Å gå om bord på Rovos Rail er som å gå inn i en tidsmaskin fra 1800-tallet. I stasjonens ventesal blir vi ønsket velkommen med et glass champagne, og i bakgrunnen høres tonene fra en strykekvartett. Toget forlater stasjonen i ro og mak og tar oss med til et vell av eksotiske opplevelser: safari i Krugerparken, besøk i en township i Cape Town, verdens største neshornbestand på zulukongenes gamle jaktmarker og vinsmaking i Sør-Afrikas berømte vindistrikt.
Du kan forlenge Afrikareisen din med noen dager ved Victoriafallenes vannmasser, Indiske havs varme vann eller bylivet i Cape Town.
Å gå om bord på Rovos Rail er som å gå inn i en tidsmaskin fra 1800-tallet. I stasjonens ventesal blir vi ønsket velkommen med et glass champagne, og i bakgrunnen høres tonene fra en strykekvartett. Toget forlater stasjonen i ro og mak og tar oss med til et vell av eksotiske opplevelser: safari i Krugerparken, besøk i en township i Cape Town, verdens største neshornbestand på zulukongenes gamle jaktmarker og vinsmaking i Sør-Afrikas berømte vindistrikt.
Vi flyr fra Oslo og har gleder oss til storslåtte opplevelser i Sør-Afrika
Dag 1
Fly Oslo – Johannesburg
Vi flyr fra Oslo og har gleder oss til storslåtte opplevelser i Sør-Afrika
Vi lander i Johannesburg om morgenen. Derfra reiser vi mot Sør-Afrikas hovedstad Pretoria, hvor vi drar på byrundtur og blant annet besøker presidentens offisielle residens, The Union Buildings. Byen er også kjent for sine jakarandatrær (50–70 000 trær) som pryder forstedene. Etterpå kjører vi én time nordover til Zebra Nature Reserve, hvor vi sjekker inn og gjør oss til rette. Lodgen ligger på et 400 hektar stort privat reservat, hvor du kan vandre fritt blant afrikanske dyr som antiloper, strutser, sebraer og giraffer (ingen rovdyr). På kvelden samles vi til en velkomstmiddag. (På noen avganger ankommer vi først på ettermiddagen og reiser direkte til Zebra Nature Reserve.)
Dag 2
Ankomst til Johannesburg. Byrundtur i Pretoria og videre til Zebra Nature Reserve
Vi lander i Johannesburg om morgenen. Derfra reiser vi mot Sør-Afrikas hovedstad Pretoria, hvor vi drar på byrundtur og blant annet besøker presidentens offisielle residens, The Union Buildings. Byen er også kjent for sine jakarandatrær (50–70 000 trær) som pryder forstedene. Etterpå kjører vi én time nordover til Zebra Nature Reserve, hvor vi sjekker inn og gjør oss til rette. Lodgen ligger på et 400 hektar stort privat reservat, hvor du kan vandre fritt blant afrikanske dyr som antiloper, strutser, sebraer og giraffer (ingen rovdyr). På kvelden samles vi til en velkomstmiddag. (På noen avganger ankommer vi først på ettermiddagen og reiser direkte til Zebra Nature Reserve.)
Etter frokost blir det en naturvandring i nærområdet, hvor vi utforsker naturen på nært hold. Her får vi lære mer om insekter, planter og trær. Deretter tar vi en kort spasertur til Zebra-reservatets eget reptilsenter, hvor vi kan studere sør-afrikanske slanger og andre fascinerende reptiler. Senteret fungerer også som trenings- og redningssenter for området. (Gruppene deles opp, og aktivitetenes rekkefølge kan variere.) Du kan også velge å slappe av ved lodgens basseng.
Etter aktivitetene sjekker vi ut av lodgen, men blir værende for å spise lunsj. Vi får også en omvisning i Zebra-reservatets Ndabele Village, hvor vi nyter måltidet. Den tradisjonelle Ndebele-landsbyen er kjent for sine livlig dekorerte hus, malt med sterke farger og geometriske mønstre – et kunsthåndverk skapt av kvinnene i landsbyen. Ndebele-kulturen er også kjent for sine perlebroderier og treskjæringer.
Etter lunsj gjør vi oss klare til å bli kjent med det luksuriøse toget *Pride of Africa*, som blir vårt hjem de neste 13 dagene. I Pretoria besøker vi Capitol Park, Rovos Rails private jernbanestasjon, en perle fra kolonitiden. Her sjekker vi inn i ro og mak mens vi nyter et glass champagne, før vi følger den røde løperen til toget. Ombord gjør vi oss komfortable i de elegante suitene. Toget begynner snart sin reise østover, og det vakre landskapet rundt Pretoria glir forbi.
På kvelden pynter vi oss til middag ombord og nyter vår første måltid i den stilfulle spisevognen. Toget kjører gjennom kullgruveområdet eMalahleni og Middelburg, kjent som Afrikas hovedstad for rustfritt stål. Jernbanen mellom Pretoria og Lourenço Marques (dagens Maputo) ble bygget av det nederlandske jernbaneselskapet NZASM fra 1893 til 1895.
