Fra Delhis pulserende storbyliv går reisen nordover til Himalayas rolige fjellbyer. Vi besøker Darjeeling, hvor teplantasjer strekker seg oppover fjellsidene, og Kalimpong, hvor den tibetanske innflytelsen blir stadig mer synlig. Templer og klostre blir flere når vi krysser grensen til Bhutan – landet der lykke er viktigere enn alt annet. Bhutan har en egen kommisjon for bruttonasjonal lykke, og som reisende her er du blant de få utvalgte, for landet prioriterer bevaring av sin uberørte natur og kultur fremfor masseturisme.
I hovedstaden Thimphu dirigeres trafikken av hvithanskede politibetjenter, for lyskryss anses som upersonlige. Vi får innblikk i landets rike tradisjoner gjennom historiske veveteknikker, buddhistisk thangka-maling og et besøk til Det nasjonale instituttet for tradisjonell medisin. Overalt – mellom fjelltopper, rismarker og eplehager – finner vi hvitkalkede klostre som ønsker besøkende velkommen. Enten de ruver på fjellkammene eller klamrer seg til Himalayas bratte skrenter, forteller de historien om buddhismens dype betydning og hvordan åndskraft alltid overvinner materielle hindringer.
Fra Delhis pulserende storbyliv går reisen nordover til Himalayas rolige fjellbyer. Vi besøker Darjeeling, hvor teplantasjer strekker seg oppover fjellsidene, og Kalimpong, hvor den tibetanske innflytelsen blir stadig mer synlig. Templer og klostre blir flere når vi krysser grensen til Bhutan – landet der lykke er viktigere enn alt annet. Bhutan har en egen kommisjon for bruttonasjonal lykke, og som reisende her er du blant de få utvalgte, for landet prioriterer bevaring av sin uberørte natur og kultur fremfor masseturisme.
Vi starter reisen vår fra Oslo til den indiske hovedstaden, Delhi hvor vi ankommer neste dag.
Dag 1
Avreise fra Norge
Vi starter reisen vår fra Oslo til den indiske hovedstaden, Delhi hvor vi ankommer neste dag.
Med en historie på mer enn 3000 år har Delhi øvd stor innflytelse på indisk kultur. Mens Indias store kystbyer
fortsatt ennå var rene mudderbanker, var Delhi allerede en sydende hovedstad i et eldgammelt rike. Få byer har vært bygd, forsvart, erobret, plyndret, brent, forlatt og gjenoppbygd så mange ganger som den. Herskere har kommet og gått, og ikke færre enn to dronninger og 70 konger har regjert her siden 1193. Alle har etterlatt seg spor, på godt og ondt.
Delhi er en hovedstad som spenner over fortid og nåtid – eller rettere er den to byer i én, ”Old Delhi” med fortet, moskeene og de mange basarene, og ”New Delhi”, som ble bygd opp og innviet av britene i 1931. Det er en elegant metropol med brede bulevarder, praktfulle bygninger og parker anlagt av dyktige landskapsarkitekter. Den manglende sameksistensen mellom det gamle og det nye er et fellestrekk ved de fleste moderne indiske byer, men ingen steder er den mer iøynefallende enn i Delhi. Den gamle, fattige bydelen lever som alltid sitt eget liv, mens den rike og politiske eliten sitter tilbaketrukket bak lukkede dører i sofistikerte enklaver og debatterer den åpenlyse fattigdommen. Byen er dermed et speilbilde av landet som helhet.
Vi begynner turen rundt i den motsetningsfylte indiske hovedstaden New Delhi. Her ligger noe så uvanlig
som et moderne utseende hinduisk tempel. LakshmiNarayana-templet ble bygd i 1938 og er tilegnet
Lakshmi, som er gudinne for lykke, velstand og skjønnhet.
Vi fortsetter mod India Gate og videre med sykkel-rickshaw gjennom det spennende basarkvarteret i nærheten. Mellom bodene i basaren, med tilbud av all slags fremmede frukter og duftende krydder, ligger det små, beskjedne butikker der skreddere, barberer og håndverkere alltid har det travelt.
