Elvecruise på Douro – fra Porto til vinlandet

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fra portvinens fødeby Porto til det UNESCO-fredede vinlandet i Dourodalen, med vakre barokkbyer, vingårder og idylliske landskaper

Portugal servert på et sølvfat! Bli med på vårt nye, herlige elvecruise til den UNESCO-fredede Douroregionen. Om bord på det hyggelige lille skipet MS Douro Queen går vi på den majestetiske Douro-elva inn i hjertet av Nord-Portugals enestående vinområde, der det blir dyrket druer til den berømte portvinen. I flere århundrer har Douro-elva vært livsnerven der den sødmefulle hetvinen er blitt transportert fra vinbøndene til Portos portvinlagre – og vi følger reisen til den edle drikken.

Underveis nyter vi utsikten over de karakteristiske buktende vinmarkterrassene, og ved kjøp av Albatros-utfluktspakken får du dessuten 4 håndplukkede utflukter til blant annet pilegrimsbyen Lamego med den gotiske katedralen, byrundtur i portvinens fødeby Porto og en tur til barokkpalasset i Vila Real.

Inkl. helpensjon om bord på skipet.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro

Dagsprogram 8 dager
Dag 1
Oslo–Porto. Videre til Vila Nova de Gaia, ombordstigning
Dag 2
Porto–Caldas de Aregos. Mulighet for byrundtur med portvinsmaking i Porto
Dag 3
Porto–Peso da Régua. Mulighet for utflukt til barokkbyen Lamego
Dag 4
Pinhão – Barca d’Alva. Mulighet for utflukt til Castelo Rodrigo
Dag 5
Barca d’Alva – Pocinho. Ekstrautflukt til UNESCO-fredet universitetsby, Salamanca
Dag 6
Pocinho-Régua. Mulightd for utflukt til barokkbyen Lamego
Dag 7
Régua-Porto Mulighet for ekstrautflukt til Guimarães, frivillig bytur i Porto med reiselederen
Dag 8
Port–Oslo. Hjemreise

MS Douro Queen

Douro Queen er et komfortabelt og moderne elvecruise-skip med plass til 130 passasjerer, fordelt på tre dekk og 65 lugarer.

Nyt det avslappede livet om bord på det romslige skipet – i den behagelige loungebaren, over en herlig middag i restauranten, på det store soldekket, i bassenget eller i din egen lugar. Skipet har også en liten butikk og resepsjon.

Fartøyet er 78,1 meter langt og 11,4 meter bredt, ble bygd i 2005 og kombinerer moderne komfort med en hyggelig stemning. Skipet er spesialbygget til å seile på Douro-elven. Du kan nyte utsikten i loungebaren eller koble av i soldekkets liggestoler. Alle måltider spises i skipets restaurant, som varierer mellom buffet og servering ved bordene av den vennlige kelnerstaben.

Les mer om skipet på https://www.nicko-cruises.de/en/fleet/flussschiffe/ms-douro-queen

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
26 498,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Porto. Videre til Vila Nova de Gaia, ombordstigning

Vi flyr mot fadoens og portvinens hjemland, Portugal. Dit kommer vi ved middagstid. Fra flyplassen kjører vi til det lille hyggelige skipet M/S Douro Queen, som ligger ved kai i byen Vila Nova de Gaia. Den ligger på den motsatte bredden av Douro, rett overfor storbyen Porto, som gjennom århundrer har vært produksjonssted for den berømte portvinen. Ankommer vi så tidlig at vi ikke kan komme om bord på skipet enda, er det tid til en hyggelig tur i Vila Nova de Gaia. 