Å reise med tog gjennom Afrika er som å reise tilbake i tid, en unik måte å oppleve kontinentets skjønnhet på. Vær oppmerksom på at Afrikas jernbaneinfrastruktur ikke alltid er i topp stand. Mindre forsinkelser og programendringer kan derfor forekomme. I slike tilfeller gjør vi vårt beste for å minimere ulempene – og ofte forbedre opplevelsen.
Dag 3
Naturvandring og reptilsenter. Ombordstigning på Rovos Rail
Etter frokost blir det en naturvandring i nærområdet, hvor vi utforsker naturen på nært hold. Her får vi lære mer om insekter, planter og trær. Deretter tar vi en kort spasertur til Zebra-reservatets eget reptilsenter, hvor vi kan studere sør-afrikanske slanger og andre fascinerende reptiler. Senteret fungerer også som trenings- og redningssenter for området. (Gruppene deles opp, og aktivitetenes rekkefølge kan variere.) Du kan også velge å slappe av ved lodgens basseng.
Etter aktivitetene sjekker vi ut av lodgen, men blir værende for å spise lunsj. Vi får også en omvisning i Zebra-reservatets Ndabele Village, hvor vi nyter måltidet. Den tradisjonelle Ndebele-landsbyen er kjent for sine livlig dekorerte hus, malt med sterke farger og geometriske mønstre – et kunsthåndverk skapt av kvinnene i landsbyen. Ndebele-kulturen er også kjent for sine perlebroderier og treskjæringer.
Etter lunsj gjør vi oss klare til å bli kjent med det luksuriøse toget *Pride of Africa*, som blir vårt hjem de neste 13 dagene. I Pretoria besøker vi Capitol Park, Rovos Rails private jernbanestasjon, en perle fra kolonitiden. Her sjekker vi inn i ro og mak mens vi nyter et glass champagne, før vi følger den røde løperen til toget. Ombord gjør vi oss komfortable i de elegante suitene. Toget begynner snart sin reise østover, og det vakre landskapet rundt Pretoria glir forbi.
På kvelden pynter vi oss til middag ombord og nyter vår første måltid i den stilfulle spisevognen. Toget kjører gjennom kullgruveområdet eMalahleni og Middelburg, kjent som Afrikas hovedstad for rustfritt stål. Jernbanen mellom Pretoria og Lourenço Marques (dagens Maputo) ble bygget av det nederlandske jernbaneselskapet NZASM fra 1893 til 1895.
Å reise med tog gjennom Afrika er som å reise tilbake i tid, en unik måte å oppleve kontinentets skjønnhet på. Vær oppmerksom på at Afrikas jernbaneinfrastruktur ikke alltid er i topp stand. Mindre forsinkelser og programendringer kan derfor forekomme. I slike tilfeller gjør vi vårt beste for å minimere ulempene – og ofte forbedre opplevelsen.
Vi tilbringer dagen ombord på Rovos Rail, der vi nyter togets luksuriøse fasiliteter og det vakre landskapet som passerer utenfor vinduet. Slapp av i loungen eller observasjonsvognen mens toget sakte nærmer seg kysten.
De bølgende åsene ved eMakhazeni, eNtokozweni og Dullstroom byr på spektakulær utsikt. Toget fortsetter nedover det imponerende Drakensberg-landskapet, som fikk sitt navn av Voortrekkerne. De mente de værbitte fjelltoppene lignet ryggraden på en drage, derav navnet «Drakensberg» eller «Dragefjellene».
Middagen serveres i de elegante spisevognene mens toget beveger seg videre mot Malelane.
Dag 4
Ombord på Rovos Rail
Vi tilbringer dagen ombord på Rovos Rail, der vi nyter togets luksuriøse fasiliteter og det vakre landskapet som passerer utenfor vinduet. Slapp av i loungen eller observasjonsvognen mens toget sakte nærmer seg kysten.
De bølgende åsene ved eMakhazeni, eNtokozweni og Dullstroom byr på spektakulær utsikt. Toget fortsetter nedover det imponerende Drakensberg-landskapet, som fikk sitt navn av Voortrekkerne. De mente de værbitte fjelltoppene lignet ryggraden på en drage, derav navnet «Drakensberg» eller «Dragefjellene».
Middagen serveres i de elegante spisevognene mens toget beveger seg videre mot Malelane.
I dag står vi tidlig opp for å oppleve en av reisens høydepunkter – safari i den verdensberømte Kruger nasjonalpark. Med et areal på rundt 20 000 km² er dette Sør-Afrikas største nasjonalpark. Parken byr på et variert savannelandskap, nok til å fascinere selv de mest erfarne safarientusiaster i flere dager. Her finnes velutbygde veier og safaristier som gir tilgang til vannhull og utkikkspunkter med panoramautsikt over villmarken.
Kruger er hjem til 147 pattedyrarter, 507 fuglearter, 114 krypdyr og nesten 2 000 plantearter, inkludert 336 trær og busker. (Tallene kan variere.) Besøkende har adgang til kun en begrenset del av parken, mens resten er reservert for dyrelivet. Mange dyr har vendt seg til biler og mennesker, og det er ikke uvanlig å komme tett på elefanter, giraffer og antiloper. Noen ganger kan til og med løveflokker eller geparder blokkere veien.
