Ocean Victory
Den patenterte baugen, X-Bow, gir en mer rolig seilas og minsker ubehaget for passasjerer med tendens til sjøsyke – noe som kommer godt med når man for eksempel skal krysse det notoriske Drakestredet. Den hjelper også med til å holde på både farten og den planlagte reiseruten hvis det er høy sjø. De revolusjonerende Rolls Royce Zero Speed-stabilisatorene gir også høyere komfort og reduserer beviselig skipets rulling med 80–85%. Disse stabilisatorene fungerer også når skipet ligger stille. Vi kan operere med zodiacs raskere enn på noe annet skip på grunn av den dynamiske posisjoneringen og hele fem zodiac-plattformer om bord til av- og påstigning. Det betyr at passasjerene tilbringer mer tid med å utforske naturens vidundere, og vi går ikke glipp av uventede muligheter for å betrakte dyrelivet. Fartøyets enestående design og høye manøvreevne betyr at vi kan utforske dypere og lenger inn i avsidesliggende trakter.
Om Ocean Victory
Ocean Victory har i alt 93 komfortable og romslige lugarer. Alle med fritt utsyn til havet. De fleste lugarene har egen balkong. Det er to restauranter om bord, et wellnessområde inklusive basseng, to spabad, spa og fitness, en Albatros Nordic Bar og en moderne foredragslounge. Dette skipet imøteser virkelig den moderne reisendes behov.
Ocean Victory er 105 meter langt og har 93 utvendige suiter, de fleste med balkong. Skipet er bygd etter de nyeste internasjonale sikkerhetsreglene (Solas 2012) og har den høyeste isklassifiseringen (1A) samt de senest utviklede zero speed-stabilisatorene, som sammen med den spesielle x-Bow-baugen medfører at skipet ligger veldig rolig i vannet sammenlignet med eldre skip. Skipet er sertifisert i «Comfort Class», noe som betyr at det har lavest mulige støynivå og færrest mulige vibrasjoner i bransjen.
Albatros Travel fikk sin første pris for bæredyktighet i 1995 – før de fleste overhodet visste hva bæredyktighet var. Ocean Victory er derfor bygd i logisk forlengelse av Albatros’ historie innen bæredyktige reiser. Helt siden vi begynte arbeidet med bæredyktighet i 1990 hadde vi et veldefinert ønske om å passe på naturen, sette et så lite avtrykk som mulig og om å være til gavn for de folkeslagene vi besøkte. Dette fikk vi reiseprisen for i 1995. Den foreløpige kronen på verket var etableringen av den 100% bæredyktige Karen Blixen camp i Kenya i 2017, som vi ble nominert til Al Gores miljøpris for.
Etter 23 år og mer enn hundre ekspedisjonscruise til klodens polarområder ser det endelig ut til at vi helt bokstavelig kan dytte i gang den grønne bølgen på verdenshavene med det nye skipet vårt, Ocean Victory, som sjøsettes i november 2021. Det er det hittil mest miljøvennlige skipet. Selv om man må passe på med hva man sier i nåtidens debattmiljø, der alle prøver å overgå hverandre i klimavennlighet, ser det ut til at vi har kommet et godt stykke på vei.
Historien om skipet begynner i det norske verftet Ulstein, som har utviklet en spesiell skipsbaug, som kalles X-Bow, til serviceskip i Nordsjøen, der forholdene ofte kan være voldsomme. Baugens spesielle konstruksjon gjør at skipet hugger mindre i hard sjø og bruker betydelig mindre energi på framdriften. Veien mellom serviceskip og passasjerskip ble plutselig kort.
De nye skipene er utstyrt med moderne Rolls Royce-motorer og et datastyrt fremdriftssystem, som i hvertfall på tegnebrettet reduserer CO2-utslippet med 80% og drivstofforbruket med minst 2/3 sammenlignet med Albatros’ eksisterende skip. Engangsplast vil ikke forekomme om bord, og all rengjøring og bruk av kjemikalier vil så vidt mulig være øko-vennlig. Det vil bli servert bæredyktige måltider, og et omfattende gjenbrukssystem skal implementeres.
Vi kommer fremdeles til å bruke fossilt drivstoff, men bare 1/3 av det aktuelle forbruk, og lenger ned kan man ikke komme i dag. Når de nye øko-drivstoffene kommer i produksjon er vi klare.
Hvordan er lugarene og suitene?
