Miami–Cartagena–Colon–Panamakanalen–Puntarenas–Puerto Quetzal–Manzanillo–Puerto Vallarta–Cabo San Lucas–Los Angeles
Dette cruiset er en ren drømmereise! Vi begynner eventyret i Miami i Florida og besøker seks forskjellige land og ett teknisk vidunder på vår vei til Los Angeles. Panamakanalen, innviet i 1914 som en 1900-tallets store ingeniørbragder, imponerer med både historisk og handelsmessig betydning – og ikke minst de enorme slusene og demningene. Eventyret starter med en overnatting i Florida og en byrundtur til Miamis Art Deco-arkitektur og den berømte Ocean Drive før vi stevner ut mot Karibia, Mellom-Amerika og Panamakanalen.
Underveis blir det arrangert 4 spesialutflukter til henholdsvis 2 UNESCO-kolonitidsbyer, Cartagena og Antigua, pluss besøk på en kaffeplantasje i Costa Rica og Panamas Miraflores-slusene.
Skipet som tar oss med på denne fantastiske reisen langs Amerikakystene er Norwegian Cruise Lines flotte Norwegian Bliss.
Miami–Cartagena–Colon–Panamakanalen–Puntarenas–Puerto Quetzal–Manzanillo–Puerto Vallarta–Cabo San Lucas–Los Angeles
Norwegian Bliss er et av rederiet Norwegian Cruise Lines helt nye store skip med plass til over 4000 passasjerer. Skipet ble sjøsatt i 2018, og om bord er det blant annet pene og romslige lugarer, bassengområde, spa og treningssenter. Norwegian Bliss har flere restauranter og kafeer samt shows i Broadway-klasse. Det er til og med en gokart-bane på øverste dekk!
Vi flyr til Miami og drar til hotellet vårt i Miami.
Dag 1
Oslo–Miami, Florida, USA
Vi flyr til Miami og drar til hotellet vårt i Miami.
Avgang kl 16:00
I dag kjører vi på byrundtur i Miami, der vi blant annet ser de vakre art deco-bygningene og strandpromenaden Ocean Drive. Både turistene og lokalbefolkningen koser seg med spaserturer og med å gå på kafeer og restauranter. Vi setter deretter kursen mot havnen, der skipet vårt ligger for anker. Mot slutten av ettermiddagen kan vi nyte utfarten fra Miami.
Dag 2
Miami. Byrundtur og avseiling
Avgang kl 16:00
I dag kjører vi på byrundtur i Miami, der vi blant annet ser de vakre art deco-bygningene og strandpromenaden Ocean Drive. Både turistene og lokalbefolkningen koser seg med spaserturer og med å gå på kafeer og restauranter. Vi setter deretter kursen mot havnen, der skipet vårt ligger for anker. Mot slutten av ettermiddagen kan vi nyte utfarten fra Miami.
Et par dager på havet er den rette måten å begynne et cruise på. Mens vi er på vei mot Karibiahavet, kan du slappe av på skipsdekket i en liggestol og nyte utsikten, lese en god bok og benytte deg av skipets mange forskjellige underholdningstilbud. Her er flere spisesteder du kan velge mellom, og flere barer der du kan nyte et godt glass vin eller en kjølig cocktail. Om bord er det også et hyggelig bibliotek med diverse brettspill, et teater, et kasino, treningsmuligheter og et spa der du kan bli skjemt bort med forskjellige behandlinger (bestilles og betales direkte om bord).
Reiselederen formidler løpende om alle mulighetene på skipet og står for en rekke felles sosiale arrangementer og informasjonsmøter for Albatros-gruppen.
Dag 3 - 4
God tid til avkobling og fornøyelser på havet
Et par dager på havet er den rette måten å begynne et cruise på. Mens vi er på vei mot Karibiahavet, kan du slappe av på skipsdekket i en liggestol og nyte utsikten, lese en god bok og benytte deg av skipets mange forskjellige underholdningstilbud. Her er flere spisesteder du kan velge mellom, og flere barer der du kan nyte et godt glass vin eller en kjølig cocktail. Om bord er det også et hyggelig bibliotek med diverse brettspill, et teater, et kasino, treningsmuligheter og et spa der du kan bli skjemt bort med forskjellige behandlinger (bestilles og betales direkte om bord).
Reiselederen formidler løpende om alle mulighetene på skipet og står for en rekke felles sosiale arrangementer og informasjonsmøter for Albatros-gruppen.
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 16:00
I dag legger vi til i Cartagena på nordkysten av Colombia. Cartagena ble grunnlagt i 1533 og er dermed en av de eldste kolonibyene fra den tiden spanierne satt ved makten. Den er også en av de vakreste og best bevarte av de byene de spanske koloniherrene anla i Sør- og Mellom-Amerika, og den gamle befestede bydelen står på UNESCOs liste over verdens kulturarv.