Dag 2
Ankomst til Delhi. India Gate og på oppdagelse i Old Delhi
Med en historie på mer enn 3000 år har Delhi øvd stor innflytelse på indisk kultur. Mens Indias store kystbyer
fortsatt ennå var rene mudderbanker, var Delhi allerede en sydende hovedstad i et eldgammelt rike. Få byer har vært bygd, forsvart, erobret, plyndret, brent, forlatt og gjenoppbygd så mange ganger som den. Herskere har kommet og gått, og ikke færre enn to dronninger og 70 konger har regjert her siden 1193. Alle har etterlatt seg spor, på godt og ondt.
Delhi er en hovedstad som spenner over fortid og nåtid – eller rettere er den to byer i én, ”Old Delhi” med fortet, moskeene og de mange basarene, og ”New Delhi”, som ble bygd opp og innviet av britene i 1931. Det er en elegant metropol med brede bulevarder, praktfulle bygninger og parker anlagt av dyktige landskapsarkitekter. Den manglende sameksistensen mellom det gamle og det nye er et fellestrekk ved de fleste moderne indiske byer, men ingen steder er den mer iøynefallende enn i Delhi. Den gamle, fattige bydelen lever som alltid sitt eget liv, mens den rike og politiske eliten sitter tilbaketrukket bak lukkede dører i sofistikerte enklaver og debatterer den åpenlyse fattigdommen. Byen er dermed et speilbilde av landet som helhet.
Vi begynner turen rundt i den motsetningsfylte indiske hovedstaden New Delhi. Her ligger noe så uvanlig
som et moderne utseende hinduisk tempel. LakshmiNarayana-templet ble bygd i 1938 og er tilegnet
Lakshmi, som er gudinne for lykke, velstand og skjønnhet.
Vi fortsetter mod India Gate og videre med sykkel-rickshaw gjennom det spennende basarkvarteret i nærheten. Mellom bodene i basaren, med tilbud av all slags fremmede frukter og duftende krydder, ligger det små, beskjedne butikker der skreddere, barberer og håndverkere alltid har det travelt.
Kjøring – ca.100 km / 4 timer
Etter frokosten kjører vi til flyplassen for å fly til Bagdogra, ca to timer.
Fra Bagdogra fortsetter vi i jeeper og fortsetter reisen på de svingete veiene langs teplantasjer og grønne enger. Turen gjennom fjellene er 75 kilometer og tar to–tre timer. Darjeeling er berømt for sin te, men det friske, kjølige klimaet og Himalayas majestetiske tinder er verd minst like stor berømmelse. Området var opprinnelig en del av kongeriket Sikkim, men Darjeeling ble så populær hos britene at kongen ble nødt til å avstå det til kolonimakten. Darjeeling er fremdeles populær, og mange indere drar hit opp på ferie for å ta en pause fra varmen i lavlandet.
Vi ankommer tidlig kveld og sjekker inn på et bra hotell i byen før vi møtes til middag.
Dag 3
Fly fra Delhi til Bagdogra. Kjøretur til Darjeeling
Kjøring – ca.100 km / 4 timer
Etter frokosten kjører vi til flyplassen for å fly til Bagdogra, ca to timer.
Fra Bagdogra fortsetter vi i jeeper og fortsetter reisen på de svingete veiene langs teplantasjer og grønne enger. Turen gjennom fjellene er 75 kilometer og tar to–tre timer. Darjeeling er berømt for sin te, men det friske, kjølige klimaet og Himalayas majestetiske tinder er verd minst like stor berømmelse. Området var opprinnelig en del av kongeriket Sikkim, men Darjeeling ble så populær hos britene at kongen ble nødt til å avstå det til kolonimakten. Darjeeling er fremdeles populær, og mange indere drar hit opp på ferie for å ta en pause fra varmen i lavlandet.
Vi ankommer tidlig kveld og sjekker inn på et bra hotell i byen før vi møtes til middag.
Vi tar tidlig hull på dagen ved å dra opp til Tiger Hill, det beste utsiktspunktet for å se soloppgangen over
Kanchenjunga i Himalaya, verdens tredje høyeste fjell. Etter at vi har opplevd å se solen farge den snødekte
toppen oransje og lyserød, drar vi videre til Sampten Chöling-klostret i Ghum, oppe i 2400 meters høyde.
