Albatros’ store kulturrundreise til Seoul, Kyoto og Tokyo – modernitet, tradisjon, vakre landskaper og stemningsfulle templer
Asias to kulturelle og industrielle spydspisser er temaet for denne reisen. Gamle tradisjoner bærer den moderne kulturen og forener den med fremgang og velstand. Vi opplever fortidens ro i keiserbyen Gyeongju og den pulserende storbyen Seoul. Et besøk ved den demilitariserte sonen ved grensen til Nord-Korea gir opplevelsen et ekstra perspektiv.
Korea er forbundet med Japan med hurtigfergen som fører oss til det berømte høyhastighetstoget Shinkansen og videre til Kyotos historiske, UNESCO-vernede severdigheter, hovedstaden Tokyo, Hiroshima og den hyggelige byen Nara. Vi får en liten bit av Østens mirakel, og vender hjem litt klokere.
Det er mulig å kjøpe en ekstra utflukt til Fuji-fjellet.
-
Type Rundreise, Togreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Yen, Won
- Dag 1
- Avreise fra Oslo
- Dag 2
- Ankomst til Seoul, Sør-Korea. Gwangjang-markedet og velkomstmiddag
- Dag 3
- Seoul. Utflukt til den demilitariserte sonen, kimchi-museum og kimchi-kurs, Seoul-tårnet
- Dag 4
- Seoul. Byrundtur med keiserpalasset Gyeongbok, det nasjonale folkeminnemuseet, landsbyen Bukchon Hanok, kirkebesøk
- Dag 5
- Seoul – Punggi – Gyeongju. Ginsengmarked, vakre landskaper og besøk i landsbyen Hahoe
- Dag 6
- Gyeongju. Templer og natur i skjønn forening
- Dag 7
- Gyeongju – Busan. Busan-byrundtur med Haedong Yonggungsa-templet, FN-kirkegården, Busan-tårnet og fiskemarked. Avskjedsmiddag
- Dag 8
- Busan – Fukuoka, Japan. Tenjin matmarked
- Dag 9
- Med Shinkansen til Hiroshima. Tempeløya Miyajima, Fredsparken og A-bombekuppelen. Med Shinkansen videre til Kyoto
- Dag 10
- Kyoto. Nijo-borgen, Guldpavillonen, stenhaven Ryoanji, tempelområdet Heian-jingu
- Dag 11
- Kyoto. Utflukt til Nara og tid på egen hånd
- Dag 12
- Med Shinkansen til Tokyo. Asakusa-tempelet, Tokyo Sky Tree
- Dag 13
- Tokyo. Tid på egen hånd eller utflukt til Hakone nasjonalpark og Fuji-fjellet (kjøpes separat)
- Dag 14
- Tokyo. Kule Tokyo–Shibuya-distriktet og tid på egen hånd. Avskjedsmiddag.
- Dag 15
- Tokyo. Hjemrejse
- Dag 16
- Ankomst til Oslo
Avreisedatoer
Avreise | Varighet | Pris | Avreiseflyplass | Bemerk | |
---|---|---|---|---|---|
64 998,– |
Oslo
|
|
|||
OBS
Denne avgangen har et litt annerledes program. Klikk på datoen for å se det.
|
65 998,– |
Oslo
|
|
Dagsprogram
Vi flyr fra Oslo mot Seoul i Sør-Korea. Det er full forpleining om bord på flyet.
Vi kommer til hovedstaden Seoul og kaster oss straks ut i det spennende programmet. Seoul er med sine over 12 millioner innbyggere en av verdens store metropoler. Her er alt fra luksuriøse forretningskvarterer med skyskrapere i stål og glass og mer beskjedne tradisjonelle kvarterer til et rikt fornøyelsesliv og store markeder, som er spesialisert i alt fra antikviteter til fersk fisk. Byen er umiddelbart preget av en veldig hektisk aktivitet, men man kan også komme bort fra byens travelhet og oppleve en opphøyet ro i århundregamle palasser og templer eller slappe av i noen av parkene i byen. Vi besøker et av de meste interessante markedene i Asia. Gwangjang-markedet har eksistert i over hundre år og er i dag et av Koreas største tradisjonelle markeder med alt fra kvalitetssilke i metervare til sengetøy og et hav av håndlagede varer og suvenirer. Vintage-klesavdelingen med brukte klær er blitt utrolig populær, særlig hos yngre koreanere. Gå ikke glipp av de mange små matbodene som serverer gode ferskproduserte spesialiteter. Deretter blir det litt tid til avslapning på hotellet før vi atter møtes til velkomstmiddag.
