En rundreise spekket med eventyr og opplevelser! Cruise gjennom den ubeskrivelig vakre Halongbukten mellom eiendommelige kalksteinsklipper i en tradisjonell vietnamesisk junke. La deg fortrylle av hovedstaden Hanois flotte pagoder, templer og fredfylte oaser. Bli med på sykkeltur gjennom Vietnams frodiggrønne natur. Spaser mellom historiske Hoi Ans vakre bygninger. Seil på parfymefloden gjennom keiserbyen Hué, og sus gjennom den gamle, sjarmerende bydelen i sykkelrikshaw. La deg bergta av det moderne Vietnam i Ho Chi Minh City. Besøk de fascinerende Cu Chi-tunnelene. Smak på det praktfulle vietnamesiske kjøkkenet. Seil på Mekongflodens kanaler til idylliske landsbyer. La Vietnam ta deg med storm!
En rundreise spekket med eventyr og opplevelser! Cruise gjennom den ubeskrivelig vakre Halongbukten mellom eiendommelige kalksteinsklipper i en tradisjonell vietnamesisk junke. La deg fortrylle av hovedstaden Hanois flotte pagoder, templer og fredfylte oaser. Bli med på sykkeltur gjennom Vietnams frodiggrønne natur. Spaser mellom historiske Hoi Ans vakre bygninger. Seil på parfymefloden gjennom keiserbyen Hué, og sus gjennom den gamle, sjarmerende bydelen i sykkelrikshaw. La deg bergta av det moderne Vietnam i Ho Chi Minh City. Besøk de fascinerende Cu Chi-tunnelene. Smak på det praktfulle vietnamesiske kjøkkenet. Seil på Mekongflodens kanaler til idylliske landsbyer. La Vietnam ta deg med storm!
Vi flyr fra Oslo til Vietnam, som vi ankommer tidlig neste morgen.
Dag 1
Avreise fra Oslo
Vi flyr fra Oslo til Vietnam, som vi ankommer tidlig neste morgen.
Vi ankommer Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet der vi sjekker inn. Heretter skal vi oppleve den gamle byen fra en sykkelrikshaw. Vi stiger av sykkelrikshawen ved Hoam Kiem-sjøen som ligger som en fredfylt oase midt i Hanoi. På en liten øy i den nordlige delen av Hoan Kiem-sjøen ligger det turkisfargede Ngoc Son-tempelet (Jadefjelltempelet). Man kommer over til øya ved å krysse den rødmalte trebroa Huc. Vi møtes igjen senere på kvelden til en felles velkomstmiddag.
*Avhengig av flyets ankomsttidspunkt vil sykkelturen ligge på dag 3
Dag 2
Ankomst til Hanoi. Sykkelrikshaw i den gamle bydelen, Hoan Kiem-sjøen og velkomstmiddag
Vi ankommer Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet der vi sjekker inn. Heretter skal vi oppleve den gamle byen fra en sykkelrikshaw. Vi stiger av sykkelrikshawen ved Hoam Kiem-sjøen som ligger som en fredfylt oase midt i Hanoi. På en liten øy i den nordlige delen av Hoan Kiem-sjøen ligger det turkisfargede Ngoc Son-tempelet (Jadefjelltempelet). Man kommer over til øya ved å krysse den rødmalte trebroa Huc. Vi møtes igjen senere på kvelden til en felles velkomstmiddag.
*Avhengig av flyets ankomsttidspunkt vil sykkelturen ligge på dag 3
Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag etter hans død i 1969. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med de tradisjonelle, vietnamesiske landsbyhusene som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en flott hage rett ved en stor innsjø.
Etterpå skal vi til noen av Hanois religiøse severdigheter, nærmere bestemt en av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden. Den ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinnen som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn – og dermed en arvtager. Pagoden er av tre og bygd på en enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav.
Heretter spaserer vi gjennom smale gater, opplever bylivet på nært hold og passerer blant annet en dam der restene av et styrtet amerikansk fly fremdeles ligger som et monument for ødeleggelsene under krigen.
