underveis gjør vi holdt i en liten landsby, der vi er invitert inn til en lokal familie. Her får vi et spennende innblikk i livet på landet og hører om det harde arbeidet i rismarkene i Vietnam, der landbruket fremdeles foregår ved manuell kraft.
Overnatting på båten.
Vi tar avskjed med Hanoi og gir oss ut på en eventyrlig tur til fjellene sørvest for Hanoi. Først kjører vi på en moderne motorvei gjennom Hanois nye bydeler, med høyhus, innkjøpssentre og moderne kontorbygninger – en skjærende kontrast til den gamle bydelen. Om ikke så lenge er vi ute på landeveien, som fører oss gjennom landbruksområder og mindre byer. Målet vårt er fjellbyen Mai Chau, og kjøreturen tar cirka fire timer. Den siste strekningen går gjennom et eventyrlig vakkert landskap med kalksteinsfjell og klipper som reiser seg over markene – et imponerende syn.
I Vietnam lever det i alt 54 forskjellige folkeslag. Den største gruppen er kinh-vietnamesere, som utgjør cirka 90 prosent av befolkningen. De øvrige 53 folkeslagene blir ofte omtalt som etniske minoriteter, og det er også nomadefolk her. I Mai Chau og landsbyene rundt får vi et unikt og spennende innblikk i de etniske minoritetenes levevis og hører om det harde arbeidet med å dyrke jorden i fjellområdene.
Naturen her er ganske enkelt enestående vakker, med maleriske risterrasser og daler omkranset av fjelltinder. Bussen kjører oss ut i området, og deretter klarer vi resten til fots. Turen er forholdsvis lett i flatt terreng på småveier og stier. Vi starter eventyret i fjellene med å besøke en landsby befolket av taidon-minoriteten. Husene deres er oftest bygd på pæler. Under selve husene bor husdyrene, og der oppbevarer de avlingene sine. Vi spiser lunsj i landsbyen, og deretter får vi tid til å gå videre på oppdagelsestur sammen med reiselederen og den lokale guiden. Dalen, som elva Xia skjærer seg gjennom, er et syn man ikke så lett glemmer. Etter denne spennende og autentiske opplevelsen kjører vi til Mai Chau-dalen, der det vakre resortet vårt ligger.
I Mai Chau høster de ris to ganger om året. Den første høsten (våravlingen) blir plantet i februar og høstes i juni. Den andre høsten (vinteravlingen) blir plantet i juli og høstes i november. Under vårt opphold i Mai Chau vil det alltid være god aktivitet i åkrene. I tillegg til ris blir det dyrket tallrike andre matplanter, så det er mye å se på.
Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som i seg selv er en opplevelse. Lodgen er oppført på en liten åstopp der de smakfullt innredede bungalowene er plassert i rekker, så alle har en flott utsikt over dalen. Størstedelen av personalet er etniske minoriteter, som yter sitt beste for å gjøre oppholdet så behagelig som mulig for gjestene. Vi må likevel være forberedt på at ikke alt fungerer i samme tempo som vi kanskje er vant til. Ved ankomsten til lodgen får vi anvist rommene våre, og deretter er det tid til å gå litt på oppdagelsestur på stedet eller bare sitte på terrassen og nyte utsikten. Om kvelden samles vi til middag i restauranten, og senere skal vi bli underholdt med lokal folklore, fremført av beboerne fra de omkringliggende landsbyene.
Overnatting i Mai Chau.
Dag 6
Hanoi–Mai Chau-dalen. Fottur til landsbyer befolket av etniske minoriteter
Vi tar avskjed med Hanoi og gir oss ut på en eventyrlig tur til fjellene sørvest for Hanoi. Først kjører vi på en moderne motorvei gjennom Hanois nye bydeler, med høyhus, innkjøpssentre og moderne kontorbygninger – en skjærende kontrast til den gamle bydelen. Om ikke så lenge er vi ute på landeveien, som fører oss gjennom landbruksområder og mindre byer. Målet vårt er fjellbyen Mai Chau, og kjøreturen tar cirka fire timer. Den siste strekningen går gjennom et eventyrlig vakkert landskap med kalksteinsfjell og klipper som reiser seg over markene – et imponerende syn.
I Vietnam lever det i alt 54 forskjellige folkeslag. Den største gruppen er kinh-vietnamesere, som utgjør cirka 90 prosent av befolkningen. De øvrige 53 folkeslagene blir ofte omtalt som etniske minoriteter, og det er også nomadefolk her. I Mai Chau og landsbyene rundt får vi et unikt og spennende innblikk i de etniske minoritetenes levevis og hører om det harde arbeidet med å dyrke jorden i fjellområdene.
Naturen her er ganske enkelt enestående vakker, med maleriske risterrasser og daler omkranset av fjelltinder. Bussen kjører oss ut i området, og deretter klarer vi resten til fots. Turen er forholdsvis lett i flatt terreng på småveier og stier. Vi starter eventyret i fjellene med å besøke en landsby befolket av taidon-minoriteten. Husene deres er oftest bygd på pæler. Under selve husene bor husdyrene, og der oppbevarer de avlingene sine. Vi spiser lunsj i landsbyen, og deretter får vi tid til å gå videre på oppdagelsestur sammen med reiselederen og den lokale guiden. Dalen, som elva Xia skjærer seg gjennom, er et syn man ikke så lett glemmer. Etter denne spennende og autentiske opplevelsen kjører vi til Mai Chau-dalen, der det vakre resortet vårt ligger.
I Mai Chau høster de ris to ganger om året. Den første høsten (våravlingen) blir plantet i februar og høstes i juni. Den andre høsten (vinteravlingen) blir plantet i juli og høstes i november. Under vårt opphold i Mai Chau vil det alltid være god aktivitet i åkrene. I tillegg til ris blir det dyrket tallrike andre matplanter, så det er mye å se på.
Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som i seg selv er en opplevelse. Lodgen er oppført på en liten åstopp der de smakfullt innredede bungalowene er plassert i rekker, så alle har en flott utsikt over dalen. Størstedelen av personalet er etniske minoriteter, som yter sitt beste for å gjøre oppholdet så behagelig som mulig for gjestene. Vi må likevel være forberedt på at ikke alt fungerer i samme tempo som vi kanskje er vant til. Ved ankomsten til lodgen får vi anvist rommene våre, og deretter er det tid til å gå litt på oppdagelsestur på stedet eller bare sitte på terrassen og nyte utsikten. Om kvelden samles vi til middag i restauranten, og senere skal vi bli underholdt med lokal folklore, fremført av beboerne fra de omkringliggende landsbyene.