Dagens Albatros-utflukt er en byrundtur i Cartagena. Vi ser blant annet den imponerende rødlige festningen San Felipe de Barajas, som ble påbegynt i 1536. Den ble forsterket og utbygd flere ganger gjennom de neste par hundre årene. Cartagena var et fristende sted å plyndre, for det var blant annet herfra de spanske koloniherrene sendte gull, sølv og edelsteiner hjem til Spania. Festningen lå strategisk til, for den beskyttet både mot landangrep og piratangrep fra havet.
Vi skal også vandre rundt i Cartagenas gamle befestede bydel. Her i de små, trange gatene ser vi de vakre og fint bevarte kolonistilsbygningene: privathjemmene med trebalkonger side om side med store offisielle bygninger som huset den omfattende spanske administrasjonen. Underveis ser vi noen av de mest interessante monumentene, som Popa-klostret, som ligger på byens høyeste punkt, en 150 meter høy åstopp med en fantastisk utsikt. Vi ser også statuen av den innfødte India Catalina, som stoisk skuer ut i verden iført bare lendeklede og fjærpryd. India Catalina ble bortført av spanierne og lært opp til å snakke spansk, for hun skulle være tolk for koloniherrene under den videre erobringen av Colombia.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se under Prisinformasjon.)
Dag 5
Cartagena, Colombia. Mulighet for byvandring i den gamle UNESCO-fredede bydelen, inklusive San Felipe-festningen
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 16:00
I dag legger vi til i Cartagena på nordkysten av Colombia. Cartagena ble grunnlagt i 1533 og er dermed en av de eldste kolonibyene fra den tiden spanierne satt ved makten. Den er også en av de vakreste og best bevarte av de byene de spanske koloniherrene anla i Sør- og Mellom-Amerika, og den gamle befestede bydelen står på UNESCOs liste over verdens kulturarv.
Dagens Albatros-utflukt er en byrundtur i Cartagena. Vi ser blant annet den imponerende rødlige festningen San Felipe de Barajas, som ble påbegynt i 1536. Den ble forsterket og utbygd flere ganger gjennom de neste par hundre årene. Cartagena var et fristende sted å plyndre, for det var blant annet herfra de spanske koloniherrene sendte gull, sølv og edelsteiner hjem til Spania. Festningen lå strategisk til, for den beskyttet både mot landangrep og piratangrep fra havet.
Vi skal også vandre rundt i Cartagenas gamle befestede bydel. Her i de små, trange gatene ser vi de vakre og fint bevarte kolonistilsbygningene: privathjemmene med trebalkonger side om side med store offisielle bygninger som huset den omfattende spanske administrasjonen. Underveis ser vi noen av de mest interessante monumentene, som Popa-klostret, som ligger på byens høyeste punkt, en 150 meter høy åstopp med en fantastisk utsikt. Vi ser også statuen av den innfødte India Catalina, som stoisk skuer ut i verden iført bare lendeklede og fjærpryd. India Catalina ble bortført av spanierne og lært opp til å snakke spansk, for hun skulle være tolk for koloniherrene under den videre erobringen av Colombia.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se under Prisinformasjon.)
Ankomst kl. 08:30, avgang kl. 19:00
I dag legger vi til i Panama ved kystbyen Colón. Colón er en av Karibiahavets viktigste havnebyer, med tre moderne havner og en internasjonal frihandelssone. Byen ble grunnlagt av amerikanerne på midten av 1800-tallet i forbindelse med byggingen av Panama Railroad. Jernbanen krysset den mellomamerikanske landtungen og forbandt Colón på Atlanterhavssiden med Panama City på Stillehavssiden. Det er nettopp i Panama City vi skal besøke i dag på dagens Albatros-utflukt. Vi starter med å kjøre inn i hjertet av hovedstaden til gamlebyen. Her ser vi de største severdighetene før vi fortsetter til den mektige kanalen. Vi besøker Panamakanalmuseet og lærer mer om hvordan byggingen av Panamakanalen foregikk. Sist, men ikke minst, ser vi Miraflores-slusene før vi vender tilbake til skipet vårt.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se under Prisinformasjon.)
Dag 6
Colón, Panama. Mulighet for utflukt til Panama City og slusene ved Miraflores.