Etter et godt måltid på en lokal restaurant besøker vi Litteraturtemplet. Litteraturtempelet – som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur – ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Tempelet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, slik at mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong beordret i 1484 at det skulle settes opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdanning. Det var imidlertid svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden fra 1442 til 1778 ble det kun satt opp 82 minneplater.
Om kvelden ser vi en forestilling med det berømte vanndukketeateret som er helt unikt for Vietnam og som oppleves best i Hanoi. Vi spiser middag sammen på en lokal restaurant.
Dag 3
Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søylepagoden, Litteraturtempelet og vanndukketeater
Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag etter hans død i 1969. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med de tradisjonelle, vietnamesiske landsbyhusene som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en flott hage rett ved en stor innsjø.
Etterpå skal vi til noen av Hanois religiøse severdigheter, nærmere bestemt en av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden. Den ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinnen som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn – og dermed en arvtager. Pagoden er av tre og bygd på en enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav.
Heretter spaserer vi gjennom smale gater, opplever bylivet på nært hold og passerer blant annet en dam der restene av et styrtet amerikansk fly fremdeles ligger som et monument for ødeleggelsene under krigen.
Etter et godt måltid på en lokal restaurant besøker vi Litteraturtemplet. Litteraturtempelet – som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur – ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Tempelet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, slik at mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong beordret i 1484 at det skulle settes opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdanning. Det var imidlertid svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden fra 1442 til 1778 ble det kun satt opp 82 minneplater.
Om kvelden ser vi en forestilling med det berømte vanndukketeateret som er helt unikt for Vietnam og som oppleves best i Hanoi. Vi spiser middag sammen på en lokal restaurant.
I dag bytter vi ut storbystemning med vakker natur og drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukten. Vi kjører forbi rismarker, over elveleier og gjennom landbruksområder, inntil vi kommer til den berømte bukten, som er et av naturens ubestridte vidundere – 3000 kalksteinsfjell i alle former ligger strødd utover det stille, blågrønne vannet.
En tradisjonell vietnamesiske junke er hjemmet vårt det neste døgnet mens vi seiler på kryss og tvers i bukten. Vi sjekker inn i kahyttene våre, og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak. Vi går i land på noen av de små øyene, utforsker de underjordiske grottene og nyter utsikten fra toppene. Overnatning i kahytter med eget bad/toalett.
Dag 4
Hanoi – Halongbukten. Ombordstigning på en tradisjonell vietnamesisk junke
I dag bytter vi ut storbystemning med vakker natur og drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukten. Vi kjører forbi rismarker, over elveleier og gjennom landbruksområder, inntil vi kommer til den berømte bukten, som er et av naturens ubestridte vidundere – 3000 kalksteinsfjell i alle former ligger strødd utover det stille, blågrønne vannet.
En tradisjonell vietnamesiske junke er hjemmet vårt det neste døgnet mens vi seiler på kryss og tvers i bukten. Vi sjekker inn i kahyttene våre, og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak. Vi går i land på noen av de små øyene, utforsker de underjordiske grottene og nyter utsikten fra toppene. Overnatning i kahytter med eget bad/toalett.
Et av reisens mest magiske øyeblikk venter deg når du våkner denne morgenen. Det er et syn å våkne opp og kikke ut av vinduet, for nå befinner du deg i et av verdens vakreste naturområder! Mens vi nyter en god frokost om bord tar båten oss rundt i Halongbukten og tilbake til fastlandet.
Deretter fortsetter vi til lufthavnen i Hanoi. På veien stopper vi i en typisk vietnamesisk landsby der vi blir invitert inn hos en vietnamesisk familie. Her hører vi om dagliglivet i Vietnam og blir budt på klassisk grønn te og lokale snacks. Etter dette hyggelige avbrekket fortsetter vi til flyplassen og tar flyet til Da Nang.