Klostret fra 1875 kan huse rundt 60 munker og har en fire og en halv meter høy buddhafigur i tillegg til noen
ganske sjeldne buddhistiske håndskrifter. Som alle buddhistiske klostre er det en fryd for øyet, med buktende
dragerelieffer, tagger, utskjæringer og krummelurer i allverdens farger.
Her ved kosteret stiger vi på det såkalte ”Toy Train”, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det
lille dampdrevne toget kjører på den godt 80 kilometer lange strekningen mellom Darjeeling og Siliguri,
et togspor som ble anlagt i 1879–81, og som går fra 100 meter over havet i Siliguri til 2200 meter over
havet i Darjeeling. Vi drar likevel ikke med dette toget hele veien, men bare den siste og mest severdige lille
strekningen, Batasia Loop, med en fantastisk panoramautsikt over Darjeeling og verdens tredje høyeste
fjell, Kanchenjunga, på hele 8586 m.o.h. i bakgrunnen.Strekningen tar rundt to timer.
Dagen er ikke slutt ennå. Vi skal også se en teplantasje der den berømte darjeeling-teen blir dyrket, og vi skal
besøke Himalayan Mountaneering Institute, som ble stiftet av nepaleseren Tenzing Norgay, som sammen
med Sir Edmund Hillary besteg Everest (Jomolungma) som de første. Her er noe av det utstyret de hadde med på ferden mot toppen utstilt. Etter en lang dag og en god middag går vi til ro på hotellet.
Dag 4
Darjeeling. Utsiktspunktet Tiger Hill, klosterbesøk, tur med ’leketøystog’ og besøk på teplantasje
Vi tar tidlig hull på dagen ved å dra opp til Tiger Hill, det beste utsiktspunktet for å se soloppgangen over
Kanchenjunga i Himalaya, verdens tredje høyeste fjell. Etter at vi har opplevd å se solen farge den snødekte
toppen oransje og lyserød, drar vi videre til Sampten Chöling-klostret i Ghum, oppe i 2400 meters høyde.
Klostret fra 1875 kan huse rundt 60 munker og har en fire og en halv meter høy buddhafigur i tillegg til noen
ganske sjeldne buddhistiske håndskrifter. Som alle buddhistiske klostre er det en fryd for øyet, med buktende
dragerelieffer, tagger, utskjæringer og krummelurer i allverdens farger.
Her ved kosteret stiger vi på det såkalte ”Toy Train”, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det
lille dampdrevne toget kjører på den godt 80 kilometer lange strekningen mellom Darjeeling og Siliguri,
et togspor som ble anlagt i 1879–81, og som går fra 100 meter over havet i Siliguri til 2200 meter over
havet i Darjeeling. Vi drar likevel ikke med dette toget hele veien, men bare den siste og mest severdige lille
strekningen, Batasia Loop, med en fantastisk panoramautsikt over Darjeeling og verdens tredje høyeste
fjell, Kanchenjunga, på hele 8586 m.o.h. i bakgrunnen.Strekningen tar rundt to timer.
Dagen er ikke slutt ennå. Vi skal også se en teplantasje der den berømte darjeeling-teen blir dyrket, og vi skal
besøke Himalayan Mountaneering Institute, som ble stiftet av nepaleseren Tenzing Norgay, som sammen
med Sir Edmund Hillary besteg Everest (Jomolungma) som de første. Her er noe av det utstyret de hadde med på ferden mot toppen utstilt. Etter en lang dag og en god middag går vi til ro på hotellet.
Kjøring– ca. 100 km / 4 timer
Om formiddagen reiser vi videre til Gangtok, hovedstaden i Sikkim, med ca. 90 000 innbyggere. Sikkim i Himalaya er Indias høyest beliggende delstat,med fjell som er opptil 6300 meter høye. Delstaten ligger like på grensen til Tibet, presset inne mellom Nepal og Bhutan. Det opprinnelige folket i Sikkim er leptsjaene. De kom fra Tibet på 700-tallet. Rundt 75 prosent av befolkningen i Sikkim er i dag nepalesere, som de siste 200–300 årene har vandret inn fra nabolandet.