Vila Nova de Gaia er blant annet forbundet med Porto via broen Ponte dom Luis I. Den ble bygd i 1877 av den samme Gustave Eiffel som senere skulle bli mesteren for det berømte vartegnet i Paris. I tillegg til den vakre utsikten fra Vila Nova de Gaia mot Porto og broene som forbinder de to byene, deler de også en lang, felles portvinhistorie, for det var i Vila Nova de Gaia de forskjellige portvinprodusentene hadde sine vinhus og vinlagre. Frem til 1986 var det til og med fastsatt ved lov at all vin skulle blandes og lagres i Vila Nova de Gaia for å kunne få sertifikat og offisiell godkjennelse som portvin. Det er fremdeles strenge regler og kvalitetskrav som må oppfylles for at vinene skal kunne klassifiseres som ekte portvin. Blant annet må de være fremstilt av druene fra et av verdens eldste demarkerte vinområder, nemlig den UNESCO-fredede Douro-dalen, som vi på dette elvecruiset skal oppleve både fra vannsiden og landsiden.

Om kvelden spiser vi vår første middag sammen. Skipet ligger ved kai over natten i Vila Nova de Gaia. Da kan du bruke tiden til å finne deg til rette i lugaren og eventuelt inspisere omgivelsene, som byr på over femti portvinshus.

Under hele cruiset er det ingen nattseilas, og derfor har du rik anledning til å gå på oppdagelsestur i byene der vi ankrer opp for natten.

NB! Det vil i enkelte tilfelle være mulig å legge til på Portosiden av elva, noe rederiet så vil prioritere.

Dag 2
Porto–Caldas de Aregos. Mulighet for byrundtur med portvinsmaking i Porto Avseiling kl 14:30, ankomst kl 19:00

Dagen i dag er satt av til å utforske de mange severdighetene i Porto, byen som har vært så innflytelsesrik og har en lang og rik historie. Dette er byen som ikke bare har lagt navn til portvinen, men til hele nasjonen.

Vi begynner dagens Albatrosrundtur i den UNESCO-fredede gamle bydelen Cais da Ribeira, som har smale middelaldergater og fargerike fasader ut mot havnen, og besøker også den gamle katedralen på toppen av Penaventosa-bakken. Vi skal selvfølgelig også smake på portvin, dråpene regionen er så kjent for.

Oppløftet av vinsmakingen og en lunsj om bord på skipet legger vi fra kai og setter kursen mot Caldas de Aregos.

Skippet ligger ved kai over natten i Caldas de Aregos.

(Dagens byrundtur og portvinsmaking er del av en utfluktspakke som skal bestilles og betales hjemmefra – for nærmere opplysninger se lenger nede i programmet.)

Dag 3
Porto–Peso da Régua. Mulighet for utflukt til barokkbyen Lamego Avseiling kl 07:00, ankomst kl 11:00

Douro er den tredje lengste elva på den iberiske halvøya og har sine kilder i den nordspanske provinsen Saro. Derfra renner den omtrent 900 km gjennom Nord-Portugal og Douro-distriktet for til slutt å munne ut i Atlanterhavet ved Vila Nova de Gaia. Før jernbanen ble bygd, var elva den veien som gjorde det mulig å frakte portvin fra innlandet ut til Porto og Vila Nova de Gaia. Vintønnene ble fraktet i små flatbunnede trebåter, rabelos, og det kunne være en temmelig farefull tur for mannskapet i tiden før elvas mektige krefter ble temmet av en rekke sluser. Disse slusene får vi også mulighet til å oppleve i funksjon ved selvsyn. Det er en helt spesiell opplevelse når fartøyet stille og rolig stiger opp til de forskjellige nivåene som slusene regulerer.

Vi legger til i Pinhaõ som med Serra do Marão-fjellene i bakgrunnen ligger fredelig med utsikt mot den vakre elvedalen. Her har du tid til å gå på oppdagelsestur selv, hvis du ikke har kjøpt Albatros' innholdsrike utfluktspakke, som i dag byr på Pinhaõs pittoreske stasjon og luns på Quinta (vingård). Byens sjarmerende jernbanestasjon er kjent for den fantastiske utsmykkingen. 25 imponerende bilder som er sammensatt av blå og hvite fliser viser motiver og scener fra livet på landet. Det første toget kjørte fra stasjonen den 1. juni 1880 og stasjonen ble et viktig stopp på jernbanelinjen for transport av både vin, gods og passasjerer.