Overnatting i Mai Chau.
Vi starter dagen med en busstur ut i landskapet til Hoa Binh-sjøen, som ligger cirka 25 kilometer fra Mai Chau. Sjøen oppstod da man i 1970-årene oppførte et vannkraftverk. Hoa Binh-sjøen har lenge vært vanskelig tilgjengelig, og det er først nå det er anlagt egentlige veier dit. Det gir oss mulighet til å besøke dette eventyrlig vakre området, som ennå er forholdsvis uberørt av turismen. Vi drar ut på sjøen i små båter, besøker et fiskerleie og ser litt nærmere på det lokale fiskeoppdrettet. Sjøen er omkranset av kalksteinsfjell og jungel – vakkert og uforglemmelig!
Deretter begir vi oss videre til en landsby befolket av muong-fjellstammen. Til lunsj smaker vi på den lokale kokekunsten, og deilig mette vandrer vi på gode stier og småveier fra den lille landsbyen gjennom marker og videre til nabolandsbyen.
Etter dagens opplevelser kjører vi tilbake til feriestedet, der resten av dagen er til fri disposisjon. Det vil være mulig å ta en sykkeltur om ettermiddagen for dem som har lyst.
Overnatting i Mai Chau.
Dag 7
Mai Chau. Båttur på oppdemmet sjø og besøk ved dambruk. Lett fottur mellom rismarker og diverse matplanter
Vi starter dagen med en busstur ut i landskapet til Hoa Binh-sjøen, som ligger cirka 25 kilometer fra Mai Chau. Sjøen oppstod da man i 1970-årene oppførte et vannkraftverk. Hoa Binh-sjøen har lenge vært vanskelig tilgjengelig, og det er først nå det er anlagt egentlige veier dit. Det gir oss mulighet til å besøke dette eventyrlig vakre området, som ennå er forholdsvis uberørt av turismen. Vi drar ut på sjøen i små båter, besøker et fiskerleie og ser litt nærmere på det lokale fiskeoppdrettet. Sjøen er omkranset av kalksteinsfjell og jungel – vakkert og uforglemmelig!
Deretter begir vi oss videre til en landsby befolket av muong-fjellstammen. Til lunsj smaker vi på den lokale kokekunsten, og deilig mette vandrer vi på gode stier og småveier fra den lille landsbyen gjennom marker og videre til nabolandsbyen.
Etter dagens opplevelser kjører vi tilbake til feriestedet, der resten av dagen er til fri disposisjon. Det vil være mulig å ta en sykkeltur om ettermiddagen for dem som har lyst.
Overnatting i Mai Chau.
Vi tar avskjed med Mai Chau og begir oss ut på en spennende busstur, som de følgende dagene fører oss gjennom jomfruelige trakter av Vietnam – langt fra allfarvei og utenfor de gjengse turistrutene. Det er nå vi skal oppleve det ekte gamle Vietnam. Vi følger den gamle landeveien, en del av den forsyningsruten som under Vietnamkrigen brakte forsyninger fra Nord-Vietnam til de opprørske Viet Cong-soldatene i det daværende Sør-Vietnam. Ruten ble døpt Ho Chi Minh-stien, og her i Nord-Vietnam gikk den i dalene gjennom jungel og landbruksområder omkranset av fjell. Før Ho Chi Minh-stien nådde grensen til Sør-Vietnam, skiftet ruten retning og gikk inn gjennom Laos og videre til Kambodsja. Derfra kom forsyningene inn i Sør-Vietnam. Til tross for heftig bombing, særlig i Laos og Kambodsja, lyktes det aldri for amerikanerne å få stoppet forsyningsstrømmen mot sør.
I dag er ruten, som bærer landsfaderens navn, blitt modernisert og er i fremragende stand. Navnet er derfor også blitt justert til Ho Chi Minh-veien. I motsetning til den store hovedvei 1, som går langs kysten, har den likevel ikke så mye trafikk. Turen er avvekslende med maleriske scenerier når vi kjører gjennom daler, jungel og langs elver, hele tiden omkranset av fjellmassiver og kalksteinsklipper. Underveis gjør vi holdt i små landsbyer, der vi besøker lokale skoler og verksteder og kikker nærmere på lokalt levevis her langt fra allfarvei. Vi spiser lunsj i byen Tan Ky, der den egentlige Ho Chi Minh-stien startet. Før vi fortsetter mot sør, besøker vi seiersmonumentet. Utpå ettermiddagen svinger vi ut mot kysten og overnatter i havnebyen Vinh. Om kvelden kan vi se frem til middag på en av byens gode restauranter.
Overnatting i Vinh.
Dag 8
Mai Chau–kystbyen Vinh. Naturskjønn kjørerute på den legendariske Ho Chi Minh-stien
Vi tar avskjed med Mai Chau og begir oss ut på en spennende busstur, som de følgende dagene fører oss gjennom jomfruelige trakter av Vietnam – langt fra allfarvei og utenfor de gjengse turistrutene. Det er nå vi skal oppleve det ekte gamle Vietnam. Vi følger den gamle landeveien, en del av den forsyningsruten som under Vietnamkrigen brakte forsyninger fra Nord-Vietnam til de opprørske Viet Cong-soldatene i det daværende Sør-Vietnam. Ruten ble døpt Ho Chi Minh-stien, og her i Nord-Vietnam gikk den i dalene gjennom jungel og landbruksområder omkranset av fjell. Før Ho Chi Minh-stien nådde grensen til Sør-Vietnam, skiftet ruten retning og gikk inn gjennom Laos og videre til Kambodsja. Derfra kom forsyningene inn i Sør-Vietnam. Til tross for heftig bombing, særlig i Laos og Kambodsja, lyktes det aldri for amerikanerne å få stoppet forsyningsstrømmen mot sør.
