MS Rhein Symphonie
Nyt det avslappede livet om bord på det romslige skipet – i den behagelige loungebaren, over en herlig middag i restauranten, på det store soldekket eller i din egen lugar. Skipet har også en liten butikk og et bibliotek/leserom.
Fartøyet er 132 meter langt og 11,4 meter bredt, ble bygd i 2005 og kombinerer moderne komfort med en hyggelig stemning. Du kan nyte utsikten i loungebaren, koble av i soldekkets liggestoler eller lese i biblioteket. Alle måltider spises i skipets restaurant, som varierer mellom buffet og servering ved bordene av den vennlige kelnerstaben.
Les mer om skipet på www.nicko-cruises.de/en/fleet/shiphein-sy/ms-rmphonie/
Hvordan er lugarene?
Fra de lyse og romslige lugarene fra 10 m² til 14,5 m² har du en god utsikt mot elva og omgivelsene. Lugarene er utstyrt med to enkeltsenger eller en dobbeltseng; bad med toalett og dusj; telefon, hårføner, safe, varme/klimaanlegg og tv.
Main-dekk akter
Utvendig akterskips lugar med vindu (kan ikke åpnes) på Main-dekkk (nederste passasjerdekk). 2 enkeltsenger i form af en sovesofa og en ekstraseng. Ca. 10 m².
Main-dekk
Utvendig lugar med vindu (kan ikke åpnes) på Main-dekk (nederste passasjerdekk). 2 enkeltsenger. Ca. 11,5 m².
Middle-dekk
Utvendig lugar med panoramavindu (kan åpnes) på Middle-dekk (midterste passasjerdekk). 2 enkeltsenger. Ca. 14,5 m².
Upper-dekk
Utvendig lugar med gulv-til-tak-vindu og skyvedører (Fransk balkong) på Upper-dekk (øverste passasjerdekk). 2 enkeltsenger. Ca. 14,5 m².
Måltider om bord
Alle måltider inntas i skipets hyggelige restaurant. Frokosten serveres som en innbydende buffet med alt fra varme retter som bacon, egg og pannekaker til brød, frisk frukt og diverse frokostblandinger.
Lunsjen kan både være buffet eller bli servert ved bordet. Det er alltid mulighet til å spise vegetarmat. Etter lunsj blir det servert kaffe og te ved bordet.
Middagen blir servert ved bordet og varierer mellom tre og flere retter. Du kan alltid velge mellom flere retter, for eksempel vegetar, fisk eller kjøtt til hovedrett, og ofte mellom flere forskjellige forretter og desserter. Kaffe og te blir servert til desserten, og da vil det også (mot betaling) være mulig å få en avec.
Gjestene får tildelt faste plasser i restauranten.
I tillegg til hovedmåltidene blir det også servert morgenkaffe/te, ettermiddagskaffe/te med kake og noen av kveldene en midnattssnack.
Tidspunktene for måltidene vil variere fra dag til dag og vil fremgå av informasjonen som reiselederen deler ut. Som utgangspunkt er de som følger:
- Frokost kl 07:00–09:00
- Lunsj kl 12:30–14:00
- Middag kl 19:00–21:00
- Ettermiddagskaffe/te og kake i loungebaren kl 16:00–16:30
- Midnattssnack kl 22:30–23:30
Kaffe og te
Det blir servert kaffe og te i forbindelse med måltidene. Det er også ettermiddagskaffe og kake noen av dagene.
Er det mulighet for spesialkost?
Skipets restaurant har mulighet for å tilberede mat til diabetikere, vegetarianere, glutenallergikere og laktoseintolerante. Det er ikke nødvendig at du gjør oppmerksom på ditt behov for spesialkost før avreise, du skal bare gi beskjed når du kommer om bord på skipet.
På restaurantens meny er det markert ved alle retter om de inneholder noe som kan gi problemer for allergikere. I loungen er det en tavle med oversikt over vanlige matallergier, og her kan man sammenligne oversikten med menykortene.
Drikkevarer om bord
Kaffe og te til frokost er inkludert i reisens pris. Andre drikkevarer må du betale for.
På reisen tilbyr vi en drikkevarepakke der du fritt kan drikke for eksempel brus, husets vin, øl på fat og alkoholfri øl på flaske. Les mer her. Bor dere to sammen i en lugar må begge bestille drikkevarepakken.
I restauranten koster en flaske vin 20–35 euro, øl (flaske eller fat) ca. 3–5 euro og cocktails ca. 6–8 euro. Brus og mineralvann koster ca. 2,5–4,5 euro per flaske.