Ankomst kl. 08:30, avgang kl. 19:00
I dag legger vi til i Panama ved kystbyen Colón. Colón er en av Karibiahavets viktigste havnebyer, med tre moderne havner og en internasjonal frihandelssone. Byen ble grunnlagt av amerikanerne på midten av 1800-tallet i forbindelse med byggingen av Panama Railroad. Jernbanen krysset den mellomamerikanske landtungen og forbandt Colón på Atlanterhavssiden med Panama City på Stillehavssiden. Det er nettopp i Panama City vi skal besøke i dag på dagens Albatros-utflukt. Vi starter med å kjøre inn i hjertet av hovedstaden til gamlebyen. Her ser vi de største severdighetene før vi fortsetter til den mektige kanalen. Vi besøker Panamakanalmuseet og lærer mer om hvordan byggingen av Panamakanalen foregikk. Sist, men ikke minst, ser vi Miraflores-slusene før vi vender tilbake til skipet vårt.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se under Prisinformasjon.)
I dag skal vi oppleve et av reisens absolutte høydepunkter: turen gjennom Panamakanalen, som ble innviet i 1914.
Det ambisiøse prosjektet å forbinde de to verdenshavene stilte ingeniørene overfor en krevende oppgave, og samtidig ble det en økonomisk og politisk utfordring. Tanken på å anlegge en kanal går tilbake til oppdagelsen av Panamas stillehavskyst, som den spanske erobreren Balboa gjorde i 1513. Med denne oppdagelsen begynte kjøpmenn og regjeringer å fantasere om en passasje som kunne gjøre det mulig for skip å komme over fra Atlanterhavet til Stillehavet uten å måtte gå den 20 000 kilometer lange og farefulle veien rundt spissen av Sør-Amerika.
Det var mange som gikk inn for prosjektet, blant dem Benjamin Franklin og dikteren Goethe. Det franske selskapet La Societé internationale du Canal interocéanique begynte på anleggsarbeidet i 1880, og de neste to tiårene var preget av stadige ingeniørutfordringer i tillegg til utallige jordskred og epidemier av malaria og gul feber, som tok livet av nesten 22 000 arbeidere. Franskmennene besluttet derfor å selge rettighetene til prosjektet til den amerikanske regjeringen under president Theodore Roosevelt. Prisen var 40 millioner dollar.
Da amerikanerne overtok byggeprosjektet i 1904, sto de overfor byggingen av den største demningen og de største slusene og jernportene man overhodet kunne forestille seg i den tiden. Videre var det store miljøproblemer man måtte hanskes med. En hær av arbeidere fra flere land jobbet med det store byggeprosjektet, og mange mistet livet.
Den 15. august 1914 ble Panamakanalen offisielt innviet, og S/S "Ancon" gikk som det første gjennom dette menneskeskapte vidunderet. I dag er kanalen fremdeles av stor betydning for skipsfarten og verdenshandelen, men nå tilhører den Panama. På grunn av de moderne handelsskipene og containerfartøyene, som stadig blir større, blir det arbeidet med å utvide kanalen og slusene, slik at bredere skip enn vanlig kan gå gjennom den. Maksimal bredde er i dag 32,3 meter.
Dag 7
Vi går gjennom Panamakanalen
I dag skal vi oppleve et av reisens absolutte høydepunkter: turen gjennom Panamakanalen, som ble innviet i 1914.
Det ambisiøse prosjektet å forbinde de to verdenshavene stilte ingeniørene overfor en krevende oppgave, og samtidig ble det en økonomisk og politisk utfordring. Tanken på å anlegge en kanal går tilbake til oppdagelsen av Panamas stillehavskyst, som den spanske erobreren Balboa gjorde i 1513. Med denne oppdagelsen begynte kjøpmenn og regjeringer å fantasere om en passasje som kunne gjøre det mulig for skip å komme over fra Atlanterhavet til Stillehavet uten å måtte gå den 20 000 kilometer lange og farefulle veien rundt spissen av Sør-Amerika.
Det var mange som gikk inn for prosjektet, blant dem Benjamin Franklin og dikteren Goethe. Det franske selskapet La Societé internationale du Canal interocéanique begynte på anleggsarbeidet i 1880, og de neste to tiårene var preget av stadige ingeniørutfordringer i tillegg til utallige jordskred og epidemier av malaria og gul feber, som tok livet av nesten 22 000 arbeidere. Franskmennene besluttet derfor å selge rettighetene til prosjektet til den amerikanske regjeringen under president Theodore Roosevelt. Prisen var 40 millioner dollar.
Da amerikanerne overtok byggeprosjektet i 1904, sto de overfor byggingen av den største demningen og de største slusene og jernportene man overhodet kunne forestille seg i den tiden. Videre var det store miljøproblemer man måtte hanskes med. En hær av arbeidere fra flere land jobbet med det store byggeprosjektet, og mange mistet livet.
Den 15. august 1914 ble Panamakanalen offisielt innviet, og S/S "Ancon" gikk som det første gjennom dette menneskeskapte vidunderet. I dag er kanalen fremdeles av stor betydning for skipsfarten og verdenshandelen, men nå tilhører den Panama. På grunn av de moderne handelsskipene og containerfartøyene, som stadig blir større, blir det arbeidet med å utvide kanalen og slusene, slik at bredere skip enn vanlig kan gå gjennom den. Maksimal bredde er i dag 32,3 meter.