I dag er ruten, som bærer landsfaderens navn, blitt modernisert og er i fremragende stand. Navnet er derfor også blitt justert til Ho Chi Minh-veien. I motsetning til den store hovedvei 1, som går langs kysten, har den likevel ikke så mye trafikk. Turen er avvekslende med maleriske scenerier når vi kjører gjennom daler, jungel og langs elver, hele tiden omkranset av fjellmassiver og kalksteinsklipper. Underveis gjør vi holdt i små landsbyer, der vi besøker lokale skoler og verksteder og kikker nærmere på lokalt levevis her langt fra allfarvei. Vi spiser lunsj i byen Tan Ky, der den egentlige Ho Chi Minh-stien startet. Før vi fortsetter mot sør, besøker vi seiersmonumentet. Utpå ettermiddagen svinger vi ut mot kysten og overnatter i havnebyen Vinh. Om kvelden kan vi se frem til middag på en av byens gode restauranter.
Overnatting i Vinh.
I dag fortsetter vi eventyret på den gamle Ho Chi Minh-stien. Første stopp er i landsbyen Sen nær byen Kim Lien, som er Ho Chi Minhs fødeby. Her levde han de første fem årene av sitt liv før familien flyttet til keiserbyen Hué. Det er oppført en kopi av den gamle bambushytta som var familiens hjem, og videre er der et lite museum som vi besøker.
Deretter kjører vi igjen inn i landet og er snart tilbake på Ho Chi Minh-stien, som fører oss videre mot sør. I dette området er der tallrike kalksteinsfjell og -klipper, og det skaper en fantastisk kulisse til de grønne rismarkene. Områdets mange kalksteinsformasjoner gjemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sant eldorado for geologer. Man har funnet mer enn 400 grotter og huler, og eksperter mener at der er langt flere som man ennå ikke har funnet. En del av området er gjort til nasjonalpark på grunn av den vidunderlig vakre naturen, med jungel, elver og klipper.
I 2005 fant noen parkarbeidere ved en tilfeldighet en åpning i en fjern fjellskråning. Det skulle vise seg å være inngangen til et av verdens største grottesystemer, og man har foreløpig nådd godt og vel 4 mil inn i fjellet. I 2009 ble grotten åpnet for turister, og via en gangbro i tre får vi mulighet til å komme inn i fjellet og den magiske Paradis-grotten. Det er et helt eventyrlig underjordisk univers som venter oss her. Den ene store grotten på størrelse med en flyplassterminal avløser den neste. Fantastiske formasjoner dannet gjennom millioner av år skaper en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen av å ha reist til jordens indre. Vi skal likevel ikke igjennom hele grotten, men nøyer oss med de cirka 1000 meter der gangbroen er laget.
Etter denne enestående opplevelsen venter det lunsj på en lokal restaurant før vi fortsetter mot kystbyen Dong Hoi og vårt lekre strandhotell Sun Spa Resort.
Overnatting i Dong Hoi.
Dag 9
Vinh–Dong Hoi. Ho Chi Minhs fødeby og barndomshjem, jomfruelige naturområder og verdens største dryppsteinshule
I dag fortsetter vi eventyret på den gamle Ho Chi Minh-stien. Første stopp er i landsbyen Sen nær byen Kim Lien, som er Ho Chi Minhs fødeby. Her levde han de første fem årene av sitt liv før familien flyttet til keiserbyen Hué. Det er oppført en kopi av den gamle bambushytta som var familiens hjem, og videre er der et lite museum som vi besøker.
Deretter kjører vi igjen inn i landet og er snart tilbake på Ho Chi Minh-stien, som fører oss videre mot sør. I dette området er der tallrike kalksteinsfjell og -klipper, og det skaper en fantastisk kulisse til de grønne rismarkene. Områdets mange kalksteinsformasjoner gjemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sant eldorado for geologer. Man har funnet mer enn 400 grotter og huler, og eksperter mener at der er langt flere som man ennå ikke har funnet. En del av området er gjort til nasjonalpark på grunn av den vidunderlig vakre naturen, med jungel, elver og klipper.
I 2005 fant noen parkarbeidere ved en tilfeldighet en åpning i en fjern fjellskråning. Det skulle vise seg å være inngangen til et av verdens største grottesystemer, og man har foreløpig nådd godt og vel 4 mil inn i fjellet. I 2009 ble grotten åpnet for turister, og via en gangbro i tre får vi mulighet til å komme inn i fjellet og den magiske Paradis-grotten. Det er et helt eventyrlig underjordisk univers som venter oss her. Den ene store grotten på størrelse med en flyplassterminal avløser den neste. Fantastiske formasjoner dannet gjennom millioner av år skaper en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen av å ha reist til jordens indre. Vi skal likevel ikke igjennom hele grotten, men nøyer oss med de cirka 1000 meter der gangbroen er laget.
Etter denne enestående opplevelsen venter det lunsj på en lokal restaurant før vi fortsetter mot kystbyen Dong Hoi og vårt lekre strandhotell Sun Spa Resort.
Overnatting i Dong Hoi.
Vi tar en formiddagstur til Phoung Nha nasjonalpark. Kjøreruten tar oss atter med gjennom et nydelig landskap med rismarker, jungel og fjellformasjoner. Målet vårt er Phoung Nha-grottene, som i motsetning til Paradis-grotten har vært kjent gjennom århundrer, og man har funnet levninger helt fra det tidlige Champa-riket. Vi bytter ut bussen med båter og går gjennom det billedskjønne landskapet. Etter en liten time når vi frem til grotteinngangen og fortsetter båtturen inn i selve grotten, som om mulig er enda mer spektakulær enn gårsdagens opplevelse.
Ute i dagslyset igjen spiser vi lunsj på en restaurant ved elvebredden før vi kjører tilbake til feriestedet, der resten av dagen står i avslapningens tegn. Vi bor på Sun Spa Resort, som er et førsteklasses sted ved stranden med alle tenkelige fasiliteter. Det er et skjønt sted å slappe av og fordøye noen av de mange inntrykkene som reisen vår allerede nå har gitt. Du kan for eksempel lese en god bok ved hotellets svømmebasseng, ta en spasertur på stranden eller kanskje la deg skjemme bort litt i stedets wellness-senter.
Overnatting i Dong Hoi.
Dag 10
Dong Hoi. Båttur på undersjøisk elv i Phoung Nha nasjonalpark. Avslapning på strandresort
Vi tar en formiddagstur til Phoung Nha nasjonalpark. Kjøreruten tar oss atter med gjennom et nydelig landskap med rismarker, jungel og fjellformasjoner. Målet vårt er Phoung Nha-grottene, som i motsetning til Paradis-grotten har vært kjent gjennom århundrer, og man har funnet levninger helt fra det tidlige Champa-riket. Vi bytter ut bussen med båter og går gjennom det billedskjønne landskapet. Etter en liten time når vi frem til grotteinngangen og fortsetter båtturen inn i selve grotten, som om mulig er enda mer spektakulær enn gårsdagens opplevelse.