Herfra tar vi bussen til Hoi An, som er Vietnams sjarmerende og godt bevarte by med en helt utrolig historie som går mange tusen år tilbake i tiden. I den gamle bydelen er det mange bygninger – kinesiske, franske og vietnamesiske – som er fredet i dag. De er arkitektoniske perler som på et nærmest mystisk vis har overlevd mange kriger og uroligheter. Hoi An kom på UNESCOs verdensarvliste i 1999.
Byen har alltid vært kjent som en travel handelshavn, og på 1700-tallet kom særlig handelsskip fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og håndmalte lakkvarer.
Dag 5
Halongbukten – Hanoi. Fly til Da Nang og videre med buss til Hoi An
Et av reisens mest magiske øyeblikk venter deg når du våkner denne morgenen. Det er et syn å våkne opp og kikke ut av vinduet, for nå befinner du deg i et av verdens vakreste naturområder! Mens vi nyter en god frokost om bord tar båten oss rundt i Halongbukten og tilbake til fastlandet.
Deretter fortsetter vi til lufthavnen i Hanoi. På veien stopper vi i en typisk vietnamesisk landsby der vi blir invitert inn hos en vietnamesisk familie. Her hører vi om dagliglivet i Vietnam og blir budt på klassisk grønn te og lokale snacks. Etter dette hyggelige avbrekket fortsetter vi til flyplassen og tar flyet til Da Nang.
Herfra tar vi bussen til Hoi An, som er Vietnams sjarmerende og godt bevarte by med en helt utrolig historie som går mange tusen år tilbake i tiden. I den gamle bydelen er det mange bygninger – kinesiske, franske og vietnamesiske – som er fredet i dag. De er arkitektoniske perler som på et nærmest mystisk vis har overlevd mange kriger og uroligheter. Hoi An kom på UNESCOs verdensarvliste i 1999.
Byen har alltid vært kjent som en travel handelshavn, og på 1700-tallet kom særlig handelsskip fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og håndmalte lakkvarer.
Vi får syklene våre levert ut på hotellet og kjører via den nye suykkelbroen til den lille øya Kim Bong. Her er det landsbystemning og stort sett ingen biltrafikk. Derfor er det opplagt med en sykkeltur i de landlige omgivelsene. Vi ser dne flittige lokalbefolkningen, som arbeider i rismarkene og med andre avgrøder som mais, sukkerrør, kassava, peanøtter og mye mer. Vi besæker også lokale verksteder og ser hvordan risnudler, sivmatter og bambusbåter blir fremstilt.
På øya ligger det et gammelt skipsverft der trebåter blir fremstilt etter gamle metoder. Etter noen spennende timer drar vi tilbake til Hoi An, denne gangen med båt gjennom elvedeltaet, der det er lunsj på en restaurant ved elvebredden.
Etter en herlig lunsj er det tid til å oppleve den gamle bydelen. Vi går også over Den japanske bro som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med de kinesiske på den andre siden. De sørget for at broa ble stabil da de fryktet jordskjelv som de hadde erfaring med fra hjemlandet. Broen ble brukt som beskyttelse mot sol og vind og ble dekorert med vakre japanske ornamenter. Etter dagens opplevelser spaserer vi tilbake til hotellet vårt.
Dag 6
Hoi An. Øya Kim Bong med sykkeltur, besøk på verksted og byvandring i Hoi Ans gamle bydel
Vi får syklene våre levert ut på hotellet og kjører via den nye suykkelbroen til den lille øya Kim Bong. Her er det landsbystemning og stort sett ingen biltrafikk. Derfor er det opplagt med en sykkeltur i de landlige omgivelsene. Vi ser dne flittige lokalbefolkningen, som arbeider i rismarkene og med andre avgrøder som mais, sukkerrør, kassava, peanøtter og mye mer. Vi besæker også lokale verksteder og ser hvordan risnudler, sivmatter og bambusbåter blir fremstilt.
På øya ligger det et gammelt skipsverft der trebåter blir fremstilt etter gamle metoder. Etter noen spennende timer drar vi tilbake til Hoi An, denne gangen med båt gjennom elvedeltaet, der det er lunsj på en restaurant ved elvebredden.