Ved ankomst til Gangtok spiser vi frokost på hotellet før vi kaster oss ut i dagens program. Vi starter med et besøk til en av byens vakreste bygninger, White Hall, et klassisk eksempel på britisk koloniarkitektur. Navnet kommer ikke av bygningens farge, men av Claude White, den første ambassadøren i Sikkim. White var opprinnelig ingeniør, men ble fascinert av stedet og beholdt stillingen til sin pensjonering i 1908. I White Hall finnes det, i ekte britisk kolonistil, både en offisersklubb og en badmintonbane.
Vi tar også en nærmere titt på en av regionens største eksportvarer – eksotiske blomster som orkideer og gladioler, som dyrkes i stor skala. Faktisk produseres rundt 80 prosent av alle gladioler som selges i India herfra.
Etter en dag fylt med spennende opplevelser returnerer vi til hotellet.
Dag 5
Darjeeling – Gangtok. Kjøretur til Gangtok, White hall og blomstergartneri
Kjøring– ca. 100 km / 4 timer
Om formiddagen reiser vi videre til Gangtok, hovedstaden i Sikkim, med ca. 90 000 innbyggere. Sikkim i Himalaya er Indias høyest beliggende delstat,med fjell som er opptil 6300 meter høye. Delstaten ligger like på grensen til Tibet, presset inne mellom Nepal og Bhutan. Det opprinnelige folket i Sikkim er leptsjaene. De kom fra Tibet på 700-tallet. Rundt 75 prosent av befolkningen i Sikkim er i dag nepalesere, som de siste 200–300 årene har vandret inn fra nabolandet.
Ved ankomst til Gangtok spiser vi frokost på hotellet før vi kaster oss ut i dagens program. Vi starter med et besøk til en av byens vakreste bygninger, White Hall, et klassisk eksempel på britisk koloniarkitektur. Navnet kommer ikke av bygningens farge, men av Claude White, den første ambassadøren i Sikkim. White var opprinnelig ingeniør, men ble fascinert av stedet og beholdt stillingen til sin pensjonering i 1908. I White Hall finnes det, i ekte britisk kolonistil, både en offisersklubb og en badmintonbane.
Vi tar også en nærmere titt på en av regionens største eksportvarer – eksotiske blomster som orkideer og gladioler, som dyrkes i stor skala. Faktisk produseres rundt 80 prosent av alle gladioler som selges i India herfra.
Etter en dag fylt med spennende opplevelser returnerer vi til hotellet.
I dag skal vi lære å kjenne Gangtok og byens omegn. Vi begynner i Rumtek-klostret ca. 24 kilometer utenfor
byen, der den tibetanske kagyupa-ordenens overhode, Gyalwa Karmapa, holder til. Klostret er bygd i 1960-årene og derfor ikke gammelt, men en tro kopi av ordenens hovedkloster i Tibet, som kineserne ødela under
sin invasjon der.
Etter klosterbesøket vender vi tilbake til Gangtok, der vi skal besøke byens severdigheter.
Namgyal-instituttet for tibetologi i utkanten av byen er opprettet i 1958 som et forskningsinstitutt for tibetansk kultur, religion, historie, språk og kunst, og her finner vi blant annet et bibliotek med over 30 000 verker om buddhisme, medisin og filosofi. På det lille museet er det utstilt tradisjonelle kunstverker, religiøse gjenstander og gamle buddhistiske håndskrifter. Instituttet er omgitt av et orkidé-reservat der man kan se en del av de 450 orkidé-artene i Sikkim.
Ikke langt derfra ligger det et buddhistisk kloster med den største og viktigste chörten (stupa) i Sikkim,
Do-drul-chörten, som har gullbelagt topp og mer enn hundre bedemøller.
Så beveger vi oss inn i sentrum igjen og tar turen innom det lokale markedet på MG Road. Gågaten er et livlig og populært sted med fargerike butikker og restauranter. Her kan finner du en blanding av tradisjonelle tibetanske varer, tøy, suvernirer og lokalt håndverk.
Dag 6
Rumtek-klostret, Namgyal-instituttet for tibetologi med orkidé-hagen og lokalt marked
I dag skal vi lære å kjenne Gangtok og byens omegn. Vi begynner i Rumtek-klostret ca. 24 kilometer utenfor
byen, der den tibetanske kagyupa-ordenens overhode, Gyalwa Karmapa, holder til. Klostret er bygd i 1960-årene og derfor ikke gammelt, men en tro kopi av ordenens hovedkloster i Tibet, som kineserne ødela under
sin invasjon der.