Ute i dagslyset igjen spiser vi lunsj på en restaurant ved elvebredden før vi kjører tilbake til feriestedet, der resten av dagen står i avslapningens tegn. Vi bor på Sun Spa Resort, som er et førsteklasses sted ved stranden med alle tenkelige fasiliteter. Det er et skjønt sted å slappe av og fordøye noen av de mange inntrykkene som reisen vår allerede nå har gitt. Du kan for eksempel lese en god bok ved hotellets svømmebasseng, ta en spasertur på stranden eller kanskje la deg skjemme bort litt i stedets wellness-senter.
Overnatting i Dong Hoi.
Etter våre spennende opplevelser i Quang Binh-provinsen fortsetter vi nå mot sør. Dagens etappe er på hovedvei 1, som går langs kysten. I dag venter det igjen flotte naturscenerier og interessante stopp underveis. Vi kjører inn i Quang Tri-provinsen, der den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam ble fastlagt. Etter franskmennenes militære nederlag i fjellene i det nordlige Vietnam i 1954 ble det ved FNs hjelp etablert en løsning der man delte Vietnam i to. Den nordlige delen av landet skulle ledes av kommunistene med Ho Chi Minh i spissen, og den sørlige delen skulle ledes av en hastig etablert regjering med støtte fra USA. Man fastsatte en midlertidig grense ved den 17. breddegrad, og det er nettopp i dette området vi er i dag. Grensen var ment som en midlertidig løsning inntil en folkeavstemning kunne fastsette hvilken styreform den samlede befolkningen ønsket. Denne folkeavstemningen kom som kjent aldri, og grensen kom til å holde helt frem til 1975, da de nordvietnamesiske styrkene invaderte Sør-Vietnam.
Før vi krysser den gamle grensen, skal vi besøke Vinh Moc-tunnelene fra krigens tid. Det er her tale om en hel landsby som i 1966 flyttet under jorden som beskyttelse mot de amerikanske flyangrepene. Om dagen oppholdt innbyggerne seg i tunnelsystemet, og etter mørkets frembrudd kunne de komme frem og arbeide på markene. Tunnelene var i bruk i perioden 1966–1972 og står i dag uberørt. Vi tar en tur ned i tunnelene, som ligger i en dybde på 10–30 meter. Høyden i gangene er cirka 160–180 centimeter, så de fleste kan gå noenlunde oppreist. Vi ser hvordan innbyggerne bodde, og hvordan tunnelsystemet ble utvidet med skole, kino med videre. I alt 17 barn ble født her under jorden i denne perioden.
Etter denne interessante og svært autentiske opplevelsen kjører vi videre mot den gamle grensen, som ble anlagt ved Ben Hai-elva. Vi stopper på nordsiden og ser et lite museum før vi spaserer over den gamle Hien Luong-broen, som i dag er gjenoppført. Halvdelen av broen er malt rød og den andre halvdelen blå – dette for å symbolisere landets deling. Området omkring den gamle grensen ble kalt DMZ, den demilitariserte sonen. Pussig nok skulle det med tiden vise seg at sonen ble det kanskje mest militariserte området i verden.
Vi krysser grensen til fots og fortsetter det siste stykket til den gamle keiserbyen Hué, som historisk sett er Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802–1945. Da vietnameserne på slutten av 1700-tallet etter hvert hadde fått bukt med det gamle Champa-riket og samtidig hadde fått gjort godt innhogg i Khmer-riket i sør, besluttet man at hovedstaden skulle flyttes til en sentral del av landet. Inntil da hadde hovedstaden alltid ligget i Hanoi i nord. Ved hjelp av både religiøse og militære eksperter bestemte man seg for å plassere den nye hovedstaden i de vakre omgivelsene ved Duftenes elv. I 1802 stod den nye keiserbyen ferdig med palass og embetsboliger, omgitt av i alt 11 kilometer bymur. De neste par dagene skal vi utforske denne spennende delen av Vietnams historie.
Etter ankomsten til Hué og innsjekking på hotellet tar vi en avslappende tur i sykkeltaxi rundt i byens gater og avslutter dagen med middag på en lokal restaurant.
Overnatting i Hué.
Dag 11
Dong Hoi–Hué. Vinh Moc-tunnelene og DMZ-sonen, den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam
Etter våre spennende opplevelser i Quang Binh-provinsen fortsetter vi nå mot sør. Dagens etappe er på hovedvei 1, som går langs kysten. I dag venter det igjen flotte naturscenerier og interessante stopp underveis. Vi kjører inn i Quang Tri-provinsen, der den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam ble fastlagt. Etter franskmennenes militære nederlag i fjellene i det nordlige Vietnam i 1954 ble det ved FNs hjelp etablert en løsning der man delte Vietnam i to. Den nordlige delen av landet skulle ledes av kommunistene med Ho Chi Minh i spissen, og den sørlige delen skulle ledes av en hastig etablert regjering med støtte fra USA. Man fastsatte en midlertidig grense ved den 17. breddegrad, og det er nettopp i dette området vi er i dag. Grensen var ment som en midlertidig løsning inntil en folkeavstemning kunne fastsette hvilken styreform den samlede befolkningen ønsket. Denne folkeavstemningen kom som kjent aldri, og grensen kom til å holde helt frem til 1975, da de nordvietnamesiske styrkene invaderte Sør-Vietnam.
Før vi krysser den gamle grensen, skal vi besøke Vinh Moc-tunnelene fra krigens tid. Det er her tale om en hel landsby som i 1966 flyttet under jorden som beskyttelse mot de amerikanske flyangrepene. Om dagen oppholdt innbyggerne seg i tunnelsystemet, og etter mørkets frembrudd kunne de komme frem og arbeide på markene. Tunnelene var i bruk i perioden 1966–1972 og står i dag uberørt. Vi tar en tur ned i tunnelene, som ligger i en dybde på 10–30 meter. Høyden i gangene er cirka 160–180 centimeter, så de fleste kan gå noenlunde oppreist. Vi ser hvordan innbyggerne bodde, og hvordan tunnelsystemet ble utvidet med skole, kino med videre. I alt 17 barn ble født her under jorden i denne perioden.