Parkens enorme område gir dyrene optimale levevilkår, men turismen har også påvirket deres adferd. Løver har for eksempel spesialisert seg på å jage giraffer ut på asfalterte veier, der giraffens harde hover gjør det vanskelig å holde balansen. Omtrent halvparten av løvenes kosthold her består av giraffkjøtt, noe som er svært uvanlig i vill natur.
Med litt flaks kan vi få øye på The Big Five – elefant, neshorn, bøffel, løve og leopard – alle finnes i Kruger, selv om antallene varierer. I mai og juni kan høyt gress gjøre det vanskeligere å oppdage dyr, men når tørt vær setter inn, blir landskapet mer åpent, og dyrene blir lettere å se.
Etter safariopplevelsen returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot eSwatini.
Dag 5
Morgensafari i Kruger National Park
I dag står vi tidlig opp for å oppleve en av reisens høydepunkter – safari i den verdensberømte Kruger nasjonalpark. Med et areal på rundt 20 000 km² er dette Sør-Afrikas største nasjonalpark. Parken byr på et variert savannelandskap, nok til å fascinere selv de mest erfarne safarientusiaster i flere dager. Her finnes velutbygde veier og safaristier som gir tilgang til vannhull og utkikkspunkter med panoramautsikt over villmarken.
Kruger er hjem til 147 pattedyrarter, 507 fuglearter, 114 krypdyr og nesten 2 000 plantearter, inkludert 336 trær og busker. (Tallene kan variere.) Besøkende har adgang til kun en begrenset del av parken, mens resten er reservert for dyrelivet. Mange dyr har vendt seg til biler og mennesker, og det er ikke uvanlig å komme tett på elefanter, giraffer og antiloper. Noen ganger kan til og med løveflokker eller geparder blokkere veien.
Parkens enorme område gir dyrene optimale levevilkår, men turismen har også påvirket deres adferd. Løver har for eksempel spesialisert seg på å jage giraffer ut på asfalterte veier, der giraffens harde hover gjør det vanskelig å holde balansen. Omtrent halvparten av løvenes kosthold her består av giraffkjøtt, noe som er svært uvanlig i vill natur.
Med litt flaks kan vi få øye på The Big Five – elefant, neshorn, bøffel, løve og leopard – alle finnes i Kruger, selv om antallene varierer. I mai og juni kan høyt gress gjøre det vanskeligere å oppdage dyr, men når tørt vær setter inn, blir landskapet mer åpent, og dyrene blir lettere å se.
Etter safariopplevelsen returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot eSwatini.
Om morgenen reiser vi gjennom eSwatinis vakre landskap. Etter frokost besøker vi Swazi Candles og Mantenga Cultural Village.
Swazi Candles er kjent for sine unike håndlagde lys laget med millefiori-teknikken. Siden starten på 1980-tallet har dette blitt en populær turistattraksjon og en viktig del av den lokale økonomien. Lysene, laget av høykvalitets parafinvoks, er kjent for sine livlige farger og intrikate mønstre og er etterspurt internasjonalt. Swazi Candles fokuserer også på bærekraftige metoder, inkludert bruk av resirkulerte materialer. På senteret i Malkerns Valley kan besøkende se hele prosessen bak lagingen av disse kunstferdige lysene.
Mantenga Cultural Village gir et spennende innblikk i tradisjonell swazisk kultur. Landsbyen gjenskaper en autentisk bosetning fra 1800-tallet med kuppelformede hytter og demonstrerer swaziske tradisjoner, danser og levesett. Beliggende i Mantenga naturreservat kombinerer landsbyen kulturelle opplevelser med naturskjønnhet, og er et høydepunkt for de som ønsker å fordype seg i eSwatinis arv.
Det lille kongeriket eSwatini, tidligere Swaziland, er kun 17 000 km² stort, hvorav mye er fjellrikt. Til tross for sin størrelse har landet to hovedsteder: Mbabane som administrativ hovedstad og Lobamba som kongelig og lovgivende hovedstad. I april 2018 skiftet landet navn til Kongeriket eSwatini, som betyr "swazienes land", og styres som et absolutt monarki. Landet er innlandsbeliggende og grenser til Sør-Afrika og Mosambik.
Etter utflukten returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot Hluhluwe i Sør-Afrika.
Dag 6
Gjennom eSwatinis landskap og besøk til Swazi Candles og Mantenga-landsbyen
Om morgenen reiser vi gjennom eSwatinis vakre landskap. Etter frokost besøker vi Swazi Candles og Mantenga Cultural Village.
Swazi Candles er kjent for sine unike håndlagde lys laget med millefiori-teknikken. Siden starten på 1980-tallet har dette blitt en populær turistattraksjon og en viktig del av den lokale økonomien. Lysene, laget av høykvalitets parafinvoks, er kjent for sine livlige farger og intrikate mønstre og er etterspurt internasjonalt. Swazi Candles fokuserer også på bærekraftige metoder, inkludert bruk av resirkulerte materialer. På senteret i Malkerns Valley kan besøkende se hele prosessen bak lagingen av disse kunstferdige lysene.