Etter klosterbesøket vender vi tilbake til Gangtok, der vi skal besøke byens severdigheter.
Namgyal-instituttet for tibetologi i utkanten av byen er opprettet i 1958 som et forskningsinstitutt for tibetansk kultur, religion, historie, språk og kunst, og her finner vi blant annet et bibliotek med over 30 000 verker om buddhisme, medisin og filosofi. På det lille museet er det utstilt tradisjonelle kunstverker, religiøse gjenstander og gamle buddhistiske håndskrifter. Instituttet er omgitt av et orkidé-reservat der man kan se en del av de 450 orkidé-artene i Sikkim.
Ikke langt derfra ligger det et buddhistisk kloster med den største og viktigste chörten (stupa) i Sikkim,
Do-drul-chörten, som har gullbelagt topp og mer enn hundre bedemøller.
Så beveger vi oss inn i sentrum igjen og tar turen innom det lokale markedet på MG Road. Gågaten er et livlig og populært sted med fargerike butikker og restauranter. Her kan finner du en blanding av tradisjonelle tibetanske varer, tøy, suvernirer og lokalt håndverk.
Kjøring – 210 km / 7-8 timer
Om morgenen reiser vi vestover mot grensebyen Jaigon. Turen er på rundt 180 kilometer og tar cirka seks timer, men vi gjør naturligvis stopp underveis for å spise lunsj og strekke på beina.
Kjøreturen gir en flott mulighet til å oppleve det vakre landskapet, der vi passerer grønne daler, teplantasjer og svingete elver, med Himalaya som en konstant bakgrunn. På den siste delen av reisen stiger veien bratt oppover etter hvert som vi nærmer oss Phuntsoling.
Ved ankomst drar vi direkte til hotellet, hvor vi skal overnatte, og resten av dagen er til egen disposisjon i Phuntsoling.
Dag 7
Gangtok – Phuntsoling, Bhutan. Kjøretur til Phuntsoling (293 meter over havet)
Kjøring – 210 km / 7-8 timer
Om morgenen reiser vi vestover mot grensebyen Jaigon. Turen er på rundt 180 kilometer og tar cirka seks timer, men vi gjør naturligvis stopp underveis for å spise lunsj og strekke på beina.
Kjøreturen gir en flott mulighet til å oppleve det vakre landskapet, der vi passerer grønne daler, teplantasjer og svingete elver, med Himalaya som en konstant bakgrunn. På den siste delen av reisen stiger veien bratt oppover etter hvert som vi nærmer oss Phuntsoling.
Ved ankomst drar vi direkte til hotellet, hvor vi skal overnatte, og resten av dagen er til egen disposisjon i Phuntsoling.
Kjøring – ca.170 km / 5 timer.
Etter en tidlig frokost forlater vi Phuntsholing og kjører dypere inn i Bhutan, mot hovedstaden Thimphu. Ruten følger den første veien som ble bygget i Bhutan. Før veien sto ferdig i 1962, tok denne reisen opptil ti dager, men i dag kan de rundt 170 kilometerne tilbakelegges på omtrent fem timer, eller mindre hvis trafikken er med oss.
Omtrent halvveis, ved Wang Chhu-dalen, passerer vi et fossefall og en utkikkspost til Chuka-prosjektet, et vannkraftverk i Raidak-elven. Gjennom syv tunneler ledes vannet fra elven inn i turbiner inne i fjellet. Bhutan får store deler av sin energi fra vannkraft, og Chuka-anlegget dekker det meste av energiforbruket i det vestlige Bhutan. Overskuddsenergien selges videre til India.
Underveis kjører vi opp og ned gjennom fjellandskap, forbi skoger, små landsbyer, rismarker og epleplantasjer. En del av eplehøsten eksporteres til Bangladesh, men om høsten kan man også oppleve boder langs veien der ferske epler og sopp selges.
Vi spiser lunsj i en av de små byene underveis, og ved ankomst til Thimphu sjekker vi inn på hotellet og slapper av før middag.
Dag 8
Phuntsoling – Thimphu (2.335 meter over havet). Naturopplevelser og det store Chuka-anlegget
Kjøring – ca.170 km / 5 timer.