Etter denne interessante og svært autentiske opplevelsen kjører vi videre mot den gamle grensen, som ble anlagt ved Ben Hai-elva. Vi stopper på nordsiden og ser et lite museum før vi spaserer over den gamle Hien Luong-broen, som i dag er gjenoppført. Halvdelen av broen er malt rød og den andre halvdelen blå – dette for å symbolisere landets deling. Området omkring den gamle grensen ble kalt DMZ, den demilitariserte sonen. Pussig nok skulle det med tiden vise seg at sonen ble det kanskje mest militariserte området i verden.
Vi krysser grensen til fots og fortsetter det siste stykket til den gamle keiserbyen Hué, som historisk sett er Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802–1945. Da vietnameserne på slutten av 1700-tallet etter hvert hadde fått bukt med det gamle Champa-riket og samtidig hadde fått gjort godt innhogg i Khmer-riket i sør, besluttet man at hovedstaden skulle flyttes til en sentral del av landet. Inntil da hadde hovedstaden alltid ligget i Hanoi i nord. Ved hjelp av både religiøse og militære eksperter bestemte man seg for å plassere den nye hovedstaden i de vakre omgivelsene ved Duftenes elv. I 1802 stod den nye keiserbyen ferdig med palass og embetsboliger, omgitt av i alt 11 kilometer bymur. De neste par dagene skal vi utforske denne spennende delen av Vietnams historie.
Etter ankomsten til Hué og innsjekking på hotellet tar vi en avslappende tur i sykkeltaxi rundt i byens gater og avslutter dagen med middag på en lokal restaurant.
Overnatting i Hué.
Vi starter dagen med en fin båttur på den berømte Duftenes elv, der vi blant annet skal se Thien Mu-pagoden, som er en av de mest kjente bygningene i Vietnam. Pagoden ligger vakkert plassert på en ås med utsikt over elva. Den nåværende 21 meter høye pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den seneste av en rekke pagoder; den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de sju etasjene er viet til en buddha som fremtrer i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore og mer enn to tonn tunge klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Det sies at man kan høre den på ti kilometers avstand.
I Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle festning. Det var keiser Gia Long som i slutten av 1700-tallet påbegynte konstruksjonen av citadellet med en omgivende vanngrav og en bymur på 11 kilometer. Opprinnelig ble muren bygd i jord, men i begynnelsen av forrige århundre arbeidet titusener av menn i 10–20 år på å dekke alle murene med et to meter tykt lag murstein.
Om ettermiddagen tar vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde i sann keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet og ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brukte som palass når han var på et av sine mer langvarige besøk ved mausoleet, sammen med båtplassen der han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. Åndealléen, som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner som alle er lavere enn 153 centimeter, for det var keiserens høyde! I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier hele 20 tonn, og det tog fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc slett ikke begravet her i mausoleet, og ingen vet hvor han og alle hans rikdommer ligger begravet, for man hogde hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri!
Khai Dinhs mausoleum er til gjengjeld et vitnesbyrd om det vietnamesiske keiserdømmets undergang, da landet ble kolonisert av franskmennene. Keiser Khai Dinh regjerte i perioden 1916–1925, og hans gigantiske betongmausoleum ble bygd i årene 1920–1931. Mausoleet er fint utsmykket, men med en blanding av europeisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardenes ansiktstrekk er av blandet opprinnelse. Mausoleet er kjempestort og strekker seg mot himmelen med flere bygninger og gårder i forskjellige etasjer. Har vi tid til det, besøker vi også det fargerike markedet Dong Ba, der lokalbefolkningen handler med grønnsaker, frukt, fisk med mer. Et markedsbesøk er en god mulighet til å komme tett innpå de vennlige og smilende vietnameserne.
Overnatting i Hué.
Dag 12
Hué. Byrundtur inkl. båttur på Duftenes elv, citadellet og keisermausoleer
Vi starter dagen med en fin båttur på den berømte Duftenes elv, der vi blant annet skal se Thien Mu-pagoden, som er en av de mest kjente bygningene i Vietnam. Pagoden ligger vakkert plassert på en ås med utsikt over elva. Den nåværende 21 meter høye pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den seneste av en rekke pagoder; den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de sju etasjene er viet til en buddha som fremtrer i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore og mer enn to tonn tunge klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Det sies at man kan høre den på ti kilometers avstand.
I Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle festning. Det var keiser Gia Long som i slutten av 1700-tallet påbegynte konstruksjonen av citadellet med en omgivende vanngrav og en bymur på 11 kilometer. Opprinnelig ble muren bygd i jord, men i begynnelsen av forrige århundre arbeidet titusener av menn i 10–20 år på å dekke alle murene med et to meter tykt lag murstein.
Om ettermiddagen tar vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde i sann keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet og ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brukte som palass når han var på et av sine mer langvarige besøk ved mausoleet, sammen med båtplassen der han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. Åndealléen, som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner som alle er lavere enn 153 centimeter, for det var keiserens høyde! I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier hele 20 tonn, og det tog fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc slett ikke begravet her i mausoleet, og ingen vet hvor han og alle hans rikdommer ligger begravet, for man hogde hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri!
Khai Dinhs mausoleum er til gjengjeld et vitnesbyrd om det vietnamesiske keiserdømmets undergang, da landet ble kolonisert av franskmennene. Keiser Khai Dinh regjerte i perioden 1916–1925, og hans gigantiske betongmausoleum ble bygd i årene 1920–1931. Mausoleet er fint utsmykket, men med en blanding av europeisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardenes ansiktstrekk er av blandet opprinnelse. Mausoleet er kjempestort og strekker seg mot himmelen med flere bygninger og gårder i forskjellige etasjer. Har vi tid til det, besøker vi også det fargerike markedet Dong Ba, der lokalbefolkningen handler med grønnsaker, frukt, fisk med mer. Et markedsbesøk er en god mulighet til å komme tett innpå de vennlige og smilende vietnameserne.
Overnatting i Hué.