I dag tar vi for alvor fatt på eventyret og begir oss mot den demilitariserte sonen. Våpenstillstanden mellom Sør- og Nord-Korea ble underskrevet i 1953, men de to landene har aldri formelt sluttet fred, så derfor er den 38. breddegrad ikke en grense, men en våpenstillstandslinje. Dette betyr at Nord- og Sør-Korea formelt fremdeles er i krig med hverandre. Men man kan være helt rolig, det er ingen grunn til bekymring for sikkerheten. Underveis blir vi orientert om hva vi kan gjøre og ikke kan gjøre i forbindelse med besøket. Ved Gjenforeningsbroen vil det være kontroll av papirene våre før vi kan fortsette til en av de underjordiske tunnelene som ble utgravd av Nord-Korea i 1960- og 1970-årene.
Ved en av tunnelene er det mulig å se en kort film om hvordan tunnelene ble til.
Lunsj underveis er inkludert.
Tilbake i Seoul besøker vi Kimchigan Museum, et helt museum viet til den koreanske nasjonalretten kimchi – en blanding av fermenterte grønnsaker hvor hovedingrediensen er kinakål og chili. På museet får vi vite alt om denne retten, og vi skal også selv lære å tilberede den. Dagen slutter med en utflukt opp til Seouls vartegn, det 236 meter høye Seoul-tårnet, som har en imponerende utsikt over millionbyen.
Vi besøker det gamle keiserpalasset Gyeongbok. Palasset, som stammer fra 1395, representerer om noe byen og gir samtidig et innblikk i landets turbulente historie gjennom de siste 600 årene. Palassområdet har nesten gått til grunne i forbindelse med gjentatte japanske invasjoner, og under Koreakrigen i 1950-53 ble store deler ødelagt. I dag er en del av palasset, 400 dekar restaurert og fremstår slik det opprinnelig ble bygd. Vi besøker også det nærliggende nasjonale folkeminnemuseet og får et lite innblikk i landets historie fra keiserriket frem til 1910 hvor Korea ble okkupert av Japan. Deretter tar vi en spasertur rundt i landsbyen Bukchon Hanok, en tradisjonell koreansk landsby som ligger midt i Seoul. Den er fint bevart og gir et godt bilde av hvordan livet så ut i Korea for 600 år siden under Joseon-dynastiet. Den koreanske tradisjonelle landsbyen var klanbasert og bestod typisk av mange smale smug. Hanok er et begrep som beskriver tradisjonelle koreanske hus, hvor husets posisjonering i forhold til omgivelsene spiller en avgjørende rolle. Vi avslutter dagen med et besøk i en av Seouls mange kirker. Kristendommen er, i motsetning til i Japan, vidt utbredt i Sør-Korea og er sentrert omkring de to hovedretningene protestantismen og katolisismen.
Etter frokosten begir vi oss fra hovedstaden Seoul videre gjennom den sentrale delen av Sør-Korea. Her passerer vi noen av landets nasjonalparker på vår vei fra den vestlige til den østlige delen av den koreanske halvøya. Vårt første stopp er den mindre byen Punggi, som er kjent for dyrkning av og formidling om ginseng i alle mulige avskygninger. I Korea er ginseng blitt brukt mot sykdommer i over 5000 år, og et daglig inntak skal etter sigende ikke bare lyse opp sinnet og forlenge livet, men også øke potensen. Markedet i Punggi, som hører til verdens største, tiltrekker oppkjøpere fra hele verden og er en opplevelse utover det vanlige. Etter en velfortjent lunsj, som naturligvis også inneholder ginseng, fortsetter vi gjennom det vakre landskapet til Andong, hvor vi besøker Hahoe, en tradisjonell landsby fra Joseon-dynastiets tid, som er oppført på UNESCOs verdensarvliste. Landsbyen er formet som en lotusblomst sett ovenfra. Vi besøker også landsbyens maskemuseum, og deretter kjører vi det siste stykket til Koreas stolte gamle hovedstad, Gyeongju.