Vi har nå forflyttet oss ut i Stillehavet og nyter enda en dag på havet mens vi har kursen mot Costa Rica, som på spansk betyr den rike kysten.
Dag 8
På havet mot Costa Rica
Vi har nå forflyttet oss ut i Stillehavet og nyter enda en dag på havet mens vi har kursen mot Costa Rica, som på spansk betyr den rike kysten.
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 18:00
I dag når vi frem til Costa Rica og går i land i byen Puntarenas i provinsen av samme navn. Byen ligger på en cirka ti kilometer lang landtange som strekker seg ut i Stillehavet. På 1800-tallet var byen Costa Ricas viktigste havn, og herfra ble det utskipet kaffe, frukt og andre jordbruksprodukter fra provinsen til destinasjoner langs vestkysten av Amerika.
Puntarenas har en deilig avslappet stemning og en hyggelig havnepromenade. Området rundt byen er preget av storslått natur, med fosser, elver, regnskog og paradisiske hvite sandstrender.
I dag tar vi en kaffepause, for når man sier Costa Rica, må man også si kaffe! Kaffe er en hjørnestein i Costa Ricas historie, og det får vi vite mer om på dagens utfluktstilbud, som er et besøk på kaffeplantasjen Espiritu Santo. Her gjør vi et dypdykk i fortellingen om gårdens historie, beliggenhet og topografi, og vi hører mye mer om Costa Ricas «svarte gull». Turen inkluderer blant annet et besøk i et tradisjonelt hus, og det er det perfekte utgangspunktet for å høre om hvordan kaffen ble brukt og hvorfor lokalbefolkningen fremdeles bruker en «chorreador» når de koker kaffe.
Vi skal også prøvesmake varene på en kaffesmaking, der vi opplever kaffens forskjellige aromaer og smaksvarianter.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se mer lenger nede i programmet.)
Dag 9
Puntarenas (Puerto Caldera), Costa Rica. Mulighet for utflukt til kaffeplantasje
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 18:00
I dag når vi frem til Costa Rica og går i land i byen Puntarenas i provinsen av samme navn. Byen ligger på en cirka ti kilometer lang landtange som strekker seg ut i Stillehavet. På 1800-tallet var byen Costa Ricas viktigste havn, og herfra ble det utskipet kaffe, frukt og andre jordbruksprodukter fra provinsen til destinasjoner langs vestkysten av Amerika.
Puntarenas har en deilig avslappet stemning og en hyggelig havnepromenade. Området rundt byen er preget av storslått natur, med fosser, elver, regnskog og paradisiske hvite sandstrender.
I dag tar vi en kaffepause, for når man sier Costa Rica, må man også si kaffe! Kaffe er en hjørnestein i Costa Ricas historie, og det får vi vite mer om på dagens utfluktstilbud, som er et besøk på kaffeplantasjen Espiritu Santo. Her gjør vi et dypdykk i fortellingen om gårdens historie, beliggenhet og topografi, og vi hører mye mer om Costa Ricas «svarte gull». Turen inkluderer blant annet et besøk i et tradisjonelt hus, og det er det perfekte utgangspunktet for å høre om hvordan kaffen ble brukt og hvorfor lokalbefolkningen fremdeles bruker en «chorreador» når de koker kaffe.
Vi skal også prøvesmake varene på en kaffesmaking, der vi opplever kaffens forskjellige aromaer og smaksvarianter.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se mer lenger nede i programmet.)
Husk at du er på ferie, og det er deilig å ha litt ro og fred. Kanskje vil du ta en rolig dag i den hyggelige lugaren din, eller finne en fin plass på soldekket hvor du kan lese en bok i fred og ro.
Om du vil aktivere kroppen, kan du besøke skipets velutstyrte treningsstudio som har både trimsykler, trappemaskiner og tredemøller. Du kan også få en profesjonell trener (koster ekstra) i en time. Da kan du prøve yoga, pilates, spinning eller noe annet. Det betyr også at du med god samvittighet kan nyte en deilig treretters middag på kvelden.
Dag 10
På havet mot Guatemala
Husk at du er på ferie, og det er deilig å ha litt ro og fred. Kanskje vil du ta en rolig dag i den hyggelige lugaren din, eller finne en fin plass på soldekket hvor du kan lese en bok i fred og ro.
Om du vil aktivere kroppen, kan du besøke skipets velutstyrte treningsstudio som har både trimsykler, trappemaskiner og tredemøller. Du kan også få en profesjonell trener (koster ekstra) i en time. Da kan du prøve yoga, pilates, spinning eller noe annet. Det betyr også at du med god samvittighet kan nyte en deilig treretters middag på kvelden.