Vi sier farvel til Hué og kjører videre mot sør. Formiddagens busstur er en av de vakreste i Vietnam! Vi kjører langs havet det meste av veien, og underveis passerer vi to mindre fjellpass og det store 21 kilometer lange Hai Van-passet, der det fra toppen er en fantastisk utsikt over Sør-Kina-havet. Vi passerer havnebyen Danang og spiser frokost på en lokal restaurant før vi fortsætter til det idylliske Hoi An.
Byen Hoi An var tidligere kjent som en travel handelshavn og er Vietnams mest sjarmerende og best bevarte by, som til og med byr på en helt utrolig historie. Den går mange tusen år tilbake. På 1700-tallet kom det særlig handelsskip fra Nederland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og lakkvarer. Havnebyens strategiske beliggenhet litt oppe ved en mindre elv skulle imidlertid vise seg å bli den driftige byens endelikt. Etter hvert som handelsskipene ble større, ble vanndybden i elva for lav, og ved midten av 1800-tallet flyttet handelen mot nord, der en stor naturlig bukt var som skapt til en ny havneby. Det er byen vi i dag kjenner som Danang, som med snaut en million innbyggere er Vietnams femte største by.
Hoi An ble glemt og fortsatte som et lite fiskerleie inntil turismen kom til Vietnam i starten av 1990-årene og de første turistene fikk øynene opp for denne glemte perlen. Mange bygninger i den gamle bydelen – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredet og fremstår som små arkitektoniske perler som på nesten mystisk vis har overlevd de mange krigene og urolighetene. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Til tross for mange besøkende har byen klart å bevare sin helt unike og idylliske stemning. Det er likevel ikke bare selve den gamle bydelen som er verd et besøk, men også hele området rundt elvedeltaet. Man skal ikke langt ut fra byen før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfunn. Vi tilbringer tre netter i denne vidunderlige byen.
Etter at vi er blitt innlosjert på hotellet, går vi en tur gjennom den gamle bydelen og passerer noen av de vakre historiske husene. Vi krysser også Den japanske broen, som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med den kinesiske på den andre siden. Japanerne bygde broen riktig solid, for de fryktet jordskjelv, som de kjente hjemmefra. Broen ble overdekket for å beskytte mot sol og vind og dekorert med de vakreste japanske ornamenter. Senere på kvelden spiser vi middag på en av byens mange utsøkte restauranter.
Overnatting i Hoi An.
Dag 13
Hué–Danang–Hoi An. Vakker kjøretur gjennom Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Vi sier farvel til Hué og kjører videre mot sør. Formiddagens busstur er en av de vakreste i Vietnam! Vi kjører langs havet det meste av veien, og underveis passerer vi to mindre fjellpass og det store 21 kilometer lange Hai Van-passet, der det fra toppen er en fantastisk utsikt over Sør-Kina-havet. Vi passerer havnebyen Danang og spiser frokost på en lokal restaurant før vi fortsætter til det idylliske Hoi An.
Byen Hoi An var tidligere kjent som en travel handelshavn og er Vietnams mest sjarmerende og best bevarte by, som til og med byr på en helt utrolig historie. Den går mange tusen år tilbake. På 1700-tallet kom det særlig handelsskip fra Nederland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og lakkvarer. Havnebyens strategiske beliggenhet litt oppe ved en mindre elv skulle imidlertid vise seg å bli den driftige byens endelikt. Etter hvert som handelsskipene ble større, ble vanndybden i elva for lav, og ved midten av 1800-tallet flyttet handelen mot nord, der en stor naturlig bukt var som skapt til en ny havneby. Det er byen vi i dag kjenner som Danang, som med snaut en million innbyggere er Vietnams femte største by.
Hoi An ble glemt og fortsatte som et lite fiskerleie inntil turismen kom til Vietnam i starten av 1990-årene og de første turistene fikk øynene opp for denne glemte perlen. Mange bygninger i den gamle bydelen – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredet og fremstår som små arkitektoniske perler som på nesten mystisk vis har overlevd de mange krigene og urolighetene. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Til tross for mange besøkende har byen klart å bevare sin helt unike og idylliske stemning. Det er likevel ikke bare selve den gamle bydelen som er verd et besøk, men også hele området rundt elvedeltaet. Man skal ikke langt ut fra byen før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfunn. Vi tilbringer tre netter i denne vidunderlige byen.
Etter at vi er blitt innlosjert på hotellet, går vi en tur gjennom den gamle bydelen og passerer noen av de vakre historiske husene. Vi krysser også Den japanske broen, som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med den kinesiske på den andre siden. Japanerne bygde broen riktig solid, for de fryktet jordskjelv, som de kjente hjemmefra. Broen ble overdekket for å beskytte mot sol og vind og dekorert med de vakreste japanske ornamenter. Senere på kvelden spiser vi middag på en av byens mange utsøkte restauranter.
Overnatting i Hoi An.
Vi får utdelt syklene våre på hotellet og sykler til havnefronten i Hoi An. Herfra seiler vi ut i elvedeltaet til den lille øya Kim Bong. Her er det landsbyatmosfære og nesten ingen biltrafikk. Det er derfor perfekt å sykle rundt i de landlige omgivelsene. Vi ser den hardtarbeidende lokalbefolkningen som jobber i risåkrene og med andre avlinger som mais, sukkerrør, cassava, peanøtter osv.
Vi besøker også lokale verksteder og ser produksjonen av risnudler, sivmatter og bambusbåter.
På øya finner vi et gammelt skipsverft hvor trebåter produseres etter gamle forskrifter. Etter noen spennende timer seiler vi tilbake til Hoi An, hvor vi spiser lunsj på en restaurant ved elvebredden.
Om kvelden kan du velge enten å gå på oppdagelsestur blant byens mange fine restauranter eller å slå følge med reiselederen, som vil arrangere felles middag for dem som måtte ønske dette.
Overnatting i Hoi An.
Dag 14
Hoi An. Halvdags sykkeltur til Kim Bong-øya inkludert lunsj. Ettermiddagen på egen hånd
Vi får utdelt syklene våre på hotellet og sykler til havnefronten i Hoi An. Herfra seiler vi ut i elvedeltaet til den lille øya Kim Bong. Her er det landsbyatmosfære og nesten ingen biltrafikk. Det er derfor perfekt å sykle rundt i de landlige omgivelsene. Vi ser den hardtarbeidende lokalbefolkningen som jobber i risåkrene og med andre avlinger som mais, sukkerrør, cassava, peanøtter osv.