Etter en herlig lunsj er det tid til å oppleve den gamle bydelen. Vi går også over Den japanske bro som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med de kinesiske på den andre siden. De sørget for at broa ble stabil da de fryktet jordskjelv som de hadde erfaring med fra hjemlandet. Broen ble brukt som beskyttelse mot sol og vind og ble dekorert med vakre japanske ornamenter. Etter dagens opplevelser spaserer vi tilbake til hotellet vårt.
Vi har en hel dag til å nyte Hoi An på egen hånd. Hoi An er et opplagt sted å tilbringe en avslappet fridag: Byen og området har alt! I den fredede gamlebyen er det et bvell av fremragende restauranter og kafeer samt butikker, gallerier og små museer. Om kvelden er byen opplyst av fargestrålende lanterner som skaper en herlig stemning. Det er mulig å dra på en ekstra sykkeltur i området – det er mange gode sykkelstier og ruter her som går til rismarker og små landsbyer. Du kan døse ved hotellbassenget eller dra på tur til stranden i nærheten. Byen har også et stort utvalg av massasje og annen wellness. Byen er kjent for sine kokkeskoler, og hvis det er stemning for det vil reiselederen arrangere kokkeskole for dem som har lyst til å prøve kreftene med det herlige vietnamesiske kjøkkenet.
Dag 7
Hoi An. Tid på egen hånd, mulighet for kokkeskole
Vi har en hel dag til å nyte Hoi An på egen hånd. Hoi An er et opplagt sted å tilbringe en avslappet fridag: Byen og området har alt! I den fredede gamlebyen er det et bvell av fremragende restauranter og kafeer samt butikker, gallerier og små museer. Om kvelden er byen opplyst av fargestrålende lanterner som skaper en herlig stemning. Det er mulig å dra på en ekstra sykkeltur i området – det er mange gode sykkelstier og ruter her som går til rismarker og små landsbyer. Du kan døse ved hotellbassenget eller dra på tur til stranden i nærheten. Byen har også et stort utvalg av massasje og annen wellness. Byen er kjent for sine kokkeskoler, og hvis det er stemning for det vil reiselederen arrangere kokkeskole for dem som har lyst til å prøve kreftene med det herlige vietnamesiske kjøkkenet.
Etter frokost setter vi kursen mot den gamle keiserlige hovedstaden Hué, og på vei dit reiser vi gjennom det vakre Hai Van-passet. Vi stopper ved stranden Lang Co og strekker litt på beina i de vakre omgivelsene. Hué er historisk sett Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802-1945.
Etter lunsj i Hué begir vi oss ut på en spennende seiltur på Parfymeelven (Song Huong), som renner tvers gjennom Hué. Vi seiler ut til Thien Mu-pagoden, som er blitt et slags uoffisielt symbol på den gamle keiserbyen. Den 21 meter høye åttekantede pagoden ligger vakkert plassert på en bakke med utsikt over floden. Pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den siste av en lang rekke pagoder, hvorav den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de syv etasjene er dedikert til en Buddha som oppstår i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Den veier 2052 kilo, og det sies at klokkens klang kan høres på ti kilometers avstand.
Vi besøker vi Tu Ducs mausoleum. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde virkelig i keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet, og det ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Her ser vi også Hoa Khim-tempelet, som han brukte som palass når han var på et av sine lengre besøk ved mausoleet, og båtplassen, hvor han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. “Åndealléen” som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter. Det var nemlig keiserens høyde!
I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier 20 tonn, og det tok fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc ikke gravlagt her i mausoleet. Ingen vet hvor han og alle hans rikdommer gjemmer seg, for man hugget hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri.
Etter dagens opplevelser kjører vi til hotellet vårt, og om kvelden er det middag på en lokal restaurant.