Ankomst kl 07:00, avgang kl 18:00
Vi legger til i Puerto Quetzal på Guatemalas stillehavskyst. På dagens Albatros-utflukt kjører vi inn i landet gjennom vakre, frodige landskaper og besøker den UNESCO-fredede byen Antigua, som er enda et fint eksempel på arkitektur i spansk kolonistil. Byen har en helt egen sjarm, og man fornemmer tydelig historiens magiske vingesus! Antigua ble grunnlagt i 1527 og var frem til 1773 hovedstad i provinsen. Den ligger inne i landet i rundt 1500 meters høyde og er vakkert og dramatisk omkranset av tre aktive vulkaner. På vulkanskråningene dyrker man en av verdens beste kaffesorter, som kan nytes på byens kafeer. I tillegg til sin gode kaffe kan byen også by på gode muligheter for å lære spansk, for her ligger det rundt seksti språkskoler som tiltrekker reisende fra hele verden.
Vi går en tur gjennom brosteinsgatene og skal blant annet se byens sentrale plaza, det lokale markedet og en jadefabrikk. Der kan vi se hvordan det grønnlige mineralet blir forvandlet til dekorative figurer, og vi nyter en deilig lunsj med lokale retter.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se mer lenger nede i programmet.)
Dag 11
Puerto Quetzal, Guatemala. Mulighet for byrundtur i UNESCO-fredede Antigua
Ankomst kl 07:00, avgang kl 18:00
Vi legger til i Puerto Quetzal på Guatemalas stillehavskyst. På dagens Albatros-utflukt kjører vi inn i landet gjennom vakre, frodige landskaper og besøker den UNESCO-fredede byen Antigua, som er enda et fint eksempel på arkitektur i spansk kolonistil. Byen har en helt egen sjarm, og man fornemmer tydelig historiens magiske vingesus! Antigua ble grunnlagt i 1527 og var frem til 1773 hovedstad i provinsen. Den ligger inne i landet i rundt 1500 meters høyde og er vakkert og dramatisk omkranset av tre aktive vulkaner. På vulkanskråningene dyrker man en av verdens beste kaffesorter, som kan nytes på byens kafeer. I tillegg til sin gode kaffe kan byen også by på gode muligheter for å lære spansk, for her ligger det rundt seksti språkskoler som tiltrekker reisende fra hele verden.
Vi går en tur gjennom brosteinsgatene og skal blant annet se byens sentrale plaza, det lokale markedet og en jadefabrikk. Der kan vi se hvordan det grønnlige mineralet blir forvandlet til dekorative figurer, og vi nyter en deilig lunsj med lokale retter.
(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Du kan kjøpe en spesiell utfluktspakke, se mer lenger nede i programmet.)
Ruten går nå opp mot Puerto Vallarta og vi har nok en herlig dag på havet, til å slappe av eller nyte skipets mange spennende tilbud.
Dag 12 - 13
På havet mot Mexico
Ruten går nå opp mot Puerto Vallarta og vi har nok en herlig dag på havet, til å slappe av eller nyte skipets mange spennende tilbud.
Ankomst 07:00, avgang kl. 15:00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukta, Mexicos største naturlige bukt, som er 5,5 mil lang og 3,5 mil bred. Den har siden 1950-årene vært en populær ferieby både for meksikanere og amerikanere. Her er det hyggelig med brolagte gater og mange små kafeer og restauranter, men samtidig har byen et moderne preg. Langs elva Cuale ligger det to store markeder der man kan kjøpe håndverksprodukter og suvenirer, og byen har også et arkeologisk museum med en betydelig samling av førkolombiansk kunst.
Ta en spasertur på strandpromenaden i Malecón, der du samtidig kan nyte skulpturer av samtidskunstnere som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga og Ramiz Barquet, eller sett deg på en av kafeene ved promenaden og se på folkelivet.
Puerto Vallarta har et utall strender. Den mest populære er Playa de los Muertos – De dødes strand. Det makabre navnet skal visstnok stamme fra den gangen sjørøverskipene pleide å legge til ved stranden når sjørøverne skulle hvile ut og planlegge nye tokter. For å få en slutt på dette tok den lokale guvernøren mannskapet på et skip til fange og hengte alle på stranden til skrekk og advarsel for andre sjørøvere. Til tross for navnet er stranden i dag et svært livlig sted! Her er alt man kan ønske seg av restauranter, parasoller og liggestoler, vannsport og underholdning.