Da er det tid for dagens Albatros-utflukt (kjøpes separat). Vi absorberer den aristokratiske atmosfæren ved det vakre hvite barokkslottet Casa de Mateus og den vakre og symmetrisk anlagte hagen med omhyggelig trimmede busker, sprudlende fontener og små dammer. 

Etterpå kjører vi tilbake til skipet vårt. Skipet ligger til kai for natten i Pinhaõ. Pinhão ligger ved elven med samme navn, 22 km fra Peso da Régua, hvor Pinhão og Douro møtes. Pinhão er episenteret for portvinregionen, med noe av verdens beste jordsmonn og de mest optimale klimatiske forholdene når det gjelder vindyrking. Byen er stille, noen ganger litt søvnig, men hver høst, når vinhøsten starter, blir det livlig med mange aktiviteter.

(Dagens stasjonsbesøk og lunsj på Quinta er inkludert i reisens pris=

(Utflukten til Casa de Mateus er en del av en utfluktspakke som bestilles og betales hjemmefra. For nærmere informasjon, se lenger ned på siden)

Dag 4
Pinhão – Barca d’Alva. Mulighet for utflukt til Castelo Rodrigo Avseiling kl 08:00, ankomst kl 14:00

Denne morgenen kan lene seg tilbake og nyte det forbipasserende landskapet som fyller øynene med myke åser, vingårder, kløfter og grågrønne olivenlunder.

Etter å ha mettet smaksløkene med lunsj om bord, settes kursen mot Barca d'Alva med vinterrasser og pittoreske olivenlunder, som vi når på ettermiddagen. Vi drar på Albatros-utflukt til Castelo Rodrigo, en historisk landsby som har klart å bevare sin middelalderske karakter med gamle murer, ruinene av Cristóvão de Moura-palasset, kirker og sisterner.

Vi ankrer for natten i Vega de Terrón, hvor elven Douro kort skifter navn til den spanske Duero.

(Utflukten til Castelo Rodrigo er en del av en utfluktspakke som bestilles og betales hjemmefra. For nærmere informasjon, se lenger ned på siden)

Dag 5
Barca d’Alva – Pocinho. Ekstrautflukt til UNESCO-fredet universitetsby, Salamanca Avseiling kl 18.00, ankomst kl 20.00
Katedralen i Salamanca

I dag tilbyr rederiet et besøk til UNESCO-vernede Salamanca, hvor Spanias eldste universitet ligger. Salamanca omtales ofte som Den gyldne by, da tidens tann har gitt byens historiske sandsteinsbygninger en spesiell gyllen glød – her kan du snakke om å eldes på en elegant måte.

Byturen viser tallrike eksempler på noen av byens vakreste bygninger i den spanske dekorasjons-og fasadestilen, platereskenstil, som er en rikt utsmykket byggestil med arkitektoniske elementer fra den italienske renessansen med mauriske og sengotiske trekk.

Ruten går blant annet innom det storslåtte Plaza Mayor, som noen hevder er det vakreste i Spania, vi ser det gamle universitetet grunnlagt i 1218 og barokkirken La Clereria samt den fantastisk vakre "House of shell" Casa de las Conchas, som er dekorert med skjell skåret direkte i sandsteinsveggene.

Dagens ekstra utflukt til Salamanca, som inkluderer lunsj, bestilt og betalt om bord. Er det nok påmeldinger, deltar Albatros-reiselederen.

Dag 6
Pocinho-Régua. Mulightd for utflukt til barokkbyen Lamego Avseiling kl 07.00, ankomst kl 14.30

Mens vi seiler langs elva, har vi den dramatiske utsikten over vingårdsterrassene som strekker seg fra elvebredden og oppover de nøye kultiverte bakkene som bøndene har anlagt og dyrket opp gjennom århundrene. Og i dag blir ikke utsikten over vingårdene dårligere av å se dem fra land, snarere tvert om når det skjer fra den vakre byen Lamego, hvis godt bevarte arkitektur trekker tråder tilbake til barokken og renessansen. Vi besøker byens imponerende katedral.