Etter en tidlig frokost forlater vi Phuntsholing og kjører dypere inn i Bhutan, mot hovedstaden Thimphu. Ruten følger den første veien som ble bygget i Bhutan. Før veien sto ferdig i 1962, tok denne reisen opptil ti dager, men i dag kan de rundt 170 kilometerne tilbakelegges på omtrent fem timer, eller mindre hvis trafikken er med oss.
Omtrent halvveis, ved Wang Chhu-dalen, passerer vi et fossefall og en utkikkspost til Chuka-prosjektet, et vannkraftverk i Raidak-elven. Gjennom syv tunneler ledes vannet fra elven inn i turbiner inne i fjellet. Bhutan får store deler av sin energi fra vannkraft, og Chuka-anlegget dekker det meste av energiforbruket i det vestlige Bhutan. Overskuddsenergien selges videre til India.
Underveis kjører vi opp og ned gjennom fjellandskap, forbi skoger, små landsbyer, rismarker og epleplantasjer. En del av eplehøsten eksporteres til Bangladesh, men om høsten kan man også oppleve boder langs veien der ferske epler og sopp selges.
Vi spiser lunsj i en av de små byene underveis, og ved ankomst til Thimphu sjekker vi inn på hotellet og slapper av før middag.
Kjøring – 55 km / 2 timer
I dag skal vi på byrundtur i Thimphu. Byen med omtrent 100 000 innbyggere ble først hovedstad i 1961, og her blandes gammelt med nytt på en avslappet måte. For eksempel dirigeres trafikken fortsatt av politibetjenter med hvite hansker, for Thimphu er verdens eneste hovedstad uten trafikklys.
Vi besøker en chorten bygget i 1974 til minne om landets tredje konge, Jigme Dorji Wangchuck. En chorten er det samme som en stupa; en avrundet, buddhistisk helligdom, som kan inneholde relikvier eller aske fra munker. Denne minne-chorten brukes av mange mennesker i den daglige utøvelsen av deres religion, og gjennom dagen kommer folk forbi for å gå en runde rundt chorten. Hvis det er marked, tar vi også en tur forbi bøndenes staller med frukt og grønnsaker.
Deretter fortsetter vi til Changgangkha-tempelet, som ble anlagt allerede på 1100-tallet av en tibetansk lama. Derfra går vi videre til Drubthob-nonneklosteret og Det Nasjonale Tekstilmuseet. Her holdes de tradisjonelle veveteknikkene i hevd, og i tillegg til en utstilling av lokale tekstiler kan man ofte se vevere i arbeid på stedet.
Midt på ettermiddagen fortsetter vi den siste etappen til landets hovedstad, Paro. Kjøreturen tar rundt to timer og går gjennom flere av byene i det vestlige Bhutan. Paro-dalen, som omgir byen, regnes som en av landets vakreste, med piletrær, eplehager og hvitkalkede gårder. På begge sider av dalen reiser fjellsidene seg med terrasserte åkre og skogkledde topper.
Dag 9
Thimphu - Paro. Byrundtur med besøk ved Changgangkha-tempelet, nonnekloster og Det nasjonale tekstilmuseum. Kjøring til Paro (2.195 meter over havet).
Kjøring – 55 km / 2 timer
I dag skal vi på byrundtur i Thimphu. Byen med omtrent 100 000 innbyggere ble først hovedstad i 1961, og her blandes gammelt med nytt på en avslappet måte. For eksempel dirigeres trafikken fortsatt av politibetjenter med hvite hansker, for Thimphu er verdens eneste hovedstad uten trafikklys.
Vi besøker en chorten bygget i 1974 til minne om landets tredje konge, Jigme Dorji Wangchuck. En chorten er det samme som en stupa; en avrundet, buddhistisk helligdom, som kan inneholde relikvier eller aske fra munker. Denne minne-chorten brukes av mange mennesker i den daglige utøvelsen av deres religion, og gjennom dagen kommer folk forbi for å gå en runde rundt chorten. Hvis det er marked, tar vi også en tur forbi bøndenes staller med frukt og grønnsaker.
