MS Belvedere
Nyt det avslappede livet om bord på det romslige skipet – i den behagelige loungebaren, over en god middag i restauranten, på det store soldekket eller i din egen lugar.
Det romslige fartøyet er 126 meter langt og 11,4 meter bredt. Det kombinerer moderne komfort med en hyggelig atmosfære. Passasjerene kan nyte utsikten i loungebaren eller slappe av på soldekkets liggestoler. Alle måltider spiser vi i skipets restaurant, der det varieres mellom buffet og servering ved bordene av den vennlige kelnerstaben.
Les mer om skipet på: https://www.nicko-cruises.de/flotte/schiff/ms-belvedere/
Hvordan er lugarene?
Fra de lyse og romslige lugarene på ca. 13 m² har du en god utsikt mot elva og omgivelsene. Lugarene er utstyrt med to enkeltsenger eller dobbeltseng; bad med toalett og dusj; telefon, hårføner, safe, varme/klimaanlegg og tv med internasjonale kanaler.
Lugar med koøye på Main-dekk (kat. C)
Utvendig lugar med lysventil på Main-dekk (nederste passasjerdekk). 2 enkeltsenger. Ca. 14,5 m².
Lugar med fransk balkong på Middle-dekk (kat. B)
Utvendig lugar med fransk balkong på midtre passasjerdekk. 2 enkeltsenger. Ca. 14,5 m².
Lugar med fransk balkong på Upper-dekk (kat. A)
Utvendig lugar med fransk balkong på øverste passasjerdekk. Ca. 14,5 m².
Spesielle helseforhold
I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.
Ikke egnet for deg som går dårlig
På de planlagte turene i land ser vi byene til fots og går til sentrum til og fra skipet. Da mange av byenes gamle bydeler er fredede og har smale, brolagte gater, er det ikke mulig å arrangere en byrundtur i buss og vi foretrekker derfor å oppleve byen til fots. Der det ikke er mulig å gå til sentrum bruker vi gjerne offentlig transport som trikk og metro. Du må derfor regne med å kunne gå opp til 6 km om dagen i rolig tempo i løpet av 1 ½ til 2 timer. Du må være mobil, selvhjulpen og kunne ferdes uten hjelp på til tider ujevnt underlag.
Skipet er dessverre ikke innredet til bevegelseshemmede. Dette skyldes primært sikkerhetshensyn, da rederiet krever at alle skal kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra personale eller medpassasjerer.
OBS! Rullestoler og gåstativer/rullatorer er ikke tillatt om bord. Dette skyldes sikkerhetsmessige årsaker, da det skal være fri passasje på gangarealer osv.
Måltider om bord
Alle måltider inntas i skipets hyggelige restaurant. Frokosten serveres som en innbydende buffet med alt fra varme retter som bacon, egg og pannekaker til brød, frisk frukt og diverse frokostblandinger.
Lunsjen kan både være buffet eller bli servert ved bordet. Det er alltid mulighet til å spise vegetarmat. Etter lunsj blir det servert kaffe og te ved bordet. Lunsjen kan også være en matpakke vi tar med oss på heldagsutflukt. Hvis lunsj ikke er inkludert vil det fremgå av reisens program.
Middagen blir servert ved bordet og varierer mellom tre og flere retter. Du kan alltid velge mellom flere retter, for eksempel vegetar, fisk eller kjøtt til hovedrett, og ofte mellom flere forskjellige forretter og desserter. Kaffe og te blir servert til desserten, og da vil det også (mot betaling) være mulig å få en avec.
Gjestene får tildelt faste sitteplasser innen gruppen.
I tillegg til hovedmåltidene blir det også servert morgenkaffe/te, ettermiddagskaffe/te med kake og noen av kveldene en midnattssnack.
Tidspunktene for måltidene vil variere fra dag til dag og vil fremgå av informasjonen som reiselederen deler ut. Som utgangspunkt er de som følger:
• Frokost kl 07:00–09:00
• Lunsj kl 12:30–14:00
• Middag kl 19:00–21:00
• Kaffe/te og lett frokost for morgenfuglene i loungebaren kl 06:30
• Ettermiddagskaffe/te og kake i loungebaren kl 16:00–16:30
• Midnattssnack kl 22:30–23:30
Kaffe og te
Det blir servert kaffe og te i forbindelse med måltidene.
Er det mulighet for spesialkost?
Skipets restaurant har mulighet for å tilberede mat til diabetikere, vegetarianere, glutenallergikere og laktoseintolerante. Det er nødvendig at du gjør oppmerksom på ditt behov for spesialkost før avreise, du skal også gi beskjed når du kommer om bord på skipet.