Dag 14
Puerto Vallarta, Mexico
Ankomst 07:00, avgang kl. 15:00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukta, Mexicos største naturlige bukt, som er 5,5 mil lang og 3,5 mil bred. Den har siden 1950-årene vært en populær ferieby både for meksikanere og amerikanere. Her er det hyggelig med brolagte gater og mange små kafeer og restauranter, men samtidig har byen et moderne preg. Langs elva Cuale ligger det to store markeder der man kan kjøpe håndverksprodukter og suvenirer, og byen har også et arkeologisk museum med en betydelig samling av førkolombiansk kunst.
Ta en spasertur på strandpromenaden i Malecón, der du samtidig kan nyte skulpturer av samtidskunstnere som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga og Ramiz Barquet, eller sett deg på en av kafeene ved promenaden og se på folkelivet.
Puerto Vallarta har et utall strender. Den mest populære er Playa de los Muertos – De dødes strand. Det makabre navnet skal visstnok stamme fra den gangen sjørøverskipene pleide å legge til ved stranden når sjørøverne skulle hvile ut og planlegge nye tokter. For å få en slutt på dette tok den lokale guvernøren mannskapet på et skip til fange og hengte alle på stranden til skrekk og advarsel for andre sjørøvere. Til tross for navnet er stranden i dag et svært livlig sted! Her er alt man kan ønske seg av restauranter, parasoller og liggestoler, vannsport og underholdning.
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 14:00
På sørspissen av den lange halvøya Baja California ligger Cabo San Lucas. I det rolige farvannet her i Californiabukta søkte mange handelsskip tidligere ly for storhavets stormer. De lokale sjørøverne utnyttet muligheten til å plyndre skipslastene og berike seg. I dag kan de besøkende berike seg med enestående naturscenerier, nakne skjær og krystallklart vann, som mange sportsfiskere valfarter til. I dag har du friheten til selv å planlegge hva du vil gjøre og se.
Cabo San Lucas ånder av atmosfære, og du har det meste av dagen til å gå på oppdagelse! Du kan for eksempel ta en spasertur i det hyggelige historiske downtown-området, der du kan besøke den lille kriken Iglesia de San Lucas, som de spanske misjonærene bygde i 1730. Du kan også legge veien forbi det store lokale markedet, som frister med alt fra keramikk til hengekøyer og vakre vevde og broderte tekstiler.
Du kan også ta en tur innom byens legendariske bar Cabo Wabo Cantina, som eies av den tidligere forsangeren i rockebandet Van Halen, Sammy Hagar.
Obs. For å komme i land bruker vi såkalte «tender boats» som er mindre båter som frakter oss til havnen.
Dag 15
Cabo San Lucas, Mexico. Tid på egen hånd
Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 14:00
På sørspissen av den lange halvøya Baja California ligger Cabo San Lucas. I det rolige farvannet her i Californiabukta søkte mange handelsskip tidligere ly for storhavets stormer. De lokale sjørøverne utnyttet muligheten til å plyndre skipslastene og berike seg. I dag kan de besøkende berike seg med enestående naturscenerier, nakne skjær og krystallklart vann, som mange sportsfiskere valfarter til. I dag har du friheten til selv å planlegge hva du vil gjøre og se.
Cabo San Lucas ånder av atmosfære, og du har det meste av dagen til å gå på oppdagelse! Du kan for eksempel ta en spasertur i det hyggelige historiske downtown-området, der du kan besøke den lille kriken Iglesia de San Lucas, som de spanske misjonærene bygde i 1730. Du kan også legge veien forbi det store lokale markedet, som frister med alt fra keramikk til hengekøyer og vakre vevde og broderte tekstiler.
Du kan også ta en tur innom byens legendariske bar Cabo Wabo Cantina, som eies av den tidligere forsangeren i rockebandet Van Halen, Sammy Hagar.
Obs. For å komme i land bruker vi såkalte «tender boats» som er mindre båter som frakter oss til havnen.
I dag kan du nyte den siste hele dagen til havs, spekket med god mat og avkobling før vi kommer frem til USA.
Dag 16
På havet
I dag kan du nyte den siste hele dagen til havs, spekket med god mat og avkobling før vi kommer frem til USA.
Ankomst kl. 07:00
Det er nå dags å ta farvel med skipet vårt. Selve utsjekkingen er ganske enkelt og når vi har gått i land stiger vi om bord på bussen og tar oss en byrundtur i Los Angeles og avslutter på den internasjonale flyplassen. Nå skal vi fly hjem etter en storslått cruisereise.
Dag 17
Los Angeles, California, USA. Byrundtur og hjemreise
Ankomst kl. 07:00
Det er nå dags å ta farvel med skipet vårt. Selve utsjekkingen er ganske enkelt og når vi har gått i land stiger vi om bord på bussen og tar oss en byrundtur i Los Angeles og avslutter på den internasjonale flyplassen. Nå skal vi fly hjem etter en storslått cruisereise.
Vi lander i Oslo med bagasjen full av gode reiseminner.