Dag 8
Hoi An – Hué. Hai Van-passet, cruise på Parfymeelven, Thien Mu-pagoden
Etter frokost setter vi kursen mot den gamle keiserlige hovedstaden Hué, og på vei dit reiser vi gjennom det vakre Hai Van-passet. Vi stopper ved stranden Lang Co og strekker litt på beina i de vakre omgivelsene. Hué er historisk sett Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802-1945.
Etter lunsj i Hué begir vi oss ut på en spennende seiltur på Parfymeelven (Song Huong), som renner tvers gjennom Hué. Vi seiler ut til Thien Mu-pagoden, som er blitt et slags uoffisielt symbol på den gamle keiserbyen. Den 21 meter høye åttekantede pagoden ligger vakkert plassert på en bakke med utsikt over floden. Pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den siste av en lang rekke pagoder, hvorav den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de syv etasjene er dedikert til en Buddha som oppstår i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Den veier 2052 kilo, og det sies at klokkens klang kan høres på ti kilometers avstand.
Vi besøker vi Tu Ducs mausoleum. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde virkelig i keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet, og det ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Her ser vi også Hoa Khim-tempelet, som han brukte som palass når han var på et av sine lengre besøk ved mausoleet, og båtplassen, hvor han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. “Åndealléen” som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter. Det var nemlig keiserens høyde!
I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier 20 tonn, og det tok fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc ikke gravlagt her i mausoleet. Ingen vet hvor han og alle hans rikdommer gjemmer seg, for man hugget hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri.
Etter dagens opplevelser kjører vi til hotellet vårt, og om kvelden er det middag på en lokal restaurant.
Etter frokost begynner vi dagen med en tur i sykkelrikshaw i Hués gamle bydeler. Turen slutter ved citadellet, byens gamle festning. Keiser Gia Long påbegynte byggingen av det store citadellet i 1804. Det er omgitt av en vollgrav og en ti kilometer lang mur. Opprinnelig ble muren bygd av jord, men tidlig på 1900-tallet jobbet titusenvis av menn i mange år med å dekke murene med et tykt lag murstein. Mange av byens severdigheter – inklusive keiserens store kompleks av palasser og mottakelsessaler – hører hjemme innenfor de to meter tykke murene, sammen med en stor del av befolkningen. Dessverre ble mange av bygningene i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, en av Vietnamkrigens blodigste oppgjør.
Etter besøket i citadellet drar vi ut til flyplassen i Hué og tar flyet til den pulserende storbyen Ho Chi Minh City. Ho Chi Minh City i det sørlige Vietnam er markant annerledes enn hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gatebildet dominert av store, moderne bygninger, fargerike reklameskilt, nye biler og bokstavelig talt millioner av motorsykler. Lokalbefolkningen er også litt mer vant til utlendinger og mange snakker engelsk. Vi spiser middag sammen her i Vietnams største by.
Dag 9
Hué. Sykkelrickshaw fra den gamle bydelen til citadellet. Fly til Ho Chi Minh City, byrundtur
Etter frokost begynner vi dagen med en tur i sykkelrikshaw i Hués gamle bydeler. Turen slutter ved citadellet, byens gamle festning. Keiser Gia Long påbegynte byggingen av det store citadellet i 1804. Det er omgitt av en vollgrav og en ti kilometer lang mur. Opprinnelig ble muren bygd av jord, men tidlig på 1900-tallet jobbet titusenvis av menn i mange år med å dekke murene med et tykt lag murstein. Mange av byens severdigheter – inklusive keiserens store kompleks av palasser og mottakelsessaler – hører hjemme innenfor de to meter tykke murene, sammen med en stor del av befolkningen. Dessverre ble mange av bygningene i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, en av Vietnamkrigens blodigste oppgjør.
Etter besøket i citadellet drar vi ut til flyplassen i Hué og tar flyet til den pulserende storbyen Ho Chi Minh City. Ho Chi Minh City i det sørlige Vietnam er markant annerledes enn hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gatebildet dominert av store, moderne bygninger, fargerike reklameskilt, nye biler og bokstavelig talt millioner av motorsykler. Lokalbefolkningen er også litt mer vant til utlendinger og mange snakker engelsk. Vi spiser middag sammen her i Vietnams største by.