Vi skal overnatte på skipet i Régua, hvis navn antas å stamme fra navnet på et romersk hus som en gang sto her - "Villa Reguela". Imidlertid skulle byens store utvikling ta av for alvor etter år 1756 med etableringen av "Real Companhia Geral da Agricultura das Vinhas do Alto Douro" ("Royal Company of Vintners from the Alto Douro Region"), som etablerte verdens første avgrensede vinregion noensinne.

Fra sin beliggenhet ved bredden av elven Douro spilte Régua en grunnleggende rolle i produksjon og salg av portvin, for det var herfra tønnene ble fraktet i spesialbåtene kjent som barcos rabelos til Vila Nova de Gaia på kysten, hvor vinen ble lagret i de lokale vingårdene.

Overnatting om bord i Régua.

(Utflukten til Lamego er en del av en utfluktspakke som bestilles og betales hjemmefra. For nærmere informasjon, se lenger ned på siden)

Dag 7
Régua-Porto Mulighet for ekstrautflukt til Guimarães, frivillig bytur i Porto med reiselederen Avseiling kl 07.00, ankomst kl 14.00

I dag arrangerer skipet en ekstra utflukt til Guimarães, også kjent som "den portugisiske nasjonens vugge". Turen besøker de godterifargede husene i den UNESCO-vernede gamle middelalderbyen. Mer informasjon om dette er tilgjengelig om bord.

I dag setter vi kursen tilbake mot Porto og kan nyte reisens siste seilas nedover portvinsvannveien. Vi ankommer Porto eller Vila Nova de Gaia etter lunsj.

I dag lager vår reiseleder en vandretur i Porto som alle kan delta i. Målet vil typisk være å besøke nasjonalmonumentet Palacio de Bolsa og den gotiske San Francisco-kirken. Palacio de Bolsa dateres tilbake til 1842, men ble først ferdigstilt slik vi kan se det i dag i 1910. For de som er interessert vil det være tid til å kjøpe inngang og se arkitekturen, som er inspirert av Alhambra-palasset i Grenada (ca. 8€ inngangsbillett). Den gotiske kirken i San Francisco er utvilsomt Portos mest kjente kirke, som dateres tilbake til 1223, mens dens berømte interiør stammer fra 1600- og 1700-tallet. Også her er det mulig å kjøpe inngangsbillett og tid til å utforske kirken (inngangsbillett rundt €4). Avhengig av tid og vær kan det være aktuelt å bruke offentlig transport inn i området, derfor bør du ta med noen ekstra euro for å dekke billetten tur og retur.

Dagens ekstrautflukt til Guiamarães bestilles og betales om bord, og dersom det er nok påmeldinger deltar Albatros-reiselederen på turen til Guiamarães.

Dag 8
Port–Oslo. Hjemreise

Etter frokosten forlater vi MS Douro Queen som har vært vår trofaste følgesvenn denne uken gjennom Portugal og Douroregionens storslåtte landskap. Vi kjører til flyplassen hvor flyet vårt hjem venter.

Vin- og kulturpakke

Vin- og kulturpakke

Helt enestående for Albatros-gjestene har vi utarbeidet en utfluktspakke som ledes av Albatros-reiselederen. Pakken skal kjøpes hjemmefra senest 45 dager før avreise, kan kun kjøpes som en samlet pakke og gjennomføres ved minimum 20 påmeldte.

  • Halvdagsutflukt til barokkbyen Lamego
  • Halvdagsutflukt til Castelo Rodrigo
  • Halvdagsutflukt til Casa de Mateus
  • Halvdagsutflukt med byrundtur i Porto m. portvinssmaking

Pris: 2 098,– pr. person

Casa de Mateus

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 26 498,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for enkeltlugar på Main-dekk: fra kr 15 498,–
  • Tillegg for enkeltlugar på Upper-dekk: fra kr 31 998,–
Tillegg for lugaroppgradering