Deretter fortsetter vi til Changgangkha-tempelet, som ble anlagt allerede på 1100-tallet av en tibetansk lama. Derfra går vi videre til Drubthob-nonneklosteret og Det Nasjonale Tekstilmuseet. Her holdes de tradisjonelle veveteknikkene i hevd, og i tillegg til en utstilling av lokale tekstiler kan man ofte se vevere i arbeid på stedet.
Midt på ettermiddagen fortsetter vi den siste etappen til landets hovedstad, Paro. Kjøreturen tar rundt to timer og går gjennom flere av byene i det vestlige Bhutan. Paro-dalen, som omgir byen, regnes som en av landets vakreste, med piletrær, eplehager og hvitkalkede gårder. På begge sider av dalen reiser fjellsidene seg med terrasserte åkre og skogkledde topper.
Vi spiser frokost på hotellet før vi starter dagens spennende program. Første stopp er byens store severdighet: Bhutans nasjonalmuseum, som er lokalisert i et tidligere vakttårn fra 1600-tallet. Her er 6 000 års historie representert med arkeologiske funn, historiske våpen, tekstiler, smykker og religiøs kunst, for å nevne en liten del av utstillingen.
Etter lunsj er det på med vandreskoene – for dagens høydepunkt blir bokstavelig talt en fottur opp til Taktsang-klosteret. Turen, som går i kupert terreng, blir delt i to: Etter omtrent to timers gange når vi et tehus, hvor det serveres forfriskninger. Herfra er det en vakker utsikt til klosteret. Hvis man føler at man har gått nok, kan man bli her, mens resten av gruppen fortsetter den siste timens vandring opp til klosteret.
Taktsang fra 1692 er bygget rundt en grotte som en hyllest til guruen Padmasambhava, som sies å ha meditert i grotten i det 8. århundre. Taktsang betyr ”Tigerens hule”, og det finnes 13 slike steder i Bhutan og Tibet, hvor guruen antas å ha meditert.
Det kalkede klosteret med det fargerike taket er et imponerende syn, som det klamrer seg til fjellsiden på 3.120 meters høyde, 700 meter over Paro-dalen. Nedstigningen skjer til fots.
Om kvelden spiser vi en god middag sammen i Paro.
Dag 10
Paro. Besøk på Nasjonalmuseet og fottur til Paro Taktsang-klosteret
Vi spiser frokost på hotellet før vi starter dagens spennende program. Første stopp er byens store severdighet: Bhutans nasjonalmuseum, som er lokalisert i et tidligere vakttårn fra 1600-tallet. Her er 6 000 års historie representert med arkeologiske funn, historiske våpen, tekstiler, smykker og religiøs kunst, for å nevne en liten del av utstillingen.
Etter lunsj er det på med vandreskoene – for dagens høydepunkt blir bokstavelig talt en fottur opp til Taktsang-klosteret. Turen, som går i kupert terreng, blir delt i to: Etter omtrent to timers gange når vi et tehus, hvor det serveres forfriskninger. Herfra er det en vakker utsikt til klosteret. Hvis man føler at man har gått nok, kan man bli her, mens resten av gruppen fortsetter den siste timens vandring opp til klosteret.
Taktsang fra 1692 er bygget rundt en grotte som en hyllest til guruen Padmasambhava, som sies å ha meditert i grotten i det 8. århundre. Taktsang betyr ”Tigerens hule”, og det finnes 13 slike steder i Bhutan og Tibet, hvor guruen antas å ha meditert.
Det kalkede klosteret med det fargerike taket er et imponerende syn, som det klamrer seg til fjellsiden på 3.120 meters høyde, 700 meter over Paro-dalen. Nedstigningen skjer til fots.
Om kvelden spiser vi en god middag sammen i Paro.
Vi spiser frokost på hotellet før vi kjører til flyplassen for å fly tilbake til Delhi. Noen ganger kan vi fly direkte, mens andre ganger krever reisen en mellomlanding. Vi avslutter vår reise til lykkelige Bhutan med en hyggelig avskjedsmiddag i Delhi.
Dag 11
Paro – Delhi. Fly til Delhi og avskjedsmiddag
Vi spiser frokost på hotellet før vi kjører til flyplassen for å fly tilbake til Delhi. Noen ganger kan vi fly direkte, mens andre ganger krever reisen en mellomlanding. Vi avslutter vår reise til lykkelige Bhutan med en hyggelig avskjedsmiddag i Delhi.