Bemerk at drikkevarepakken er personlig, og hvis ordningen misbrukes for eksempel til å kjøpe til andre vil den bli opphevet uten refundering av pengene.
Drikkevann
Vannet i kranene kommer fra skipets ferskvannstank og er renset og kan drikkes (og brukes til tannpussen).
Gode tips til pakkelisten
Det er ingen krav til påkledningen om bord på Rhein Symphonie. De fleste gjestene kler seg pent og uformelt om kvelden. For herrenes vedkommende kan det være lange bukser og skjorte/pikéskjorte. For damenes vedkommende kan det være sommerkjole, skjørt eller bukse og skjorte/bluse. Man kan ha med seg mer festlige klær til den såkalte festkvelden.
Reiser du i sommermånedene er lette bomullsklær uunnværlige, men en genser eller tynn jakke kan likevel være god å ha. Behagelige sko anbefales til turene i land.
Må man ha med håndkle?
Det er ikke nødvendig å ha med eget håndkle.
Rengjøring av lugaren
Lugarene blir rengjort hver dag.
Elektrisitet
Det er 220v stikkontakter (til tobente støpsler) i lugarene. Det er ikke tillatt å ha med egne strykejern eller andre lignende elektriske apparater. Det er hårføner i lugaren.
Internett
Det er begrenset adgang til wifi (lokalt trådløst internett) på skipet. Nettverket er vanligvis sterkest ved skipets resepsjon og delvis i andre fellesområder, dvs. mindre effektivt eller slett ikke tilgjengelig i lugarene. Vær oppmerksom på at det kan falle ut i kortere eller lengre perioder underveis på ruten. Adgang til nettverket bestilles og betales om bord.
TV
Skip som har TV og satellittsignal virker på det meste av rutene, men det pleier å falle ut omkring sluser og på enkelte strekninger av seilruten.
Mobiltelefon
Vær oppmerksom på at det kan være dyrt å ringe fra din egen mobiltelefon, og det kan være ekstra omkostninger ved å ringe eller bruke data i utlandet. Kontakt eventuelt teleselskapet ditt før avreise for å få informasjon om takster med mere.
Oppbevaring av verdisaker
Det er en safe i lugaren. Legg merke til at rederiene og Albatros Travel ikke er ansvarlige for verdier etterlatt i disse boksene, i lugaren eller andre steder om bord.
Betaling om bord
Alle priser om bord er i euro. Ved måltidene oppgir du lugarnummeret ditt og skriver under på hvilke drikkevarer du eventuelt har fått. Regningen blir gjort opp på reisens nest siste dag, og du kan både betale kontant i euro eller med kredittkort (VISA, MasterCard). Det skal nevnes at noen rederiers bankforbindelser er basert på Kypros eller utenfor EU, så kredittkortet må være åpnet for betalinger dit. Reiselederen vil informere om nærmere detaljer når det gjelder oppgjøringen. Vær oppmerksom på at det er en 1% service ved betaling av ekstrautflukter om bord.
Hva må man betale ekstra for om bord?
Drikkevarer og annet personlig forbruk, internettforbruk m.m.
Driks
I de landene vi besøker på cruiset og om bord på skipet er driks satt mer i system enn vi er vant til hjemmefra. Det forventes at lokalguider og sjåfører samt besetningen om bord på skipet får en viss sum driks. På denne reisen anbefaler vi å gi 10-13 euro per natt per person.
Reisens pris inkluderer ikke personlige driks siden det er et privat anliggende. Albatros Travel betaler lønn til lokalguider, sjåfører og personalet på skipet, men lønnen deres er avstemt etter at de mottar driks. For ordens skyld er vi nødt til å understreke at det naturligvis er personlig og frivillig å gi driks.
Røyking om bord
Skipet er stort sett røykfritt, og det er kun tillatt å røyke akter på soldekket ved de bordene der det er satt opp askebeger. Alle andre steder, både innendørs og utendørs, er røyking strengt forbudt.
Aldersgrense
Personer under 18 år må reise i følge med foreldre eller annen voksen over 18 år. Man må være minimum 18 år for å kjøpe alkohol om bord.
Barn om bord
Barn er velkomne på skipet. Barn under 18 år har ikke lov til å sove uten en voksen, så to barn kan ikke dele lugar, men må dele lugar med en voksen. Det er ikke mulig ta med barn under 2 år.
Cruisereiseleder
På en skipsreise er reiselederens rolle og funksjoner annerledes enn på vanlige rundreiser, der gruppen tilbringer det meste av tiden samlet. Reiseformen her gir nemlig mulighet for å nyte samværet i gruppen og å tilbringe tid både om bord og på land på egen hånd.