Tillegg for delt dobbeltlugar på Upper-dekk: kr 8 898,–

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Porto t/r med mellomlanding
  • Transfer ved ankomst og avreise
  • Byrundtur i Pinhão
  • Byrundtur i Porto
  • Lunsj på lokal Quinta i Pinhão (vingård)
  • 7 netters cruise med MS Douro Queen i delt dobbeltlugar med vindue på Main-dekk
  • Helpensjon på skipet
  • Kaffe og te til måltidene på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Utfluktspakke og eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Eventuelle måltider på land
  • Øvrige drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn 10 euro pr. person ved kjøp av utfluktspakken)
  • Driks til personalet på skipet (vi anbefaler 10–13 euro pr. person pr. dag)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om lugarene

Fra de lyse og romslige lugarene på 15 m2 har du en god utsikt til elven og omgivelsene. Lugarene er utstyrt med to enkeltsenger/en dobbeltseng; baderom med toalett og dusj; telefon, hårtørker, safe, varme/aircondition og tv.

Øvre dekk (Kat. A)
Utvendig lugar på dekk 3 med gulv-til-tak-vinduer og skyvedører ut til balkongen. 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. 15 m2

Hoveddekk (Kat. B)
Utvendig lugar på dekk 2 med vinduer (kan ikke åpnes). 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. 15 m2

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Hvem kan delta?

For å delta på dette elvecruiset er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp til fots i byer og på stier i parker. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for deg som går dårlig

Utfluktene våre og rundturene i byene foregår til fots, og vi går ofte fra skipet til byenes sentrum. Da mange av byenes gamle bydeler er fredede og har smale brosteinsgater, er det ikke mulig å kjøre i buss. Vi opplever også stemningen på en helt annen måte når vi går. Vi bruker også offentlig transport som trikk og metro. Som deltager på turen må du derfor regne med å gå 6 kilometer om dagen i rolig tempo på byturene, som varer mellom 1,5 og 2,5 timer. Du må altså være mobil, selvhjulpen og kunne ferdes uten hjelp.

Vi gjør også oppmerksom på at reisen ikke egner seg for personer som går dårlig, siden man kan risikere å skulle gå fra båt til båt for å komme i land og tilbake på skipet igjen. Det er et sikkerhetskrav fra rederiet at alle passasjerer må kunne gå fra et skip til et annet uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer.

Det er ikke tillatt å ta med rullestol/rullator på skipet. Dette er også på grunn av sikkerheten, siden det må være fri passasje i gangarealene mv.

Kaiplass

Når elvecruiseskipene legger til blir skipene flere steder fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn  is siden på et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller en by, når skipet ligger til ka, og at man må gå gjennom andre båter for å komme i land – eller at andre passasjerer går gjennom skipet.

Vi vil prøve så vidt mulig å få kaiplass i sentrum av de byene vi besøker. Det er dessverre ikke alltid mulig, og selv om en kaiplass er booket og bekreftet forbeholder havnen seg alltid retten til å flytte skipet vårt inntil bare noen få timer før ankomst. Det betyr at vi bestiller busstransport i forbindelse med de utfluktene som er beskrevet i programmet i de tilfellene når kaiplassen er langt utenfor sentrum og utenfor gåavstand. Deltar man ikke i det planlagte programmet eller ønsker man å legge inn egne programpunkter er transport til og fra skipet for egen regning.

Vind og vær i Douro-regionen

Noe av det som gjør Douro-regionen spesiell er nettopp geografien og klimaet. Det er i høy grad klimaforholdene som gjør at dalen er blitt arnested for en av verdens mest kjente drikker, nemlig portvinen. Douro-elva har et eget mikroklima: Den lange fjellkjeden langs den vestlige delen av regionen beskytter dalen fra de kalde og fuktige vindene som feier inn fra Atlanterhavet og skaper derfor tørrere forhold enn ute langs kysten – men også kaldere vintre og varmere somre. I løpet av dalen skifter temperaturen litt og derfor også fra mer frodig og grønt mot vest til mere tørt mot øst. Gjennomsnittlig er det 10+ timers sollys om dagen heler året. Reisen man mellom november og april er det lurt å ta med seg varmere klær spesielt til oppholdene på dekk, mens man kan pakke t-skjorte og solbriller hvis man reiser mellom mai og oktober.