Etter en opplevelsesrik reise er det dags å ta farvel og reise hjem med bagasjen full av fantastiske reiseminner.
Dag 12
Hjemrejse
Etter en opplevelsesrik reise er det dags å ta farvel og reise hjem med bagasjen full av fantastiske reiseminner.
Norsk
Ja
Ja
Indiske rupier, Bhutansk ngultrum
Norsk
Ja
Ja
Indiske rupier, Bhutansk ngultrum
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 12 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Reiser i Himalaya vil involvere nødvendige opphold i store høyder. Reisen er planlagt med nødvendig tid til akklimatisering men allikevel kan man føle lette symptomer som hodepine, manglende appetitt og søvnløshet. Det går som regel går det fort over.
Sørg alltid for å snakke med reiselederen hvis det blir alvorlig. Hodepine er ganske vanlig, og de andre symptomene inkluderer trøtthet, kraftig hodepine, svimmelhet og oppkast. Det er viktig å drikke rikelig vann når man oppholder seg i høyden.
Det finnes medisin mot høydesyke som man også kan ta forebyggende. Vi anbefaler at du spør fastlegen din om dette.
På denne reisen inngår vandreturer av lett til middels vanskelighetsgrad. Spesielt turen til Taktsang-klosteret. Ha med deg gode tursko- eller støvler og tøy som egner seg til aktive dager med varierende temperaturer pluss solbriller, solhatt og solkrem.
Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedage der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle. Noen av hotellene vi bor på har pool, så husk badetøy hvis du vil ta deg en dukkert.
Man bør være oppmerksom på at hotellene i Bhutan og Sikkim generelt har en lavere standard sammenlignet med mange andre steder i verden.
Vi flyr med anerkjente flyselskaper som har flere daglige avganger til både Bagdogra og Paro. Enkelte flyselskaper har en maksimalgrense på 20 kg for innsjekket bagasje.
Ved ankomst til Sikkim blir våre foretrukne kjøretøy firehjulstrekkere, da veinettet ikke er egnet for store busser. Det må derfor påregnes at transporten fra dag 3 til 7 for de fleste deltakerne vil foregå uten dansktalende reiseleder. Under alle stopp og omvisninger vil likevel den danske reiselederen være tilgjengelig for alle, og både den indiske lokalguiden og enkelte sjåfører snakker utmerket engelsk.
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 12 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Reiser i Himalaya vil involvere nødvendige opphold i store høyder. Reisen er planlagt med nødvendig tid til akklimatisering men allikevel kan man føle lette symptomer som hodepine, manglende appetitt og søvnløshet. Det går som regel går det fort over.
Sørg alltid for å snakke med reiselederen hvis det blir alvorlig. Hodepine er ganske vanlig, og de andre symptomene inkluderer trøtthet, kraftig hodepine, svimmelhet og oppkast. Det er viktig å drikke rikelig vann når man oppholder seg i høyden.
Det finnes medisin mot høydesyke som man også kan ta forebyggende. Vi anbefaler at du spør fastlegen din om dette.
På denne reisen inngår vandreturer av lett til middels vanskelighetsgrad. Spesielt turen til Taktsang-klosteret. Ha med deg gode tursko- eller støvler og tøy som egner seg til aktive dager med varierende temperaturer pluss solbriller, solhatt og solkrem.
Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedage der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle. Noen av hotellene vi bor på har pool, så husk badetøy hvis du vil ta deg en dukkert.
Man bør være oppmerksom på at hotellene i Bhutan og Sikkim generelt har en lavere standard sammenlignet med mange andre steder i verden.
Vi flyr med anerkjente flyselskaper som har flere daglige avganger til både Bagdogra og Paro. Enkelte flyselskaper har en maksimalgrense på 20 kg for innsjekket bagasje.
Ved ankomst til Sikkim blir våre foretrukne kjøretøy firehjulstrekkere, da veinettet ikke er egnet for store busser. Det må derfor påregnes at transporten fra dag 3 til 7 for de fleste deltakerne vil foregå uten dansktalende reiseleder. Under alle stopp og omvisninger vil likevel den danske reiselederen være tilgjengelig for alle, og både den indiske lokalguiden og enkelte sjåfører snakker utmerket engelsk.