På restaurantens menykort er det markert ved hver rett hvor vidt de inneholder fødevarer som kan være problematiske for allergikere. I loungen er det tavler med oversikt over mest vanlige fødevareallergier.
Drikkevarer om bord
Kaffe og te til frokost er inkludert i reisens pris. Andre drikkevarer må du betale for.
På reisen tilbyr vi en drikkevarepakke der du fritt kan drikke for eksempel brus, husets vin, øl på fat og alkoholfri øl på flaske. Les mer her. Bor dere to sammen i en lugar må begge bestille drikkevarepakken.
I restauranten koster en flaske vin 20–35 euro, øl (flaske eller fat) ca. 3–5 euro og cocktails ca. 6–8 euro. Brus og mineralvann koster ca. 2,5–4,5 euro per flaske.
Bemerk at drikkevarepakken er personlig, og hvis ordningen misbrukes for eksempel til å kjøpe til andre vil den bli opphevet uten refundering av pengene.
Drikkevann
Vannet i kranene kommer fra skipets ferskvannstank og er renset og kan drikkes (og brukes til tannpussen).
Gode tips til pakkelisten
Det er ingen krav til påkledningen om bord. De fleste gjestene kler seg pent og uformelt om kvelden. For herrenes vedkommende kan det være lange bukser og skjorte/pikéskjorte. For damenes vedkommende kan det være sommerkjole, skjørt eller bukse og skjorte/bluse. Man kan ha med seg mer festlige klær til den såkalte festkvelden.
Reiser du i sommermånedene er lette bomullsklær uunnværlige, men en genser eller tynn jakke kan likevel være god å ha. Behagelige sko anbefales til turene i land, og ta med deg joggesko og treningsklær hvis du har planer om å bruke treningsfasilitetene om bord.
Må man ha med håndkle?
Det er ikke nødvendig å ha med eget håndkle.
Rengjøring av lugaren
Lugarene blir rengjort hver dag.
Elektrisitet
Det er 220v stikkontakter (til tobente støpsler) i lugarene. Det er ikke tillatt å ha med egne strykejern eller andre lignende elektriske apparater. Det er hårføner i lugaren.
Internett
Det er begrenset adgang til wifi (lokalt trådløst internett) på skipet. Nettverket er vanligvis sterkest ved skipets resepsjon og delvis i andre fellesområder, dvs. mindre effektivt eller slett ikke tilgjengelig i lugarene. Vær oppmerksom på at det kan falle ut i kortere eller lengre perioder underveis på ruten. Adgang til nettverket bestilles og betales om bord. Les mer i skipets ABC-manual om bord.
Tv
Skip som har tv og satellittsignal virker på de fleste av rutene. Bemerk at signalet kan falle ut ved slusene og på enkelte strekninger.
Mobiltelefon
Vær oppmerksom på at det kan være dyrt å ringe fra din egen mobiltelefon, og det kan være ekstra omkostninger ved å ringe eller bruke data i utlandet. Kontakt eventuelt teleselskapet ditt før avreise for å få informasjon om takster med mere.
Oppbevaring av verdisaker
Det er en safe i lugaren. Legg merke til at rederiene og Albatros Travel ikke er ansvarlige for verdier etterlatt i disse boksene, i lugaren eller andre steder om bord.
Betaling om bord
Alle priser om bord er i euro. Ved måltidene oppgir du lugarnummeret ditt og skriver under på hvilke drikkevarer du eventuelt har fått. Regningen blir gjort opp på reisens nest siste dag, og du kan både betale kontant i euro eller med kredittkort (VISA, MasterCard). Merk at noen rederiers bankforbindelser har base på Kypros og utenfor EU, så kredittkortet ditt skal være åpent for betaling hit. Reiselederen kommer til å fortelle mer om hvordan regningen blir gjort opp. Vær oppmerksom på at det er en 1% service ved betaling av ekstrautflukter om bord.
Hva må man betale ekstra for om bord?
Drikkevarer og annet personlig forbruk, internettforbruk m.m.
Driks
I de landene vi besøker på cruiset og om bord på skipet er driks satt mer i system enn vi er vant til hjemmefra. Det forventes at lokalguider og sjåfører samt besetningen om bord på skipet får en viss sum driks. På denne reisen anbefaler vi å gi 10-13 euro per natt per person.
Reisens pris inkluderer ikke personlige driks siden det er et privat anliggende. Albatros Travel betaler lønn til lokalguider, sjåfører og personalet på skipet, men lønnen deres er avstemt etter at de mottar driks. For ordens skyld er vi nødt til å understreke at det naturligvis er personlig og frivillig å gi driks.