Dag 18
Ankomst Oslo
Vi lander i Oslo med bagasjen full av gode reiseminner.
Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet en utfluktpakke som ledes av vår egen reiseleder. Pakken må kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise.
Inkludert i utfluktpakken
Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet en utfluktpakke som ledes av vår egen reiseleder. Pakken må kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise.
Inkludert i utfluktpakken
Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet en utfluktpakke som ledes av vår egen reiseleder. Pakken må kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise.
Inkludert i utfluktpakken
Norsk
Ja
Nei
USD
Norsk
Ja
Nei
USD
Det er forskjellige lugarkategorier – fra pene, romslige innvendige lugarer til praktfulle suiter med egen balkong. Felles for alle er at de naturligvis har eget bad og toalett og rimelig skaps- og sitteplass, enkeltsenger eller dobbeltseng. Dessuten er alle lugarer utstyrt med kjøleskap og hårtørker. Ønsker du å bestille en suite, ber vi deg om å rette henvendelse til Albatros Travel.
Balkonglugarer
Lugarkategori BB, dekk 11. Utvendig lugar med privat balkong. Lugarene har stort gulv-til-tak-vindu og to enkeltsenger eller dobbeltseng. 19 m2 (inkl. ca. 3 m2 balkong).
Innvendig lugar
Lugarkategori IB, dekk 11. Innvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Mellom 12 og 18 m2.
Det er normal praksis å sondre mellom halv- og heldagsutflukter. Dette betyr ikke nødvendigvis at utfluktene varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsutflukt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om ettermiddagen og vil ikke strekke seg over et måltid. Oftest er man hjemme igjen så det passer med frokost eller middag. Utfluktene varer typisk 2–4 timer. En heldagsutflukt må man forvente varer ca. 5–9 timer og strekker seg typisk inn over et hovedmåltid, som ikke nødvendigvis er inkludert. Dette vil være angitt i utfluktbeskrivelsen.
Tidsangivelsene i reisens program og de havneanløpene som er nevnt er med forbehold for endringer fra rederiets side. Vi opplever generelt meget få endringer i havneanløp, men enkelte små tidsendringer forekommer på nesten alle reiser der man er avhengig av vind- og værforhold. Vi velger allikevel å inkludere tidene i programmet, siden det gir et ganske godt bilde av hvor mye tid man kan regne med å ha i havn/land.
Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.
Det er forskjellige lugarkategorier – fra pene, romslige innvendige lugarer til praktfulle suiter med egen balkong. Felles for alle er at de naturligvis har eget bad og toalett og rimelig skaps- og sitteplass, enkeltsenger eller dobbeltseng. Dessuten er alle lugarer utstyrt med kjøleskap og hårtørker. Ønsker du å bestille en suite, ber vi deg om å rette henvendelse til Albatros Travel.
Balkonglugarer
Lugarkategori BB, dekk 11. Utvendig lugar med privat balkong. Lugarene har stort gulv-til-tak-vindu og to enkeltsenger eller dobbeltseng. 19 m2 (inkl. ca. 3 m2 balkong).
Innvendig lugar
Lugarkategori IB, dekk 11. Innvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Mellom 12 og 18 m2.
Det er normal praksis å sondre mellom halv- og heldagsutflukter. Dette betyr ikke nødvendigvis at utfluktene varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsutflukt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om ettermiddagen og vil ikke strekke seg over et måltid. Oftest er man hjemme igjen så det passer med frokost eller middag. Utfluktene varer typisk 2–4 timer. En heldagsutflukt må man forvente varer ca. 5–9 timer og strekker seg typisk inn over et hovedmåltid, som ikke nødvendigvis er inkludert. Dette vil være angitt i utfluktbeskrivelsen.
Tidsangivelsene i reisens program og de havneanløpene som er nevnt er med forbehold for endringer fra rederiets side. Vi opplever generelt meget få endringer i havneanløp, men enkelte små tidsendringer forekommer på nesten alle reiser der man er avhengig av vind- og værforhold. Vi velger allikevel å inkludere tidene i programmet, siden det gir et ganske godt bilde av hvor mye tid man kan regne med å ha i havn/land.
Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.
Passet må være gyldig i minst 6 måneder før hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass. Det er ikke nok at de står i foreldrenes pass. Send en kopi av passet ditt til Albatros Travel senest 14 dager etter at du har bestilt reisen. Legg merke til at navnet på flybilletten må stemme 100% overens med navnet ditt slik det står i passet. Konsekvensen ved at det ikke er likt kan i verste fall medføre at du blir nektet innreise i USA og må fly hjem for egen regning.
I USA og Canada er det ikke visumplikt for norske statsborgere ved opphold på opptil 90 dager, men før avreise må du fylle ut en elektronisk søknad om innreisetillatelse, som kalles ESTA i USA og eTA i Canada.