Koreanerne er med rette stolte over Gyeongju-området og beskriver det som et stort historisk og kulturelt museum under åpen himmel. De fleste av de historiske funnene og ruinene stammer fra det gamle Shilla-dynastiet, som styrte deler av Korea gjennom nesten tusen år og hadde Gyeongju som hovedstad gjennom lange perioder. Hele dagen er avsatt til å utforske dette sentret for koreansk kultur. Vi starter med Bulguksa-templet, som fra 1995 har vært med på UNESCOs liste over verdens kulturarv. I området bak templet ligger grotten Seokguram, som også er på UNESCOs liste, og som anses for å være kronen på verket blant Shilla-dynastiets mange bygninger og anlegg. Det regnes samtidig for et av de viktigste buddhistiske minnesmerkene i hele det nordøstasiatiske området. Før lunsj avlegger vi også et besøk i Gyeongju Nasjonalmuseum. Senere begir vi oss til Tumiliparken, hvor vi skal se gravhauger, og deretter er det tid til egne eventyr og middag. Et besøk til matmarkedet overfor Gyeongju-stasjonen kan anbefales. Om kvelden skal vi besøke den opplyste Anabji, hvor mange av de største funnene som vi tidligere i dag så på nasjonalmuseet, stammer fra.
I dag skal vi på en kjøretur mellom det tradisjonelle Korea det moderne og det industrielle Korea. Vi begynner med materialismens verden og samlebånd når vi besøker en moderne industrivirksomhet. Vi får en omvisning i produksjonen og et innblikk i koreansk lean-filosofi og effektivitet ved samlebåndene, i skjærende kontrast til dagens senere besøk i Haedong Yonggungsa-templet, hvor nirvana synes å være det ultimative målet. Templet ligger plassert på klippegrunn rett ut mot det brusende havet. De fleste templene i Korea er ellers typisk plassert i fjellskråningene rundt større og mindre byer.
Deretter besøker vi byens store FN-kirkegård med falne fra Koreakrigen. Stedet gir et meget spennende innblikk i omfanget av denne krigen. Fra kirkegården kjører vi til Yongdusan-parken, hvor byens vartegn ligger: det 118 meter høye Busan-tårnet. Vi drar opp i tårnet for å oppleve den store byen litt ovenfra, og det sies at man på dager med klart vær kan se Japan i horisonten. Vi avslutter dagens byrundtur på det store fiskemarkedet Jagalchi, som er et av Asias største og mest berømte. Butikkene i det flere etasjer store markedet er fylt med kurver og kasser som bugner av forskjellig fisk, både levende og bearbeidet, og i en avdeling blir det solgt tørrfisk i alle avskygninger. Koreanerne har på samme vis som japanerne en stor forkjærlighet for rå fisk, og i både havneområdet og resten av byen kan man få sushi på de mange små restaurantene og spisestedene. Om kvelden sier vi farvel til Sør-Korea med en avskjedsmiddag.
Vi begir oss mot Busans travle havneområde, hvor hurtigbåten til Japan venter. På snaue tre timer blir vi fraktet over stredet mellom Korea og Japan og legger til i Fukuoka, en supermoderne storby med omkring 1,5 millioner innbyggere. Eller rettere sagt to byer, som opprinnelig var atskilt av elva Nakagawa: Fukuoka, hvor den lokale fyrstens slott var oppført, og Hakata på den andre siden, hvor de alminnelige borgerne holdt til. Etter ankomsten til Fukuoka sjekker vi inn på hotellet vårt, og ettermiddagens program er i den avslappede enden. Har man lyst til å shoppe, ligger Daimyo-gaten, som er Fukuokas svar på Københavns Strøget, åtte–ti minutters gange fra hotellet. Fukuoka er kjent for sin gode mat, og ikke langt fra hotellet ligger det berømte matmarkedet Tenjin. Hundrevis av matboder tilbyr alt fra den berømte hakata ramen (nudelsuppe) til motsunabe, en slags japansk fondy.
Etter frokosten går turen til Hiroshima. De 250 kilometerne blir tilbakelagt på en time og 12 minutter med verdens mest presise tog, Shinkansen.