Vi besøker også lokale verksteder og ser produksjonen av risnudler, sivmatter og bambusbåter.
På øya finner vi et gammelt skipsverft hvor trebåter produseres etter gamle forskrifter. Etter noen spennende timer seiler vi tilbake til Hoi An, hvor vi spiser lunsj på en restaurant ved elvebredden.
Om kvelden kan du velge enten å gå på oppdagelsestur blant byens mange fine restauranter eller å slå følge med reiselederen, som vil arrangere felles middag for dem som måtte ønske dette.
Overnatting i Hoi An.
På reisen har vi allerede stiftet bekjentskap med den velsmakende vietnamesiske maten. I dag skal vi selv forsøke oss i kokekunsten. Vi begynner med å besøke det lokale markedet, der vi kjøper friske grønnsaker, fisk, kjøtt og ikke minst krydderurter, som er hele hemmeligheten bak det vietnamesiske kjøkkenet. Med posene fulle av varer drar vi til kokkeskolen vår, der vi – alle iført forklær – lærer å tilberede noen av de klassiske vietnamesiske rettene. Vi avslutter formiddagen med å nyte de fint tillagede rettene våre – velbekomme!
Ettermiddagen er til fri disposisjon, og reiselederen har forslag til felles aktiviteter for dem som har lyst.
Overnatting i Hoi An.
Dag 15
Hoi An. Matlagingskurs og tid på egen hånd
På reisen har vi allerede stiftet bekjentskap med den velsmakende vietnamesiske maten. I dag skal vi selv forsøke oss i kokekunsten. Vi begynner med å besøke det lokale markedet, der vi kjøper friske grønnsaker, fisk, kjøtt og ikke minst krydderurter, som er hele hemmeligheten bak det vietnamesiske kjøkkenet. Med posene fulle av varer drar vi til kokkeskolen vår, der vi – alle iført forklær – lærer å tilberede noen av de klassiske vietnamesiske rettene. Vi avslutter formiddagen med å nyte de fint tillagede rettene våre – velbekomme!
Ettermiddagen er til fri disposisjon, og reiselederen har forslag til felles aktiviteter for dem som har lyst.
Overnatting i Hoi An.
Vi tar avskjed med det sentrale Vietnam og flyr til Ho Chi Minh City det sørligste Vietnam. De neste par dagene skal vi oppleve det enorme deltaet, som er et av verdens frodigste områder. Den mektige Mekongelva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land til den munner ut og forgrener seg i deltaet her i Vietnam. Dette unike området blir kalt Vietnams spiskammer, og det høstes ris 3–4 ganger om året.
Etter å ha ankommet Ho Chi Minh-byen kjører vi mot Cai Be, som ligger ved bredden av den nordligste grenen av Mekong-deltaet. Her går vi om bord i båten og seiler en tur på Mekong-elven gjennom de mange kanalene og avslutter på hotellet hvor vi skal overnatte. Ettermiddagen byr på en sykkeltur på en av de små øyene, hvor vi bl.a. ser nærmere på produksjonen til de lokale håndverkerne.
På toppen av dagens opplevelser spiser vi middag ved Mekong-elven.
Overnatting i Cai Be.
Dag 16
Hoi An – Danang – fly til Ho Chi Minh City – Cai Be
Vi tar avskjed med det sentrale Vietnam og flyr til Ho Chi Minh City det sørligste Vietnam. De neste par dagene skal vi oppleve det enorme deltaet, som er et av verdens frodigste områder. Den mektige Mekongelva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land til den munner ut og forgrener seg i deltaet her i Vietnam. Dette unike området blir kalt Vietnams spiskammer, og det høstes ris 3–4 ganger om året.
Etter å ha ankommet Ho Chi Minh-byen kjører vi mot Cai Be, som ligger ved bredden av den nordligste grenen av Mekong-deltaet. Her går vi om bord i båten og seiler en tur på Mekong-elven gjennom de mange kanalene og avslutter på hotellet hvor vi skal overnatte. Ettermiddagen byr på en sykkeltur på en av de små øyene, hvor vi bl.a. ser nærmere på produksjonen til de lokale håndverkerne.
På toppen av dagens opplevelser spiser vi middag ved Mekong-elven.
Overnatting i Cai Be.
Vi står tidlig opp og etter frokost seiler vi til det store markedet i Cai Be. Det er en helt spesiell opplevelse å være en del av markedet når det er mest aktivitet, nemlig om morgenen. Vel tilbake på hotellet spiser vi lunsj før vi drar mot Saigon eller Ho Chi Minh-byen, som byen heter i dag. Denne pulserende storbyen i sørlige Vietnam er betydelig annerledes enn hovedstaden Hanoi. Gatebildet domineres av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler. Lokalbefolkningen her er mer vant til utlendinger, og mange snakker engelsk.
Dag 17
Mekongdeltaet, båtturer i Mekongdeltaet og kjøring til Ho Chi Minh-byen
Vi står tidlig opp og etter frokost seiler vi til det store markedet i Cai Be. Det er en helt spesiell opplevelse å være en del av markedet når det er mest aktivitet, nemlig om morgenen. Vel tilbake på hotellet spiser vi lunsj før vi drar mot Saigon eller Ho Chi Minh-byen, som byen heter i dag. Denne pulserende storbyen i sørlige Vietnam er betydelig annerledes enn hovedstaden Hanoi. Gatebildet domineres av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler. Lokalbefolkningen her er mer vant til utlendinger, og mange snakker engelsk.
Tidlig på morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble brukt av Vietcong under Vietnamkrigen. I første omgang var det for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptere og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Ho Chi Minh-byen til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Etter lunsj er vi tilbake i Ho Chi Minh-byen, der vi skal se noen av byens mange historiske severdigheter, blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset, som det tidligere ble kalt. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-årene, da den sørvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte ut den gamle franske guvernørboligen med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene, som står slik de ble etterlatt i 1975. Turen går videre til et av byens mest interessante museer, nemlig Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams lange kamp for selvstendighet med hovedvekten på den amerikanske krigen fra 1965 til 1973 – krigen vi kjenner som Vietnamkrigen. Museet er inndelt etter forskjellige temaer og forteller blant annet om de ettervirkningene særlig den biologiske krigføringen hadde under det såkalte Agent Orange-programmet. Der er også en utstilling om motstanden mot krigen i store deler av verden. På gårdsplassen står gamle fly og stridsvogner med videre utstilt. Det er et barskt museum, men naturligvis relevant for forståelsen av det Vietnam vi opplever i dag. Om kvelden samles vi til avskjedsmiddag på en lokal restaurant.