Mantenga Cultural Village gir et spennende innblikk i tradisjonell swazisk kultur. Landsbyen gjenskaper en autentisk bosetning fra 1800-tallet med kuppelformede hytter og demonstrerer swaziske tradisjoner, danser og levesett. Beliggende i Mantenga naturreservat kombinerer landsbyen kulturelle opplevelser med naturskjønnhet, og er et høydepunkt for de som ønsker å fordype seg i eSwatinis arv.
Det lille kongeriket eSwatini, tidligere Swaziland, er kun 17 000 km² stort, hvorav mye er fjellrikt. Til tross for sin størrelse har landet to hovedsteder: Mbabane som administrativ hovedstad og Lobamba som kongelig og lovgivende hovedstad. I april 2018 skiftet landet navn til Kongeriket eSwatini, som betyr "swazienes land", og styres som et absolutt monarki. Landet er innlandsbeliggende og grenser til Sør-Afrika og Mosambik.
Etter utflukten returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot Hluhluwe i Sør-Afrika.
Vi står tidlig opp for nok en safariopplevelse, denne gangen i Hluhluwe-Imfolozi Park, Afrikas eldste reservat. Parken dekker et område på 960 km² i det kuperte landskapet i sentrale Zululand og er kjent for sitt rike dyreliv og sitt engasjement for bevaring. Hluhluwe er den eneste statlig drevne parken i KwaZulu-Natal som har alle de fem store dyreartene og er også en favorittdestinasjon for fuglekikkere.
Etter safarien vender vi tilbake til toget for en deilig lunsj. Deretter fortsetter reisen sørover langs den naturskjønne kystlinjen ved Det indiske hav.
Dag 7
Safari i Hluhluwe-Imfolozi Park og videre langs kysten
Vi står tidlig opp for nok en safariopplevelse, denne gangen i Hluhluwe-Imfolozi Park, Afrikas eldste reservat. Parken dekker et område på 960 km² i det kuperte landskapet i sentrale Zululand og er kjent for sitt rike dyreliv og sitt engasjement for bevaring. Hluhluwe er den eneste statlig drevne parken i KwaZulu-Natal som har alle de fem store dyreartene og er også en favorittdestinasjon for fuglekikkere.
Etter safarien vender vi tilbake til toget for en deilig lunsj. Deretter fortsetter reisen sørover langs den naturskjønne kystlinjen ved Det indiske hav.
Etter frokost drar vi på byrundtur i Durban, hvor vi blant annet besøker Durban Botanic Gardens. Denne hagen, grunnlagt i 1849, er den eldste botaniske hagen i Afrika som fortsatt er i drift. Den rommer en imponerende samling trær fra Afrika, Asia og Amerika, i tillegg til et vakkert orkidéhus.
Vi spiser lunsj ved strandpromenaden i Umhlanga, før reisen fortsetter. Durban er Sør-Afrikas tredje største by og en viktig økonomisk hub, kjent for sin industrielle betydning og travle havn. Byen, som ligger på østkysten i KwaZulu-Natal, har et subtropisk klima som innbyr til et aktivt uteliv og frodig natur.
Durban er en kulturell smeltedigel med innflytelse fra både det afrikanske og indiske samfunnet. Dette gjenspeiles i byens livlige festivaler og varierte matkultur. Blant de mest kjente attraksjonene finner vi uShaka Marine World, en kombinert vannpark og akvarium, og det ikoniske Moses Mabhida Stadium, hvor flere kamper under fotball-VM 2010 ble spilt.
Dag 8
Byrundtur i Durban, botanisk hage og videre nordover
Etter frokost drar vi på byrundtur i Durban, hvor vi blant annet besøker Durban Botanic Gardens. Denne hagen, grunnlagt i 1849, er den eldste botaniske hagen i Afrika som fortsatt er i drift. Den rommer en imponerende samling trær fra Afrika, Asia og Amerika, i tillegg til et vakkert orkidéhus.
Vi spiser lunsj ved strandpromenaden i Umhlanga, før reisen fortsetter. Durban er Sør-Afrikas tredje største by og en viktig økonomisk hub, kjent for sin industrielle betydning og travle havn. Byen, som ligger på østkysten i KwaZulu-Natal, har et subtropisk klima som innbyr til et aktivt uteliv og frodig natur.
Durban er en kulturell smeltedigel med innflytelse fra både det afrikanske og indiske samfunnet. Dette gjenspeiles i byens livlige festivaler og varierte matkultur. Blant de mest kjente attraksjonene finner vi uShaka Marine World, en kombinert vannpark og akvarium, og det ikoniske Moses Mabhida Stadium, hvor flere kamper under fotball-VM 2010 ble spilt.
Toget stopper i Estcourt, hvor vi fortsetter med buss til Spionkop Lodge. Her får vi høre den fascinerende historien om slaget ved Spionkop og følge i fotsporene til Winston Churchill og Mahatma Gandhi. Slaget, som fant sted 24. januar 1900, var et av de blodigste i det andre boerkrigen (1899–1902). Det involverte tre menn som senere skulle forme verdenshistorien: Louis Botha, Winston Churchill og Mahatma Gandhi.