Reiselederens rolle er å hjelpe til med de praktiske forholdene som innreise, transfer til og fra flyplassen, ombordstigning samt informasjon om hvilke muligheter man har på skipet og på land. Dessuten vil reiselederen være med på de utfluktene som er beskrevet i dagsprogrammet. Reiselederen er med på alle felles turer og aktiviteter, og i tillegg til det er man altså hjertelig velkommen til å henvende seg med eventuelle spørsmål – eller bare for å slå av en prat.
Flyselskap
På noen av våre elvecruise har vi så stor etterspørsel at vi sender såkalte "parallelle grupper". Dette skjer fordi vi ønsker å kunne tilby så mange gjester som mulig en god ferieopplevelse. Dette betyr at flere grupper kan være på samme tokt samtidig. Imidlertid har hver gruppe alltid sin egen reiseleder.
Ofte, i tilfelle av "parallelle grupper", vil Albatros måtte fly gruppene ut og hjem med forskjellige flyselskap. I disse tilfellene er flysetene alltid fordelt i henhold til "førstemann til mølla" -prinsippet. Derfor vil gjester som bestiller først ha den raskeste / mest direkte ruten.
Hvilket språk blir det snakket om bord?
Gjestene om bord på skipet er primært fra Skandinavia eller Tyskland. Hovedspråket er oftest tysk og på enkelte avganger engelsk. Det vil alltid være en Albatros-reiseleder med, som tar seg av Albatrosgruppen og vårt opplegg. Personalet på båten snakker engelsk og tysk.
Ombordstigning på skipet
Det er felles transport fra flyplassen/hotellet til skipet. Tidspunktet for ombordstigningen vil framgå av reiselederens informasjon. Man må regne med litt ventetid når alle gjestene skal sjekke inn og gå om bord på skipet.
Soldekk
Skipet er utstyrt med et stort og herlig soldekk der det vil være mulighet for å oppholde seg når vi ligger til kai eller er på elva og nyter det flotte landskapet der det glir forbi.
Vi gjør allikevel oppmerksom på at soldekket på visse dager og seilruter kan være avstengt i kortere eller lengre perioder fordi vi passerer lave broer eller sluser. Det gjelder spesielt på seilrutene mellom Rhinen og Donau der det ikke vil være adgang til soldekket mellom Mainz-elva og Kelheim.
Støynivå
Generelt er det ikke særlig mye støy på moderne skip, men det er klart at man vil høre motoren mer i akterlugarene enn midtskips. Det samme gjelder lugarer mot stevnen når det blir manøvrert med motorene foran – dette skjer vanligvis bare når skipet går gjennom sluser. Aircondition og ventileringssystemet støyer svakt når de er i bruk.
Kaiplass
Når elvecruiseskipene legger til kai blir skipene ofte fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn i et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller til en by når skipet ligger til kai. Det betyr også at man av og til må gå over andre båter for å komme i land, eller at andre passasjerer går gjennom vårt skip.
Rederiet prøver så vidt som mulig å få kaiplass i sentrum av de byene vi besøker. Det er desverre ikke alltid mulig, og selvom en kaiplass er booket og bekreftet, forbeholder havnen alltid rett til å flytte vårt skip opp til få timer før ankomst. Det betyr at vi i de tilfeller hvor kaiplassen er langt fra sentrum og utenfor gåavstand, bestiller en buss eller bruker offentlig transport til sentrum, når vi skal på utflukter ifølge programmet. Deltar man ikke i det planlagte programmet eller ønsker å gjøre ting på egenhånd, så er transport fra skipet på egen regning.
Vannstand
Båttrafikken på europeiske elver er avhengig av den aktuelle vannstanden. Hvert eneste år kommer det perioder med både lav og høy vannstand, som gjør visse passasjer vanskelige eller umulige å komme igjennom med skip. I slike tilfelle vil rederiet så vidt mulig tilrettelegge alternative ruter og utflukter. Endringer på opp til to døgn (48 timer) vil ikke som utgangspunkt føre til kompensasjon.
Sluser
Å gå gjennom sluser er en opplevelse de fleste ser fram til. Man kan godt glede se – det er en spennende del av å reise på elver i Europa. Slusene kan allikevel noen ganger være til bry for de reisende, siden det kan være kø eller driften kan være nedsatt, noe som kan bety endringer i programmet vårt.
Albatros og rederiet tar forbehold for endringer i reiseruten som følge av endringer i vannstanden på elvene og/eller endringer i slusenes funksjon.