Overnatting i Ho Chi Minh-byen.
Dag 18
Ho Chi Minh-byen. Cu Chi-tunnelene, byrundtur og avskjedsmiddag
Tidlig på morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble brukt av Vietcong under Vietnamkrigen. I første omgang var det for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptere og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Ho Chi Minh-byen til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Etter lunsj er vi tilbake i Ho Chi Minh-byen, der vi skal se noen av byens mange historiske severdigheter, blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset, som det tidligere ble kalt. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-årene, da den sørvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte ut den gamle franske guvernørboligen med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene, som står slik de ble etterlatt i 1975. Turen går videre til et av byens mest interessante museer, nemlig Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams lange kamp for selvstendighet med hovedvekten på den amerikanske krigen fra 1965 til 1973 – krigen vi kjenner som Vietnamkrigen. Museet er inndelt etter forskjellige temaer og forteller blant annet om de ettervirkningene særlig den biologiske krigføringen hadde under det såkalte Agent Orange-programmet. Der er også en utstilling om motstanden mot krigen i store deler av verden. På gårdsplassen står gamle fly og stridsvogner med videre utstilt. Det er et barskt museum, men naturligvis relevant for forståelsen av det Vietnam vi opplever i dag. Om kvelden samles vi til avskjedsmiddag på en lokal restaurant.
Overnatting i Ho Chi Minh-byen.
Vi går en morgentur til en av byens sentrale plasser, der vi finner Notre Dame-katedralen, bygd i årene 1877–1883. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og det gamle posthuset, som alle ligger i nærheten. Har du ikke fått kjøpt de siste gavene eller suvenirene, er det opplagt å besøke det nærliggende Ben Than-markedet. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen går mot lufthavnen og avreise mot Oslo.
Dag 19
Ho Chi Minh-byen. Morgentur, tid på egen hånd og hjemreise
Vi går en morgentur til en av byens sentrale plasser, der vi finner Notre Dame-katedralen, bygd i årene 1877–1883. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og det gamle posthuset, som alle ligger i nærheten. Har du ikke fått kjøpt de siste gavene eller suvenirene, er det opplagt å besøke det nærliggende Ben Than-markedet. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen går mot lufthavnen og avreise mot Oslo.
I Oslo Lufthavn setter vi punktum for en begivenhetsrik reise.
Dag 20
Ankomst til Oslo
I Oslo Lufthavn setter vi punktum for en begivenhetsrik reise.
Norsk/svensk
Nei
Ja
Vietnamesisk dong
Norsk/svensk
Nei
Ja
Vietnamesisk dong
I perioden januar–februar feires det vietnamesiske nyttåret, også kalt Tet Nguyen Dan. For vietnameserne er nyttåret en nasjonal helligdag og en av årets største begivenheter.
Feiringen av nyttåret er preget av en helt spesiell og forventningsfull stemning. Gatene er vakkert dekorert med tusener av blomster, og overalt henger det kinesiske lanterner. Du kan altså glede deg til å oppleve denne ganske spesielle folkefesten, som strekker seg over flere dager. Samtidig skal vi gjøre oppmerksom på at mange butikker vil være lukket i de dagene da den festlige begivenheten feires. Det vil likevel fortsatt være mulig å gjøre de mest nødvendige innkjøpene, og restaurantene har også åpent. Programmessig kan og vil der forekomme enkelte endringer som følge av nyttåret. Vi vet således allerede nå at det flytende markedet i Mekongdeltaet vil være lukket under nyttårsfeiringen, men som utgangspunkt vil reisens program naturligvis bli fulgt.
Nyttåret faller på disse datoer:
Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager da du oftest ikke ser din bagasje igjen før om kvelden. I det nordlige Vietnam kan det være kjølig i vintermånedene (særlig januar–februar). Normale temperaturer vil om dagen være 20–22 grader og ned til 12–15 grader om kvelden. Lokale værforhold kan likevel bety at det kan bli kjøligere, og det kan derfor anbefales å ta med en varm genser og/eller fleece og en vindjakke. Til oppholdet i Mai Chau er det viktig å ha godt og praktisk fottøy. Turstøvler eller joggesko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne delen av reisen. I det sentrale og sørlige Vietnam vil det være behagelig varmt hele året rundt, og da skal man selvsagt ta med sommertøy, sandaler m.v.
Les mer her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Ikke muligt.
I perioden januar–februar feires det vietnamesiske nyttåret, også kalt Tet Nguyen Dan. For vietnameserne er nyttåret en nasjonal helligdag og en av årets største begivenheter.
Feiringen av nyttåret er preget av en helt spesiell og forventningsfull stemning. Gatene er vakkert dekorert med tusener av blomster, og overalt henger det kinesiske lanterner. Du kan altså glede deg til å oppleve denne ganske spesielle folkefesten, som strekker seg over flere dager. Samtidig skal vi gjøre oppmerksom på at mange butikker vil være lukket i de dagene da den festlige begivenheten feires. Det vil likevel fortsatt være mulig å gjøre de mest nødvendige innkjøpene, og restaurantene har også åpent. Programmessig kan og vil der forekomme enkelte endringer som følge av nyttåret. Vi vet således allerede nå at det flytende markedet i Mekongdeltaet vil være lukket under nyttårsfeiringen, men som utgangspunkt vil reisens program naturligvis bli fulgt.
Nyttåret faller på disse datoer:
Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager da du oftest ikke ser din bagasje igjen før om kvelden. I det nordlige Vietnam kan det være kjølig i vintermånedene (særlig januar–februar). Normale temperaturer vil om dagen være 20–22 grader og ned til 12–15 grader om kvelden. Lokale værforhold kan likevel bety at det kan bli kjøligere, og det kan derfor anbefales å ta med en varm genser og/eller fleece og en vindjakke. Til oppholdet i Mai Chau er det viktig å ha godt og praktisk fottøy. Turstøvler eller joggesko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne delen av reisen. I det sentrale og sørlige Vietnam vil det være behagelig varmt hele året rundt, og da skal man selvsagt ta med sommertøy, sandaler m.v.
Les mer her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Ikke muligt.
7 698,–