Vi spiser lunsj på lodgen, og på ettermiddagen kan du velge mellom en safari i Spionkop viltreservat eller avslapning på lodgen. På safari kan du få øye på neshorn, giraffer, bøfler og antiloper. Nyt en forfriskende "sundowner" ved den fredelige Spionkopsjøen, kjent for sitt rike fugleliv med over 250 fuglearter.
Dag 9
Spionkop – Safari og guidet omvisning på slagmarken Spionkop
Toget stopper i Estcourt, hvor vi fortsetter med buss til Spionkop Lodge. Her får vi høre den fascinerende historien om slaget ved Spionkop og følge i fotsporene til Winston Churchill og Mahatma Gandhi. Slaget, som fant sted 24. januar 1900, var et av de blodigste i det andre boerkrigen (1899–1902). Det involverte tre menn som senere skulle forme verdenshistorien: Louis Botha, Winston Churchill og Mahatma Gandhi.
Vi spiser lunsj på lodgen, og på ettermiddagen kan du velge mellom en safari i Spionkop viltreservat eller avslapning på lodgen. På safari kan du få øye på neshorn, giraffer, bøfler og antiloper. Nyt en forfriskende "sundowner" ved den fredelige Spionkopsjøen, kjent for sitt rike fugleliv med over 250 fuglearter.
Etter frokost forlater vi toget for en busstur gjennom Golden Gate Highlands nasjonalpark. Parken er kjent for sine spektakulære gyldne og oransje sandsteinsklipper, særlig den ikoniske Brandwag Rock.
Vi besøker deretter den sjarmerende byen Clarens, hvor vi også spiser lunsj (ikke inkludert). Clarens, som ligger i provinsen Free State ved foten av Malutifjellene nær Lesothos grense, er ofte kalt "Juvelen i Eastern Free State" for sin idylliske beliggenhet og vakre utsikt.
Senere fortsetter vi til Sandstone Heritage Trust, en unik kulturarvssamling. Dette omfattende museet fokuserer på å bevare Sør-Afrikas industrielle jernbanehistorie og landbrukstradisjoner. Her finner vi en imponerende samling av gamle tog, traktorer, busser, biler og militærkjøretøy.
Vi går om bord på toget igjen i Bethlehem og reiser videre mot Bloemfontein.
Dag 10
Golden Gate nasjonalpark og besøk til Sandstone Heritage Trust
Etter frokost forlater vi toget for en busstur gjennom Golden Gate Highlands nasjonalpark. Parken er kjent for sine spektakulære gyldne og oransje sandsteinsklipper, særlig den ikoniske Brandwag Rock.
Vi besøker deretter den sjarmerende byen Clarens, hvor vi også spiser lunsj (ikke inkludert). Clarens, som ligger i provinsen Free State ved foten av Malutifjellene nær Lesothos grense, er ofte kalt "Juvelen i Eastern Free State" for sin idylliske beliggenhet og vakre utsikt.
Senere fortsetter vi til Sandstone Heritage Trust, en unik kulturarvssamling. Dette omfattende museet fokuserer på å bevare Sør-Afrikas industrielle jernbanehistorie og landbrukstradisjoner. Her finner vi en imponerende samling av gamle tog, traktorer, busser, biler og militærkjøretøy.
Vi går om bord på toget igjen i Bethlehem og reiser videre mot Bloemfontein.
I dag tar vi en rundtur i Bloemfontein, hvor vi besøker det nasjonale kvinnemonumentet og Anglo-Boerkrigets museum. Kvinnenes minnesmerke ved museet hedrer de 27 000 kvinner og barn som døde i konsentrasjonsleirene under krigen. Museet gir en gripende skildring av prøvelsene under krigen og forteller om Sør-Afrikas historie fra 1652.
Bloemfontein, kjent som Rosenes by, fungerer som sentrum for Sør-Afrikas rettssystem. På slutten av 1800-tallet var byen hovedstaden i den tidligere boerrepublikken Oranjefristaten. I dag er den hovedstaden i provinsen Free State. Et populært område i byen er Loch Logan Waterfront, som ligger ved siden av den renoverte stadion brukt under fotball-VM 2010.
Togreisen fortsetter deretter gjennom Karoo, et vidstrakt halvørkenlandskap som dekker Sør-Afrikas store innlandsplatå. Denne tørre regionen er hjem for et mangfold av gress, busker, sukkulenter og dyr, og vi beveger oss nedover den store skråningen mot kysten.
Dag 11
Byrundtur i Bloemfontein
I dag tar vi en rundtur i Bloemfontein, hvor vi besøker det nasjonale kvinnemonumentet og Anglo-Boerkrigets museum. Kvinnenes minnesmerke ved museet hedrer de 27 000 kvinner og barn som døde i konsentrasjonsleirene under krigen. Museet gir en gripende skildring av prøvelsene under krigen og forteller om Sør-Afrikas historie fra 1652.
Bloemfontein, kjent som Rosenes by, fungerer som sentrum for Sør-Afrikas rettssystem. På slutten av 1800-tallet var byen hovedstaden i den tidligere boerrepublikken Oranjefristaten. I dag er den hovedstaden i provinsen Free State. Et populært område i byen er Loch Logan Waterfront, som ligger ved siden av den renoverte stadion brukt under fotball-VM 2010.