Røyking om bord
Skipet er stort sett røykfritt, og det er kun tillatt å røyke akter på soldekket ved de bordene der det er satt opp askebeger. Alle andre steder, både innendørs og utendørs, er røyking strengt forbudt.
Aldersgrense
Personer under 18 år skal reise i følge med foreldre eller annen voksen over 18 år. Man skal være minimum 18 år for å kjøpe alkohol om bord.
Barn om bord
Barn er velkomne på skipet. Barn under 18 år har ikke lov til å sove uten en voksen, så to barn kan ikke dele lugar, men må dele lugar med en voksen.
Cruisereiseleder
På en skipsreise er reiselederens rolle og funksjoner annerledes enn på vanlige rundreiser, der gruppen tilbringer det meste av tiden samlet. Reiseformen her gir nemlig mulighet for å nyte samværet i gruppen og å tilbringe tid både om bord og på land på egen hånd.
Reiselederens rolle er å hjelpe til med de praktiske forholdene som innreise, transfer til og fra flyplassen, ombordstigning samt informasjon om hvilke muligheter man har på skipet og på land. Dessuten vil reiselederen være med på de utfluktene som er beskrevet i dagsprogrammet. Reiselederen er med på alle felles turer og aktiviteter, og i tillegg til det er man altså hjertelig velkommen til å henvende seg med eventuelle spørsmål – eller bare for å slå av en prat.
Hvilket språk blir det snakket om bord?
Gjestene om bord på skipet er primært fra Skandinavia eller Tyskland. Hovedspråket er oftest tysk og på enkelte avganger engelsk. Det vil alltid være en Albatros-reiseleder med, som tar seg av Albatrosgruppen og vårt opplegg. Personalet på båten snakker engelsk og tysk.
Ombordstigning på skipet
Det er felles transport fra flyplassen/hotellet til skipet. Tidspunktet for ombordstigningen vil framgå av reiselederens informasjon. Man må regne med litt ventetid når alle gjestene skal sjekke inn og gå om bord på skipet.
Støynivå
Generelt er det ikke særlig mye støy på moderne skip, men det er klart at man vil høre motoren mer i akterlugarene enn midtskips. Det samme gjelder lugarer mot stevnen når det blir manøvrert med motorene foran – dette skjer vanligvis bare når skipet går gjennom sluser. Aircondition og ventileringssystemet støyer svakt når de er i bruk.
Kaiplass
Når elvecruiseskipene legger til kai blir skipene ofte fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn i et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller til en by når skipet ligger til kai. Det betyr også at man av og til må gå over andre båter for å komme i land, eller at andre passasjerer går gjennom vårt skip.
Vi prøver så vidt mulig å få kaiplass i sentrum av de byene vi besøker. Det er dessverre ikke alltid mulig, og selv om kaiplassen er booket og bekreftet forbeholder havnen seg alltid retten til å flytte skipet vårt opp til få timer før ankomst. Det betyr at vi bruker busstransport til programsatte byrundturer og utflukter i de tilfelle der kaiplassen ligger langt fra sentrum. Deltar man ikke i det planlagte programmet eller ønsker å gjøre ting på egen hånd er transport til og fra skipet for egen regning.
Soldekk
Skipet er utstyrt med et stort og herlig soldekk der det vil være mulighet for å oppholde seg når vi ligger til kai eller er på elva og nyter det flotte landskapet der det glir forbi.
Vi gjør allikevel oppmerksom på at soldekket på visse dager og seilruter kan være avstengt i kortere eller lengre perioder fordi vi passerer lave broer eller sluser. Det gjelder spesielt på seilrutene mellom Rhinen og Donau der det ikke vil være adgang til soldekk mellom Mainz-elva og Kelheim.
Vannstand
Cruisereiser på de europeiske elvene er avhengig av vannstanden på ruten. Hvert eneste år forekommer det perioder der vannstanden er så lav eller høy at enkelte passasjer blir umulige å ferdes på. I slike tilfelle vil Albatros så vidt det er mulig tilrettelegge alternative ruter og utflukter. Endringer på opp til 2 døgn (48 timer) vil ikke nødvendigvis føre til kompensasjon.
Sluser
Å gå med båt gjennom sluser er en opplevelse de fleste ser fram til. Og med rette, siden det er en spennende del av det å reise på elvene i Europa. Av og til kan slusene være en hindring for de reisende, siden det kan oppstå kø og driften kan være nedsatt. Dette kan føre til at programmet vårt blir endret.
Albatros tar forbehold for endringer i reiseruten som følge av endringer i vannstanden på elvene og/eller endringer i slusenes funksjon.