Den 6. august 1945 ble Hiroshima lagt i ruiner, og over 100 000 mennesker ble drept da verden for første gang opplevde at en atombombe ble sprengt. I dag står en enkel kuppelformet ruinbygning som et minne om de enorme ødeleggelsene som eksplosjonen forårsaket. I nærheten ligger den vakre fredsparken med en fredsflamme som først blir slokket når det siste atomvåpenet er destruert. Vi besøker parken og Fredsminnemuseet, som saklig og instruktivt viser hva som skjedde.
I dag er Hiroshima fullstendig gjenoppbygd, og byen er annerledes enn de fleste andre japanske byer med sine brede og luftige gater og det velordnede bybildet. Vi spiser lunsj i Hiroshima og skal deretter oppleve et av Japans mest berømte, fotograferte og elskede motiver – nemlig den "svevende" oransjefargede torii-porten ute i vannet ved øya Miyajima, som vi besøker med båt. Vakkert, poetisk og klassisk japansk!
Sist om ettermiddagen tar vi Shinkansen videre til Kyoto og sjekker inn på hotellet vårt. Bagasjen vår blir sendt direkte fra Fukuoka til hotellet i Kyoto.
Kyoto rommer over 1600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdommer. I tillegg kommer keiserpalasset, shogunens Nijo-borg, keiserlige villaer og hager og en rekke av Japans beste museer.
Kyoto ble som den eneste japanske storbyen skånet for bombeangrep under andre verdenskrig – etter sigende på grunn av byens enestående kulturskatter. Byen har fremdeles langt flere gamle trehus enn andre store byer i Japan og enkelte bydeler fungerer som levende frilandsmuseer selv om store, sammenhengende kvarterene av vakre trehus er nesten forsvunnet. Særlig i byens utkant føler man seg hensatt til en annen tidsalder, der skjønnhet og estetikk var i høysetet.
Den militære øverstkommanderende i keisertidens Japan var shogunen. I lengre perioder av landets historie var han også den mektigste mannen i øyriket. Keiserens rolle var mer tilbaketrukket og av symbolsk karakter. I 1603 oppførte shogunslekten Tokugawa Nijo-borgen. Bygningene i denne borgen, som er Japans best bevarte, er av svært høy kvalitet. De beste bygningshåndverkere bygde borgen, og datidens beste kunstnere utsmykket den. Nattergal-gulvet er et godt eksempel på hvor raffinert borgen er. Gulvet er bygd slik at det knirker når man går på det, slik at eventuelle snikmordere ikke kunne nærme seg uten å bli hørt. Treskurden og de mange materialene som pryder vegger og tak er av stor kunstnerisk verdi.
I byens nordlige utkant ligger det berømte Gulltemplet. Den vakre gullbelagte paviljongen er en nøyaktig kopi av den over 500 år gamle bygningen, som en forvirret ung munk satte fyr på i 1950.
I samme område skal vi se Kyotos fine sten- og sandhave, Ryoanji, fra det 15. århundrede. I haven ligger 15 sten placeret i et hav af omhyggeligt revet grus. Stenene er symbol på fuldkommenhed ifølge den buddhistiske tro, og man kan ikke fra noget sted se alle sten på en gang.
Vi afslutter dagen med et besøg ved Heian-jingu – et fantastisk tempelområde med japanske haver og bygninger i klassisk stil.
Vi drar sørover fra Kyoto til den hyggelige byen Nara, som var Japans første permanente hovedstad. Nara rommer noen av de eldste og mest imponerende bygningene i landet. Her besøker vi verdens største trebygning, Todaiji-templet, er på størrelse med en tolvetasjers blokk og rommer blant annet verdens største bronsefigur, en 22 meter høy buddha. Vi kan også besøke Kasuga Taisha, en 1335 år gammel shintohelligdom. Veien dit er flankert av ikke mindre enn 3000 stein- og bronselykter. Overfor templet ligger en spennende botanisk hage. I hele Naras parkområde går det rundt mer enn tusen sika-hjorter. Mange er etter hvert blitt så tamme at de nærmest stjeler maten ut av hendene på turistene.
Vi vender tilbake til Kyoto, og resten av dagen kan brukes på egne oppdagelsesturer, for eksempel til det berømte Gion-kvarteret. Her ligger stemningsfulle spisesteder side om side med de tradisjonelle diskrete tehusene, hvor byens berømte geishaer arbeider. Er du heldig, ser du noen av dem trippe av sted i sine dyre kimonoer og med vakkert oppsatt hår.
Man kan også utforske området rundt Kyotos sentralbanestasjon. Selve stasjonens fantastiske futuristiske kjempebygning, som rommer stormagasiner, restauranter, konsertscener og mye mer, er i seg selv et besøk verd. Du kan også legge veien forbi Kyotos berømte Nishiki-marked. Her finner man et vell av japanske spesialiteter nydelig presentert – fra frukt og grønt til fisk, kjøtt, pickles og snacks. Kyoto er berømt for sin ypperlige kvalitet av grønn te, så prøv også å kikke innom hos en av de mange små spesialbutikkene med te, og kjøp med en liten japansk smaksprøve hjem. Skal opplevelsen være fullkommen, er det også masse muligheter til å kjøpe med seg håndlaget keramikk, deriblant tekrus.
Har man lyst til å se flere UNESCO-vernede severdigheter, kan man dra til Kiyomizu-templet i fjellene øst for Kyoto. Templet kan dateres tilbake til år 798, men den nåværende bygningen er oppført i 1633 – uten bruk av en eneste spiker!
Nok en gang begir vi oss m ot sentralstasjonen for å bli transportert til vår neste destinasjon, den japanske hovedstad. På togreisen får vi et inntrykk av hvor tett befolket Japan er og hvis været er med oss kan vi underveis være så heldige å få et glimt av det hellige Fuji-fjellet. Før vi går på toget er det mulig å kjøpe seg en «o-bento», en typisk japansk matpakke. Den finnes i mange varianter og består typisk av ris og forskjellige former for lekkert tilbehør og småretter som for eksempel fisk, kjøtt, grønnsaker og forskjellige salater. Lekkert og ikke spesielt dyrt.
Tokyo var en gang et lite fiskerleie men er i dag en av verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består av mange små bydeler og de neste par dagene skal vi besøke noen av de mest spennende områdene.
Vi starter i Asakusa, en gammel bydel som ligger i «den lave byen» langs Sumida-elven. Her skal vi se Sensoji-tempelet og Kaminari-porten (tordenporten) med sin særegne, store røde lykt, og her kan du få et inntrykk av tradisjonelle Tokyo. Det er fortsatt noen få gamle, godt bevarte trehus som overlevde ødeleggelsene under andre verdenskrig. Gå på oppdagelsesferd i de små sidegatene rundt tempelet, hvor de små snacksbodene frister med både søtt og salt. Prøv for eksempel nystekt senbei, de berømte japanske kringlene, som finnes i forskjellige smaker og størrelser. Du finner de ikke bedre enn akkurat her.
Hvis du ønsker å ha piffet opp kjøkkenet med japanske kjøkkenartikler – eller bare vil ha en Tokyo-opplevelse utenom det vanlige – så ta turen innom kjøkkengaten Kappabashidori, som kan nås til fots fra tempelet. Her finner du alt kjøkkentilbehør, fra matfigurer i plast til gryter, spisepinner, japansk keramikk, tekanner i støpejern, grønn te, skarpe kniver og mye mer.
Etter Asakusa, rett over Sumida-elven, besøker vi Tokyos høyeste bygning, TV-tårnet Skytree, og beundrer utsikten over den gigantiske millionbyen fra toppen av tårnet.
I dag kan du tilbringe tiden i Tokyo på egen hånd eller kjøpe dagens utflukt til Hakone Nasjonalpark vest for Tokyo. Det vakre og majestetisket fjellet Fujiyama er Japans mest berømte symbol og et av landets helligste steder. Hvis været tillater det, kan det sees fra flere vinkler på veien til nasjonalparken. Med sine 3776 meter over havet er Fujiyama Japans høyeste fjell. Her i det vulkanskapte landskapet, som bare er 40 000 år gammelt, opplever vi en gondolbane opp i fjellet, den aktive vulkanske Owakudani-dalen med den kjennetegnende svoveldampen og et båttur på kratersjøen. Vi spiser lunsj med utsikt til innsjøen og tilbake i Tokyo tidlig om kvelden.
Vi starter dagen i et av byens aller mest berømte område – både blant japanerne selv og blant turistene, nemlig Shibuya, som ligger midt i byen med en togstasjon som er en av Tokyos trafikk-knutepunkt. I Shibuya-krysset strømmer neonlys, reklame, og musikkvideoer ut fra storskjermer på skyskraperne. Hundrevis av travle japanere – alt fra dresskledde forretningsfolk til skoleelever i uniform og trendy ungdom med hypermoderne frisyrer – tar seg over gaten når lyset skifter til grønt. Foran stasjonen står en liten statue av en hund – Hachikó statuen – som er byens mest berømte møteplass. Historien om den lojale hunden Hachi som dag etter dag ventet trofast på sin eier ved stasjonen – selv lenge etter hans død – er rørende. Historien om Hachi ble til en film i Japan på 80-tallet før den kom ut i en Hollywood-versjon i 2009 med Richard Gere i hovedrollen som hundens eier.
Deretter et det tid på egen hånd til litt shopping til vi om kvelden møtes til en hyggelig avskjedsmiddag.
I dag har vi dagen på egen hånd i Tokyo før det er på tide å forlate hotellet og kjøre mot flyplassen og reise hjemover.
Utflukt til Fuji-fjellet
Det vakre og majestetiske Fuji-fjellet er Japans mest berømte symbol og et av landets helligste steder. Med sine 3 776 meter over havet er Fuji-fjellet Japans høyeste.
Her i det vulkanskapte landskapet som bare er 40 000 år gammelt beveger vi oss senere mot Hakone. Her går vi ombord på en båt som frakter oss over Ashi-sjøen til hagen Hakone-en. Fra hagen tar vi svevebanen til Komagatake-fjellet, der vi blir møtt av en spektakulær utsikt over landskapet, Fuji-fjellet og dalen for foten av fjellet. Vi er tilbake i Tokyo sist på kvelden.
Utflukten skal kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise og gjennomføres med reiseleder ved minimum 12 påmeldte.
Pris: kr 2 398,–
Shinkansen
Vi reiser med Japan Rails berømte høyhastighetstog, Shinkansen, som siden 1964 har forbundet Tokyo med flere og flere av Japans storbyer. Maksfarten er 320 km/t, og årlig frakter togene omkring 300 millioner passasjerer rundt i landet. Togene kan bestå av opp til 16 vogner og være 400 meter lange. Siden Shinkansentog kjører på spesialskinner som ikke bliver brukt av andre tog er det nesten ikke forsinkelser – gjennomsnittlig forsinkelse per tog var bare på 36 sekunder i 2012. Togene er komfortable, har god benplass og seter som kan snurres så man alltid sitter med kjøreretningen. Røyking er ikke tillatt, bortsett fra på de nyeste togene som har spesielle røykekabiner. Les mer på: http://english.jr-central.co.jp/about/
Prisinformasjon
- Reisens pris
-
Fra kr 64 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer
- Tillegg for enkeltrom
-
kr 8 798,–
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo – Seoul og Tokyo – Oslo med mellomlanding
- Innkvartering på hotell i delt dobbeltrom (tillegg for enkeltrom)
- Hurtigferje fra Busan til Fukuoka
- Shinkansen Fukuoka-Hiroshima-Kyoto-Tokyo
- Utflukter ifølge program
- Frokost daglig
- Lunsj dag 3-6 og 8-11
- Middag dag 2, 7 og 14
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Utflukt til Fuji-fjellet
- Tillegg for enkeltrom
- Drikkevarer
- Personlige fornødenheter
- Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Bagagehåndtering
På denne reisen benytter vi det japanske ekspresstoget Shinkansen. Siden det er begrenset plass til bagasje på toget, vil bagasjen bli transportert til vårt neste overnattingssted. Det kan bety at bagasjen ofte skal transporteres dagen før. Derfor er det en god idé å ha med en liten ryggsekk eller bag til de mest nødvendige tingene dine. Det er ikke nødvendig å ha med hånkle.
Deltakerantall
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Ikke egnet for gangbesværede
Da vi bruker af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte utfluktene, vil det være forholdsmessig mange gåturer. Reisen egner seg derfor ikke hvis du er litt dårlig til bens.
Mer om dine reisemål
Her kan du lese mer om Japan: www.albatros-travel.no/reisemaal/asia/japan
Her kan du lese mer om Sør-Korea: https://www.albatros.no/reisemaal/asia/soer-korea
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.