I dag skal vi på en eventyrlig utflukt i Mekongdeltaet, som er et av verdens mest frodige områder. Den mektige Mekong-elva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land før den munner ut og forgrener seg i deltaet. Dette unike området blir også kalt Vietnams spiskammers, og man høster ris tre–fire ganger om året.
Tidlig om morgenen kjører vi til Vinh Long, der vi skifter ut bussen med en båt og tar en tur på Mekong gjennom de mange kanalene. Vi går i land og besøker frukthager og ser også hvordan lokalbefolkningen bearbeider avgrøden. Vi skal blant annet se fremstilling av kokoskarameller, rispopcorn og hjemmebrent brennevin.
Her er det en svært idyllisk stemning, og det er en fornøyelse å vandre rundt i de frodige omgivelsene, hilse på innbyggerne og smake på de mange eksotiske fruktene. Vi spiser lunsj på øya før vi blir rodd i mindre båter på smale kanaler.
Utpå ettermiddagen går vi i land i Cai Be, der bussen vår venter, og kjører tilbake til Ho Chi Minh City.
Dag 10
Ho Chi Minh City. Utflukt til Mekongdeltaet
I dag skal vi på en eventyrlig utflukt i Mekongdeltaet, som er et av verdens mest frodige områder. Den mektige Mekong-elva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land før den munner ut og forgrener seg i deltaet. Dette unike området blir også kalt Vietnams spiskammers, og man høster ris tre–fire ganger om året.
Tidlig om morgenen kjører vi til Vinh Long, der vi skifter ut bussen med en båt og tar en tur på Mekong gjennom de mange kanalene. Vi går i land og besøker frukthager og ser også hvordan lokalbefolkningen bearbeider avgrøden. Vi skal blant annet se fremstilling av kokoskarameller, rispopcorn og hjemmebrent brennevin.
Her er det en svært idyllisk stemning, og det er en fornøyelse å vandre rundt i de frodige omgivelsene, hilse på innbyggerne og smake på de mange eksotiske fruktene. Vi spiser lunsj på øya før vi blir rodd i mindre båter på smale kanaler.
Utpå ettermiddagen går vi i land i Cai Be, der bussen vår venter, og kjører tilbake til Ho Chi Minh City.
Etter frokosten på hotellet kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble bygd av Vietcong i perioden 1940-60, i første omgang for å hjelpe den lille landsbyhæren mot helikoptre og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt mest intense strakte tunnelene seg hele veien fra Ho Chi Minh City til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Tilbake i Ho Chi Minh City begir vi oss ut på en liten byrundtur til noen av Ho Chi Minh Citys mange historiske severdigheter. Vi besøker blant annet Gjenforeningspalasset, som tidligere var kjent som Presidentpalasset eller Uavhengighetspalasset. Palasset er en klassisk konstruksjon bygd i 1960-årene, da den sydvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Vi får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når vi vandrer gjennom de store salene som står akkurat slik de ble etterlatt i 1975.
Turen går videre til Notre Dame-katedralen, som har to 40 meter høye tårn som kan ses på lang avstand. Vi ser kirken utefra og nyter samtidig utsikten til det berømte posthuset som ligger overfor kirken.
Om kvelden runder vi av reisen med en felles avskjedsmiddag.
Dag 11
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelene og byrundtur. Avskjedsmiddag
Etter frokosten på hotellet kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble bygd av Vietcong i perioden 1940-60, i første omgang for å hjelpe den lille landsbyhæren mot helikoptre og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt mest intense strakte tunnelene seg hele veien fra Ho Chi Minh City til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Tilbake i Ho Chi Minh City begir vi oss ut på en liten byrundtur til noen av Ho Chi Minh Citys mange historiske severdigheter. Vi besøker blant annet Gjenforeningspalasset, som tidligere var kjent som Presidentpalasset eller Uavhengighetspalasset. Palasset er en klassisk konstruksjon bygd i 1960-årene, da den sydvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Vi får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når vi vandrer gjennom de store salene som står akkurat slik de ble etterlatt i 1975.