Togreisen fortsetter deretter gjennom Karoo, et vidstrakt halvørkenlandskap som dekker Sør-Afrikas store innlandsplatå. Denne tørre regionen er hjem for et mangfold av gress, busker, sukkulenter og dyr, og vi beveger oss nedover den store skråningen mot kysten.
Etter lunsj ankommer vi Coerney og gjør oss klare for safari i Addo Elephant National Park, Sør-Afrikas tredje største nasjonalpark. Parken strekker seg fra det halvørkenaktige Karoo over Zuurberg-fjellene og ned til kysten langs Sundays River-dalen. Addo er kjent for å ha en av verdens tetteste bestander av afrikanske elefanter, med omtrent 600 individer.
Avhengig av sesongen kan vi også få øye på andre dyr som løver, svart neshorn, bøfler, hyener, antiloper, sebraer og den unike Addo-tordivelen (*Cicellium bacchus*). Denne tordivelen kan ikke fly og finnes bare her. Tidligere matet man elefantene med sitrusfrukter under tørketiden, noe som gjorde dem så interessert i kjøretøyene at de ofte angrep dem. I dag er det derfor strengt forbudt å ta med sitrusfrukter inn i parken.
Etter en minneverdig safariopplevelse returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot Port Elizabeth.
Dag 12
Coerney – Safari i Addo Elephant National Park
Etter lunsj ankommer vi Coerney og gjør oss klare for safari i Addo Elephant National Park, Sør-Afrikas tredje største nasjonalpark. Parken strekker seg fra det halvørkenaktige Karoo over Zuurberg-fjellene og ned til kysten langs Sundays River-dalen. Addo er kjent for å ha en av verdens tetteste bestander av afrikanske elefanter, med omtrent 600 individer.
Avhengig av sesongen kan vi også få øye på andre dyr som løver, svart neshorn, bøfler, hyener, antiloper, sebraer og den unike Addo-tordivelen (*Cicellium bacchus*). Denne tordivelen kan ikke fly og finnes bare her. Tidligere matet man elefantene med sitrusfrukter under tørketiden, noe som gjorde dem så interessert i kjøretøyene at de ofte angrep dem. I dag er det derfor strengt forbudt å ta med sitrusfrukter inn i parken.
Etter en minneverdig safariopplevelse returnerer vi til toget og fortsetter reisen mot Port Elizabeth.
Før vi forlater toget i dag, pakker vi en overnattingsveske, da vi skal tilbringe natten på Fancourt i George. Togbagasjen forblir i suiten din for enkelhetens skyld.
Fra Port Elizabeth tar vi buss for å oppleve den naturskjønne Garden Route, en smal kyststripe mellom dramatiske kystklipper og fjellene som ligger nær innlandet. Dette området får rikelig med regn, noe som gir det en frodig og grønn vegetasjon – derav navnet.
Knysna og nabobyen George ligger mellom de majestetiske Outeniqua-fjellene i nord og Det indiske hav i sør. Knysna er en idyllisk by ved den frodige Knysna-lagunen, kjent for sine deilige østers og gamle skoger med harde tresorter som jerntre og stinktre, noen over 800 år gamle. Her kan du bli med på en båttur på lagunen, eller bruke tiden til shopping i byens mange butikker.
Etter båtturen reiser vi videre til Fancourt, hvor vi tilbringer natten.
Dag 13
Langs Garden Route til Knysna – Båttur på Knysna-lagunen eller tid på egen hånd
Før vi forlater toget i dag, pakker vi en overnattingsveske, da vi skal tilbringe natten på Fancourt i George. Togbagasjen forblir i suiten din for enkelhetens skyld.
Fra Port Elizabeth tar vi buss for å oppleve den naturskjønne Garden Route, en smal kyststripe mellom dramatiske kystklipper og fjellene som ligger nær innlandet. Dette området får rikelig med regn, noe som gir det en frodig og grønn vegetasjon – derav navnet.
Knysna og nabobyen George ligger mellom de majestetiske Outeniqua-fjellene i nord og Det indiske hav i sør. Knysna er en idyllisk by ved den frodige Knysna-lagunen, kjent for sine deilige østers og gamle skoger med harde tresorter som jerntre og stinktre, noen over 800 år gamle. Her kan du bli med på en båttur på lagunen, eller bruke tiden til shopping i byens mange butikker.
Etter båtturen reiser vi videre til Fancourt, hvor vi tilbringer natten.
I dag besøker vi en strutsefarm nær Oudtshoorn, kjent som verdens strutsehovedstad. Hele 90 % av verdens strutser lever på gårder i dette området. Mange av gårdene har røtter fra 1800-tallet, da strutsefjær var svært ettertraktet blant overklassens damer. Fjærene ble plukket, pakket og sendt til Port Elizabeth for salg på auksjoner, før de ble eksportert til Europa og Nord-Amerika. I dag holdes strutsene primært for kjøttets og det eksklusive skinnets skyld, da interessen for fjær ebbet ut for lenge siden.