Senest 72 timer før avreise må du søke om innreisetillatelse til USA.
Det gjør du ved å klikke her: https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en midlertidig innreisetillatelse og et nummer som du skal printe ut eller skrive ned og ha med på hele reisen. Flyplassmyndighetene i Norge eller USA kan kreve å få se det.
ESTA-tillatelsen koster et mindre beløp, ca. 21 dollar, som du betaler med kredittkort. Innreisetillatelsen er gyldig i to år eller til passet ditt går ut dersom dette skjer innen to år.
Hvis du reiser sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, må du ha en særskilt tillatelse i tillegg til ESTA-tillatelsen.
Les mer om søknaden om innreisetillatelse og om å reise til USA med barn her: www.albatros-travel.no/praktisk/innreise-i-usa-esta
Passet må være gyldig i minst 6 måneder før hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass. Det er ikke nok at de står i foreldrenes pass. Send en kopi av passet ditt til Albatros Travel senest 14 dager etter at du har bestilt reisen. Legg merke til at navnet på flybilletten må stemme 100% overens med navnet ditt slik det står i passet. Konsekvensen ved at det ikke er likt kan i verste fall medføre at du blir nektet innreise i USA og må fly hjem for egen regning.
I USA og Canada er det ikke visumplikt for norske statsborgere ved opphold på opptil 90 dager, men før avreise må du fylle ut en elektronisk søknad om innreisetillatelse, som kalles ESTA i USA og eTA i Canada.
Senest 72 timer før avreise må du søke om innreisetillatelse til USA.
Det gjør du ved å klikke her: https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en midlertidig innreisetillatelse og et nummer som du skal printe ut eller skrive ned og ha med på hele reisen. Flyplassmyndighetene i Norge eller USA kan kreve å få se det.
ESTA-tillatelsen koster et mindre beløp, ca. 21 dollar, som du betaler med kredittkort. Innreisetillatelsen er gyldig i to år eller til passet ditt går ut dersom dette skjer innen to år.
Hvis du reiser sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, må du ha en særskilt tillatelse i tillegg til ESTA-tillatelsen.
Les mer om søknaden om innreisetillatelse og om å reise til USA med barn her: www.albatros-travel.no/praktisk/innreise-i-usa-esta
De amerikanske myndighetene har skjerpet sikkerhetskravene ved flyreiser til USA. Alt elektronisk utstyr som tas med i håndbagasjen på flyet (mobiltelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner etc), skal kunne skrus på i sikkerhetskontrollen. Det betyr at du må sørge for at batteriet på utstyret er fulladet når du kommer til flyplassen.
Hvis utstyret ikke kan bli slått på er det ikke lov til å ta det med ombord på flyet, men det må legges igjen i sikkerhetskontrollen. Den nye regelen skyldes at myndighetene er redde for at de elektroniske apparatene kan brukes i forbindelse med terrorhandlinger.
De amerikanske myndighetene har skjerpet sikkerhetskravene ved flyreiser til USA. Alt elektronisk utstyr som tas med i håndbagasjen på flyet (mobiltelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner etc), skal kunne skrus på i sikkerhetskontrollen. Det betyr at du må sørge for at batteriet på utstyret er fulladet når du kommer til flyplassen.
Hvis utstyret ikke kan bli slått på er det ikke lov til å ta det med ombord på flyet, men det må legges igjen i sikkerhetskontrollen. Den nye regelen skyldes at myndighetene er redde for at de elektroniske apparatene kan brukes i forbindelse med terrorhandlinger.
Cruiset vårt gjennom Panamakanalen er en reise på over 4 900 sjømil. Det betyr at det vil være dager underveis der vi er på havet og beveger oss mot neste spennende anløpshavn. Det kan kanskje virke skremmende ved første øyekast, men ikke fortvil. Det er faktisk vanskelig å kjede seg om bord. Her er det en masse underholdning, musikk i forskjellige sjangrer, quizzer og restauranter som må prøves. Og dette er bare noen av de få tingene man kan foreta seg om bord. Har du en god bok med deg i kofferten kan du enkelt finne et rolig hjørne på dekk der du kan trekke deg tilbake en stund.
Cruiset vårt gjennom Panamakanalen er en reise på over 4 900 sjømil. Det betyr at det vil være dager underveis der vi er på havet og beveger oss mot neste spennende anløpshavn. Det kan kanskje virke skremmende ved første øyekast, men ikke fortvil. Det er faktisk vanskelig å kjede seg om bord. Her er det en masse underholdning, musikk i forskjellige sjangrer, quizzer og restauranter som må prøves. Og dette er bare noen av de få tingene man kan foreta seg om bord. Har du en god bok med deg i kofferten kan du enkelt finne et rolig hjørne på dekk der du kan trekke deg tilbake en stund.