Turen går videre til Notre Dame-katedralen, som har to 40 meter høye tårn som kan ses på lang avstand. Vi ser kirken utefra og nyter samtidig utsikten til det berømte posthuset som ligger overfor kirken.
Om kvelden runder vi av reisen med en felles avskjedsmiddag.
Vi står opp tidlig, og tar en tur i parken, der vi kan oppleve hvordan byens innbyggere gjør sin morgengymnastikk, trener tai chi eller spiller badminton. Fra parken fortsetter vi til Ben Than-markedet som kan friste med flotte suvenirer.
Vi drar tilbake til hotellet og spiser frokost. Nå har du tid til fri disposisjon før tiden er inne for å begi seg ut til lufthavnen og reise hjemover med et fly som går sent om kvelden.
Dag 12
Spasertur i parken, markedsbesøk og hjemreise
Vi står opp tidlig, og tar en tur i parken, der vi kan oppleve hvordan byens innbyggere gjør sin morgengymnastikk, trener tai chi eller spiller badminton. Fra parken fortsetter vi til Ben Than-markedet som kan friste med flotte suvenirer.
Vi drar tilbake til hotellet og spiser frokost. Nå har du tid til fri disposisjon før tiden er inne for å begi seg ut til lufthavnen og reise hjemover med et fly som går sent om kvelden.
Hjemkomst
Dag 13
Hjemkomst
Hjemkomst
4 198,—
Norsk/svensk
Nei
Ja
Vietnamesisk dong
Norsk/svensk
Nei
Ja
Vietnamesisk dong
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
I årets første måneder feires vietnamesisk nyttår, "Tet Nguyen Dan". For vietnameserne er nyttåret en nasjonal helligdag og en av årets største begivenheter.
Feiringen av nyttåret er preget av en helt spesiell og forventningsfull stemning; gatene er flott pyntet med tusenvis av blomster og det henger kinsesiske lanterne overalt. Du kan glede deg til å oppleve denne helt spesielle folkefesten som strekker seg over flere dager.Samtidig må vi gjøre oppmerksom på at mange butikker vil være stengt i de dagene nyttåret blir feiret. Det vil fremdeles være nødvendig å kjøpe de mest nødvendige tingene og å gå på restauranter.
Det vil forekomme endringer i programmet som følge av nyttårsfeiringen. Det flytende markedet i Mekong vil være stengt over nyttår, men som utgangspunkt vil vi følge programmet som det er.
Nyttåret faller på følgende datoer:
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall bes du opplyse om det ved bestilling av reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 time mellom et flyskifte.
Les mer her
Her kan du lese mer om Vietnam: www.albatros.no/reisemaal/asia/vietnam
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
I årets første måneder feires vietnamesisk nyttår, "Tet Nguyen Dan". For vietnameserne er nyttåret en nasjonal helligdag og en av årets største begivenheter.
Feiringen av nyttåret er preget av en helt spesiell og forventningsfull stemning; gatene er flott pyntet med tusenvis av blomster og det henger kinsesiske lanterne overalt. Du kan glede deg til å oppleve denne helt spesielle folkefesten som strekker seg over flere dager.Samtidig må vi gjøre oppmerksom på at mange butikker vil være stengt i de dagene nyttåret blir feiret. Det vil fremdeles være nødvendig å kjøpe de mest nødvendige tingene og å gå på restauranter.
Det vil forekomme endringer i programmet som følge av nyttårsfeiringen. Det flytende markedet i Mekong vil være stengt over nyttår, men som utgangspunkt vil vi følge programmet som det er.
Nyttåret faller på følgende datoer:
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall bes du opplyse om det ved bestilling av reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 time mellom et flyskifte.
Les mer her
Her kan du lese mer om Vietnam: www.albatros.no/reisemaal/asia/vietnam
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.