Etter lunsj besøker vi de verdenskjente dryppsteinsgrottene Cango Caves, en av Sør-Afrikas mest spektakulære naturattraksjoner. Grottene består av et omfattende nettverk av tunneler og kamre som strekker seg flere kilometer inn i kalksteinsfjellene. De er en av Sør-Afrikas eldste turistattraksjoner, oppdaget av lokalbefolkningen på 1700-tallet, men sannsynligvis kjent av urbefolkningen lenge før dette.
Etter besøket returnerer vi til *Pride of Africa* og nyter middag om bord mens toget fortsetter reisen.
Dag 14
Oudtshoorn – Besøk på strutsefarm og utforsking av Cango-grottene
I dag besøker vi en strutsefarm nær Oudtshoorn, kjent som verdens strutsehovedstad. Hele 90 % av verdens strutser lever på gårder i dette området. Mange av gårdene har røtter fra 1800-tallet, da strutsefjær var svært ettertraktet blant overklassens damer. Fjærene ble plukket, pakket og sendt til Port Elizabeth for salg på auksjoner, før de ble eksportert til Europa og Nord-Amerika. I dag holdes strutsene primært for kjøttets og det eksklusive skinnets skyld, da interessen for fjær ebbet ut for lenge siden.
Etter lunsj besøker vi de verdenskjente dryppsteinsgrottene Cango Caves, en av Sør-Afrikas mest spektakulære naturattraksjoner. Grottene består av et omfattende nettverk av tunneler og kamre som strekker seg flere kilometer inn i kalksteinsfjellene. De er en av Sør-Afrikas eldste turistattraksjoner, oppdaget av lokalbefolkningen på 1700-tallet, men sannsynligvis kjent av urbefolkningen lenge før dette.
Etter besøket returnerer vi til *Pride of Africa* og nyter middag om bord mens toget fortsetter reisen.
Rovos Rail fortsetter reisen mot Cape Town gjennom spektakulære fjellkjeder og de frodige vinområdene i Western Cape. Vi nyter både frokost og lunsj om bord før vi ankommer Cape Town tidlig på kvelden. Her sier vi farvel til den eksklusive *Pride of Africa* og dens dedikerte personale, før vi kjører en kort strekning til hotellet for innsjekk.
Dag 15
Ankomst til Cape Town – Innsjekk på hotell
Rovos Rail fortsetter reisen mot Cape Town gjennom spektakulære fjellkjeder og de frodige vinområdene i Western Cape. Vi nyter både frokost og lunsj om bord før vi ankommer Cape Town tidlig på kvelden. Her sier vi farvel til den eksklusive *Pride of Africa* og dens dedikerte personale, før vi kjører en kort strekning til hotellet for innsjekk.
I dag drar vi til Sør-Afrikas berømte vindistrikt, bare en times kjøretur fra Cape Town. Vi besøker Stellenbosch, landets nest eldste by, kjent fra etikettene på mange av Sør-Afrikas viner. Byen, grunnlagt i 1679, er en vakker historisk perle med romantiske vingårder i Cape Dutch-stil, omgitt av grønne marker og dramatiske fjell.
Vi besøker en vingård, smaker på utvalgte viner og tar en kort rundtur i byen. Lunsj spiser vi i Stellenbosch før vi returnerer til Cape Town. På kvelden samles vi til en hyggelig avskjedsmiddag for å markere slutten på denne fantastiske reisen.
Dag 16
Cape Town – Besøk i vindistriktet med vinsmaking og avskjedsmiddag
I dag drar vi til Sør-Afrikas berømte vindistrikt, bare en times kjøretur fra Cape Town. Vi besøker Stellenbosch, landets nest eldste by, kjent fra etikettene på mange av Sør-Afrikas viner. Byen, grunnlagt i 1679, er en vakker historisk perle med romantiske vingårder i Cape Dutch-stil, omgitt av grønne marker og dramatiske fjell.
Vi besøker en vingård, smaker på utvalgte viner og tar en kort rundtur i byen. Lunsj spiser vi i Stellenbosch før vi returnerer til Cape Town. På kvelden samles vi til en hyggelig avskjedsmiddag for å markere slutten på denne fantastiske reisen.
Vi sjekker ut av hotellet og kan oppbevare bagasjen på hotellet mens vi tilbringer formiddagen på egen hånd. På ettermiddagen kjører vi til flyplassen for å ta farvel med Afrika og starte hjemreisen. (På enkelte avganger reiser vi til flyplassen allerede etter frokost.)
Dag 17
Cape Town og hjemreise
Vi sjekker ut av hotellet og kan oppbevare bagasjen på hotellet mens vi tilbringer formiddagen på egen hånd. På ettermiddagen kjører vi til flyplassen for å ta farvel med Afrika og starte hjemreisen. (På enkelte avganger reiser vi til flyplassen allerede etter frokost.)
Etter en opplevelsesrik reise ankommer vi hjem med minner for livet.
Dag 18
Hjemkomst
Etter en opplevelsesrik reise ankommer vi hjem med minner for livet.
Delt dobbeltrom i Pullman-suite er inkludert i reisens pris.
Deluxe-suite: tillegg 29.998,– per person.