Lokalguider

Flere steder er det påkrevd med en lokalguide. Vår egen reiseleder samarbeider med disse lokalguidene og oversetter essensen av lokalguidens informasjon og legger til egen betraktninger. Dette fungerer vanligvis glimrende, og de to reiselederne supplerer hverandre på denne måten.

Mer om Portugal

Her kan du få vite mer om Portugal: www.albatros.no/reisemaal/europa/portugal

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.

Hånden på hjertet

Informasjon

Seildistansene på Douro er relativt korte. Derfor seiler vi ikke hele tiden mens vi er om bord på skipet. Dette gir oss til gjengjeld mulighet for å gå i land underveis, gå på oppdagelse og benytte utfluktsbussene til å besøke de nærliggende områdene.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 1 out of 5 by from Dourodalen er flott. Lokalguiden var flinke. Båten var for gammel Det verste med reisen var lugaren. Vi hadde betalt 15KNOK for utvendig lugar med balkong. Lugaren lå over motorene og kjøkkenet. Diesel- og matlukt gjorde at vi ikke kunne bruke balkongen. Støy fra hjelpemotorene ødela nattesøvnen. Det var i tillegg veldig lydt mellom lugarene. Reiseleder dukket ikke opp på flyplassen, vi måtte vente lenge før det dukket opp en sjåfør. Vi hadde reist i over 9 timer. ere burde hatt tilbud på mat og drikke mens vi ventet på å gå ombord. Synes kravet til tips var veldig høyt. Vi kjøpe vin- og kulturpakke. Vindelen av denne pakken var to små glass med portvinssmaking.
Date published: 2024-09-12
Rated 1 out of 5 by from Ikke pengene vær Smukke landskaber spænende sluser
Date published: 2021-10-10
Rated 5 out of 5 by from Flott opplevelsesrik reise Flott tur med fine utflukter. God mat, hyggelig betjening og dyktig guide. Fin og delikat båt med veldig bra renhold.
Date published: 2021-10-09
Rated 5 out of 5 by from En fantastisk og innholdsrik reise Reisen var spennende, innholdsrik og med en veldig dyktig og sympatisk reiseleder.
Date published: 2021-10-09
Rated 2 out of 5 by from En skuffende oplevelse på trods af smukke omgivelser Skibet var en bedaget udgave i sammenligning med de fleste flodskibe af nyere dato. Meget lydt i kahyt som om man delte med nabokahytten. Maden var rimelig, men måltider var dårligt organiseret. Drikkevare pakke var groft optrækkeri.
Date published: 2021-10-08
Rated 4 out of 5 by from Fin reise Fin reise, men mangler stopp for bading da bassenf på båten var en vits.
Date published: 2019-09-03
Rated 5 out of 5 by from Flott cruise i flott landskap. Vårt første elvecruise men definitivt ikke det siste. Douro og Albatross leverte så det holdt. Reisen startet ikke så bra med forsinkelser både ut fra Gardermoen og Frankfurt, men da vi var ombord på Douro Cruiser i Porto, var dette glemt. En fantastisk flink guide, Åsa, tok hånd om oss på beste måte. Kunnskapsrik, vennlig og serviceinnstilt. Dourodalen må bare oppleves. Den kan knapt beskrives. Oppsummert; helt topp cruise. Det eneste som er å utsette, er flyreisen til/fra. Den kunne med fordel ha vært med et direktefly for å unngå mellomlandinger i hhv. Frankfurt og München.
Date published: 2019-08-17
Rated 5 out of 5 by from En utmerket reise med mange opplevelser Fint gjennomført arrangement og en meget kunnskapsrik reiseleder. God mat, delikat servert av oppmerksomme kelnere
Date published: 2019-08-17
  • y_2024, m_11, d_20, h_14
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_18
  • loc_no_NO, sid_PTCRI02, prod, sort_[SortEntry(order=FEATURED, direction=DESCENDING), SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser