MS Bellejour
Nyt det avslappede livet om bord på det romslige skipet – i den komfortable loungebaren, over deilig middag i restauranten, på det store soldekket eller mer privat i din egen lugar.
Det romslige fartøyet (127 meter langt og 11,4 meter bredt) kombinerer moderne komfort med en koselig atmosfære. Du kan nyte utsikten i loungebaren eller slappe av på soldekkets fluktstoler. Alle måltider (helpensjon) inntas i skipets restaurant, som varierer mellom buffé og bordservering av det vennlige servitørene.
Hvordan er hyttene?
Fra de lyse og romslige hyttene på ca. 16 m² har du god utsikt over elva og omgivelsene. Hyttene er utstyrt med to enkeltsenger eller dobbeltseng; bad med toalett og dusj; telefon, hårføner, safe, varme/klimaanlegg og TV med internasjonale kanaler.
- Hoveddekk. Utvendig lugar med koøye på hoveddekk (nedre passasjerdekk). 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. Ca. 16 m².
- Mellomdekk. Utvendig lugar med fransk balkong på mellomdekk (midt passasjerdekk). 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. Ca. 16 m².
- Øvre dekk. Utvendig lugar med fransk balkong på øvre dekk (øvre passasjerdekk). 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. Ca. 16 m².
Servering om bord
Alle måltider inntas i skipets koselige restaurant. Frokosten serveres som en innbydende buffet med alt fra varme retter som bacon, egg og pannekaker til brød, frisk frukt og ulike frokostprodukter.
Lunsj kan enten være en lett buffé i salongen eller servert ved bordene. Det er alltid mulighet for å spise vegetarisk. Etter lunsj serveres kaffe og te ved bordene. I noen tilfeller kan lunsjen også være en matpakke, som vi tar med oss på en heldagsutflukt. Dersom lunsj ikke er inkludert, står dette tydelig i dagsprogrammet.
Middagen serveres ved bordene og varierer mellom tre eller flere retter. Du kan alltid velge mellom flere retter - f.eks vegetarisk, fisk eller kjøtt til hovedrett - og typisk mellom flere forskjellige forretter og desserter. Det serveres kaffe og te til dessert, som det også (mot betaling) er mulighet for å ha avec.
Gjestene får tildelt faste plasser innad i gruppen, hvor de skal sitte i restauranten.
I tillegg til hovedmåltidene serveres det også morgenkaffe/te, ettermiddagskaffe/te med kake og enkelte dager midnattsmat.
Tidspunktene for måltidene vil variere fra dag til dag, og vil fremgå av informasjonen reiseleder gir på turen. Men i utgangspunktet er de som følger:
- Frokost kl 07.00-09.00
- Lunsj kl 12.30-14.00
- Middag kl 19.00-21.00
- Ettermiddagskaffe/te og kake i loungebaren kl 16.00-16.30
- Midnattsmat kl 22.00-23.00
Kaffe og te
Kaffe og te serveres i forbindelse med måltidene. Det er også ettermiddagskaffe og kake enkelte dager.
Er det et alternativ for spesielle dietter?
Skipsrestauranten har mulighet til å lage mat til diabetikere, vegetarianere, glutenallergiske og laktoseintolerante. Det er ikke nødvendig for deg å varsle oss om et ønske om en eventuell spesialdiett før avgang, men bare gi beskjed når du kommer om bord på skipet.
På restaurantens meny, ved siden av alle rettene, er det markert om retten inneholder mat som kan være problematisk for allergikere. I salongen er det en tavle med oversikt over typiske matallergier, og her kan du sammenligne oversikten med menyene.
Drikke om bord
Kaffe og te til frokost er inkludert i reisens pris, du må betale for annen drikke.
På reisen tilbyr rederiet en drikkepakke hvor du fritt kan drikke for eksempel brus, husets vin, fatøl og alkoholfri flaskeøl. Les mer her . Bor det to personer i en hytte, må drikkepakken bestilles av dere begge.
I restauranten koster en flaske vin ca. 20-35 euro, øl (flaske eller fat) ca. 3-5 euro, og cocktailer ca. 6-8 euro. Brus og mineralvann koster omtrent 2,5-4,5 euro per flaske.
Vær oppmerksom på at drikkepakken er et personlig kjøp, og dersom ordningen misbrukes til for eksempel å kjøpe til andre, vil ordningen bli kansellert uten refusjon av pengene.
Drikkevann
Vannet i kranene kommer fra skipets ferskvannstank og er renset og kan drikkes (og børstes med).
Gode tips til pakkelisten
Det er ingen krav til bekledning om bord. På kvelden kler de fleste gjestene seg pent og uformelt. For menn kan det være lange bukser og en skjorte/polo T-skjorte med krage. Til damene for eksempel sommerkjole, skjørt, bukse og skjorte/bluse. Festligere klær kan tas med til såkalt festkveld/gallaaften.
Skal du reise i sommermånedene er lette bomullsklær essensielt, men en genser eller tynn jakke kan likevel være greit å ha med seg. Komfortable sko anbefales til turene i land.
Må du ta med eget håndkle?
Det er ikke nødvendig å ta med eget håndkle.
Rengjøring av hytta
Hyttene rengjøres hver dag.
Strøm
Det er 220 V stikkontakter (for 2-pins støpsler) i hyttene. Det er ikke tillatt å ta med egne strykejern eller andre lignende elektriske apparater. Det er hårføner i kabinen.
Internett
Det er tilgang til wi-fi (lokalt trådløst internett) på skipet. Nettverket er vanligvis sterkest ved skipets mottak og til dels i andre fellesarealer, d.v.s. mindre effektiv eller ikke tilgjengelig i det hele tatt på hyttene. Vær oppmerksom på at det kan være avbrudd av kortere eller lengre varighet langs ruten. Tilgang til nettet bestilles og betales om bord. Les mer i skipets ABC-manual om bord.
TV-
skip med TV- og satellittsignal opererer på de fleste ruter, men det er vanligvis avbrudd rundt sluser og på visse deler av seilingsruten.
Mobiltelefon og e-post
Vær oppmerksom på at det kan være dyrt å ringe fra egen mobiltelefon, og det kan være ekstrakostnader for samtaler og databruk fra utlandet. Ta eventuelt kontakt med ditt teleselskap før avreise angående informasjon om takster med mer.
Oppbevaring av verdisaker
Det er safe på hytta. Vær imidlertid oppmerksom på at rederiene og Albatros Travel ikke er ansvarlige for verdisaker som ligger igjen i disse boksene, i kabinen eller andre steder om bord.
Betaling om bord
Alle priser om bord er i euro. Ved måltidene oppgir du hyttenummeret ditt og signerer hvilken drikke du kan ha. har fått. Oppgjøret skjer på reisens nest siste dag, og du kan betale både kontant (euro) eller med kredittkort (VISA, MasterCard). Det skal i den forbindelse nevnes at enkelte rederiers bankforbindelser er basert på Kypros eller utenfor EU, så kredittkortet ditt må være åpent for betalinger der. Reiseleder vil informere om nærmere detaljer rundt oppgjøret. Vær oppmerksom på at det påløper et servicegebyr på 1 % ved betaling for ekstra utflukter om bord.
Hva må betales ekstra for om bord?
Drikkevarer og annet personlig forbruk som internettbruk med mer.
Tipping
I landene vi besøker på cruiset og på skipet er tippesystemet mer organisert enn vi som dansker er vant til, og det er en forventning om at lokale guider og sjåfører under reisen og personalet om bord på skipet får en viss tipssum. På denne turen anbefaler vi å gi 10-13 euro per natt per person. Beløpet er fordelt i to konvolutter: en til cruiseansvarlig om bord og en til de andre ansatte på skipet.
Prisen på reisen inkluderer ikke personlige drikkepenger, da det er en individuell sak. Albatros Travel betaler lokale guider, sjåfører og personalet på skipet, men deres lønn i servicenæringen justeres etter at de får tips. For ordens skyld må vi understreke at tips selvfølgelig er individuelle og frivillige.
Røyking om bord
Skipet er stort sett røykfritt, og det er kun tillatt å røyke akter på soldekket ved bordene der askebegre er satt opp. Røyking er strengt forbudt alle andre steder innendørs/utendørs.
Aldersgrense
Personer under 18 år må reise sammen med foreldre eller voksne over 18 år. Du må være minst 18 år for å kjøpe alkohol.
Barn om bord
Barn er velkomne om bord på skipet. Barn under 18 år får ikke sove uten en voksen, d.v.s. to barn kan ikke dele hytte, men må dele hytte med en voksen. Det er ikke mulig å ta med barn under 2 år.
Cruisereiseleder
På cruise er reiselederens rolle og funksjoner annerledes enn på vanlige turer, hvor gruppen tilbringer mesteparten av tiden sammen. Reiseformen gir deg muligheten til både å nyte gruppens selskap og tilbringe tid på skipet og i land på egenhånd.
Reiselederens rolle er å hjelpe til med praktiske saker som innreise, transfer til og fra flyplassen, ombordstigning, samt informasjon om muligheter på skip og i land. I tillegg vil reiselederen være med på ekskursjonene beskrevet i dagens program. Reiselederen deltar på alle fellesturer og aktiviteter, og du er selvfølgelig alltid mer enn velkommen til å kontakte oss ved eventuelle spørsmål – eller bare ta en hyggelig prat.
Flyselskap
På noen av våre cruise har vi så stor etterspørsel at vi sender såkalte «parallelle grupper». Dette skjer fordi vi ønsker å kunne tilby flest mulig gjester en god ferieopplevelse. Dette betyr at flere grupper kan være på samme cruise samtidig. Hver gruppe har imidlertid alltid sin egen danske reiseleder.
Ofte, når det gjelder "parallelle grupper", vil Albatros bli tvunget til å fly gruppene ut og hjem med forskjellige flyselskaper. I de tilfellene deles flysetene alltid ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Gjestene som bestiller først vil derfor få den raskeste/mest direkte flyruten.
Hvilket språk snakkes om bord?
Gjestene om bord på skipet er primært fra Skandinavia og Tyskland. Hovedspråkene er oftest tysk og ved noen avganger engelsk. Det vil alltid være en dansk reiseleder som tar seg av Albatros sin gruppe og presentasjoner. De fleste av de ansatte på båten snakker engelsk så vel som tysk.
Ombordstigning i skipet
Det er felles transport fra flyplass/hotell til skip, og påstigningstider vil fremgå av reiseleders informasjon. Det må påregnes noe ventetid når alle gjestene skal sjekke inn og gå om bord i skipet.
Soldekk
Skipet er utstyrt med et stort og deilig soldekk, hvor det vil være mulig å oppholde seg når vi ligger til kai eller rolig glir forbi det vakre landskapet.
Vi må imidlertid påpeke at på enkelte dager og seilingsruter kan soldekket være stengt i kortere eller lengre perioder, fordi vi passerer lave broer eller sluser. Dette gjelder spesielt på seilturene mellom Rhinen og Donau, hvor det ikke vil være tilgang til soldekket fra vi kommer inn i Main River til vi kommer til Donau ved Kelheim eller omvendt.
Støynivå under seiling
Generelt er det ikke mye støy på moderne skip, men det er klart at i akterlugarer vil du kunne høre motoren mer enn midtskips. Det samme gjelder lugarer mot baugen ved manøvrering med propellene foran, dog typisk kun ved seiling i forbindelse med sluser. Klimaanlegget og ventilasjonssystemet lager en svak lyd når det er i bruk.
Kai
Når elvecruiseskipene legger til kai, ligger skipene fortøyd flere steder langs skipet, uten å overlappe hverandre. Det betyr at du kan oppleve å se inn i siden av et annet skip, i stedet for å ha utsikt over landskapet eller en by, når skipet ligger til kai. Og at man må gjennom andre båter for å komme i land – eller at andre passasjerer går gjennom skipet «vårt».
Rederiet prøver så langt det er mulig å få til båtplasser i sentrum av byene vi besøker. Dette er dessverre ikke alltid mulig, og selv om en båtplass er bestilt og bekreftet, forbeholder havnen seg alltid retten til å flytte vårt skip inntil noen timer før ankomst. Det betyr at i de tilfeller hvor båtplassen ligger langt fra sentrum og utenfor gangavstand, bestiller vi buss eller benytter kollektivtransport til sentrum når vi skal på utflukt, jfr programmet. Dersom du ikke deltar i det planlagte programmet, eller ønsker å inkludere egne programpunkter, er transport fra skipet for egen regning.
Vannstand
Seiling på de europeiske elvene avhenger av dagens vannstand. Hvert år er det perioder med både lavvann og høyvann, hvor visse passasjer blir vanskelige eller umulige å seile gjennom. I slike tilfeller vil rederiet så langt det er mulig organisere alternative ruter og utflukter. Endringer inntil to dager (48 timer) vil ikke umiddelbart føre til kompensasjon.
Låser
Å seile gjennom sluser er en opplevelse de fleste ser frem til. Det kan du trygt gjøre, det er en spennende del av å reise på elvene i Europa. Men slusene kan også noen ganger være til sjenanse for reisende, da det kan oppstå køer eller redusere driften, noe som kan bety endringer i vårt program.
Albatros og rederiet forbeholder seg retten til å gjøre endringer i reiseruten som følge av endringer i vannstanden på elvene og endringer i funksjonen til slusene.