* På denne avgangen er det dessverre ikke mulig å booke Royal-lugar
Om dagen er påkledningen avslappet pen. Påkledningen om kvelden er mer formell på Pride of Africa. Jakke og slips er et krav for menn, og for kvinner et pent skjørt eller kjole. Vennligst respekter dette.
Alle vognene er gamle togvogner som er restaurerte så det opprinnelige utseendet er intakt, samtidig med at komfort og fasiliteter er ført opp til nåtidens standard. Her er ordet kupé ikke lenger dekkende. Her finnes det bare dobbeltsuiter i gammel engelsk stil med blankpolerte trepaneler, dobbeltsenger og naturligvis privat bad.
Om bord på toget er det også inkludert helpensjon med alle drikkevarer i togets gourmetrestaurant. Restaurantvognene er forresten begge fra før 1940 og er nøye restaurert så den fine klassiske stilen er bevart. I denne stemningen fra svunne tider serveres det á la carte-frokost samt eksklusive eksklusive treretters lunsjer og treretters middager med fremragende sørafrikansk vin.
På toget er det i tillegg en spesialombygd utsiktsvogn med panoramalounge, der det er fritt utsyn til det afrikanske landskapet. Toget har også to hyggelige salongvogner for henholdsvis røykere og ikke-røykere. Servicenivået om bord er også i topp – uansett hvor du befinner deg i toget vil det bli sørget for at du ikke mangler noe!
Royal-suitene er på i alt 16 kvadratmeter og fyller en halv vogn. De har alle eget loungeområde og badeværelse med viktoriansk badekar i tillegg til separat dusj. De romslige og elegante suitene gir mulighet for privatliv og sikrer passasjerene en behagelig reise i luksus og med fasiliteter av høyeste standard. Suitene er utstyrt med skrivebord og privat pengeskap/safetybox til verdier i tillegg til en fylt minibar med drikkevarer etter passasjerenes ønsker. Dessuten er romservice tilgjengelig hele døgnet.
Deluxe-suitene (11 kvadratmeter) er også beregnet til to passasjerer, enten i dobbelt eller twin-rom. Det er loungeområde og en suite badeværelse med dusj. De svært romslige suitene gir mulighet til privatliv og sikrer passasjerene en behagelig reise i luksus og med fasiliteter av høyeste standard. Suitene er utstyrt med skrivebord og privat pengeskap/safetybox til verdier i tillegg til en fylt minibar med drikkevarer etter passasjerenes ønsker. Dessuten er romservice tilgjengelig hele døgnet.
Pullman og Pullman Gold-suitene er på ca. 7 kvadratmeter. De er utstyrt med enten en sofa som omdannes til dobbelt- eller twinseng om natten, eller en fast dobbeltseng eller twinseng som kan brukes som sofa med ryggputer om dagen. Vi kan ikke garantere om det er Pullman eller Pullman Gold, det avhenger av hvilket togsett vi kjører med. Suitene har også eget bad med dusj. De romslige suitene gir mulighet til privatliv og sikrer passasjerene en behagelig reise i luksus og med fasiliteter av høyeste standard. Alle er utstyrt med skrivebord og privat pengeskap/safetybox til verdisaker. Det er ikke minibar i suiten. Roomservice er tilgjengelig hele døgnet.
Les mer om Rovos Rail her www.rovos.com
Norsk/svensk
Nei
Ja
Sørafrikanske rand
Norsk/svensk
Nei
Ja
Sørafrikanske rand
Hvis du reiser til eller fra Johannesburg lufthavn er det kommet nye regler for bagasje pr. 25. mars 2019.
Det er kun tillat å sjekke inn vanlige kofferter, dvs en helt vanlig koffert med minst 1 flat side. Runde eller uregelmessige former for vesker/bagger er ikke tillatt. Bagasjen kan heller ikke ha lange stropper. Skulle du ha en lang stropp eller en annerledes bag er det mulig å få den tapet sammen i Johannesburg mot gebyr. Reglene er til for å unngå blokkeringer på bagasjebåndet og lange ventetider som følge av dette. De lange stroppene er den største årsaken til at bagasjebåndet bryter sammen. Har du en lang stropp på kofferten din bør du derfor ta den av før du sjekker inn i Johannesburg eller tape den til kofferten.
Sportsvogner, golfbagger og annen stor bagasje har unntak fra regelen, siden de blir håndtert som «odd size baggage».
Hvis du reiser til eller fra Johannesburg lufthavn er det kommet nye regler for bagasje pr. 25. mars 2019.
Det er kun tillat å sjekke inn vanlige kofferter, dvs en helt vanlig koffert med minst 1 flat side. Runde eller uregelmessige former for vesker/bagger er ikke tillatt. Bagasjen kan heller ikke ha lange stropper. Skulle du ha en lang stropp eller en annerledes bag er det mulig å få den tapet sammen i Johannesburg mot gebyr. Reglene er til for å unngå blokkeringer på bagasjebåndet og lange ventetider som følge av dette. De lange stroppene er den største årsaken til at bagasjebåndet bryter sammen. Har du en lang stropp på kofferten din bør du derfor ta den av før du sjekker inn i Johannesburg eller tape den til kofferten.
Sportsvogner, golfbagger og annen stor bagasje har unntak fra regelen, siden de blir håndtert som «odd size baggage».