Det er 93 passasjerlugarer og suiter i alt. Det er både utvendige lugarer, balkonglugarer og suiter med utsikt. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Dessuten er det noen få enkelt- og trippelugarer om bord. Alle lugarer har eget bad og toalett og individuell temperaturregulering. De har også hårføner og tv.
- Premiumsuiten 45 m² – kat. PS
Den største av alle lugarene om bord på Ocean Victory er Premium-suiten. Denne toromssuiten har dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt balkong og et romslig bad. Suiten ligger på Beringdekket/dekk 4.
Denne kategorien er på forespørsel. Vennligst henvend dere til Albatros Travel for pris.
- Juniorsuite 42 m² – kat. A
De 4 juniorsuitene om bord på Ocean Victory har et fantastisk utsyn fra deres plassering høyt oppe på skipet på dekk 7. Suitene har en dobbeltseng eller to enkeltsenger, sovesofa, sitteområde, romslig bad og privat balkong. Lugaren har plass til opp til 3 personer og ligger på Amundsendekket/dekk 7.
- Balkongsuite 28 m² – kat. B2
Ocean Victory har 4 balkongsuiter om bord, som ligger på henholdsvis Beringdekket og James Cook-dekket (dekk 4 og 6). Suitene har dobbeltseng eller to enkeltsenger samt sitteområde, bad og privat balkong. Balkongsuitene har plass til 2 personer.
- Balkonglugar ca. 24 m² – kat. C
Denne lugarkategorien er den mest utbredte på skipet og ligger på henholdsvis Bering- og James Cook-dekket (dekk 4 og 6). Alle balkonglugarene har dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og privat balkong. Halvparten av lugarene vil ha en sovesofa som gjør det mulig å ha et barn i lugaren også. Hvis man ønsker 2 lugarer med dører imellom kan man også få det i denne kategorien (på forespørsel).
- Standardlugar med koøye ca. 22 m² – kat. D
Standardlugarene på Ocean Victory ligger i nærheten av skipets Mudroom (grovgang) og med enkel adgang til zodiac-plattformene der man går av og på skipet. Lugarene er perfekte for den som ønsker en behagelig base. Standardlugarene har alle to enkeltsenger, koøye og bad. Lugarene ligger på Gerlach- og Beringdekk (dekk 3 og 4). Obs! Kun en av lugarene ligger på dekk 4.
- Standard enkeltlugar med koøye ca. 18 m² – kat. G
Standard-enkeltlugarene om bord ligger på Gerlach-dekket (dekk 3). Akkurat som Standardlugarene (kat. D) ligger de ved skipets Mudroom (grovgang) og med enkel adgang til zodiac-plattformene der man går av og på skipet.
- Standardlugar med fransk balkong ca. 16 m² – kat.E
Standardlugarene med fransk balkong er alle plassert høyt på skipet på Amundsen-dekket (dekk 7). Lugarene har dobbeltseng, gulv til tak-vindu.
Særlige forhold angående helse
I henhold til rederiets regler har du plikt til å informere Albatros om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsemessige tilstand på cruiset. Vi ber alle gjester på ekspedisjonscruise om å fylle ut helseinformasjonen sin via denne nettadressen senest en måned innen avreise:
https://albatros-expeditions.com/participant-declaration-and-contact-information
Ikke egnet for bevegelseshemmede
Skipet er dessverre ikke innredet til bevegelseshemmede som ikke kan bevege seg rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerheten, da rederiet krever at alle skal kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra personale eller medpassasjerer.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt å ta med rullestol, rullator eller gangstativ på skipet. Det skal være fri passasje på gangarealer o.l.
Klargjøring av lugarene
Personalet kommer om morgenen/formiddagen og gjennomgår lugaren. Om kvelden blir sengene gjort klare for natten.
Håndklær
Hvis håndkleet henger på håndklekroken, forventer personalet at det fortsatt skal brukes. Legger du derimot håndkleet på gulvet, blir det skiftet.
Toaletter
Toalettsystemet om bord er svært følsomt. Vennligst unngå å skylle ned gjenstander som kan skape problemer.
Temperaturkontroll
Det er individuell temperaturregulering i alle lugarene.
Vann
Det anbefales at man benytter seg av vannstasjonene om bord.
Strøm
Skipet har et elektrisk system med 220 volt og barbermaskinstikkontakter med 110/220 volt på badet. Ta evt med adapter.
TV
Det er tv i alle lugarer og suiter. Her kan man finne det daglige programmet, og skiper sender relevante filmer og dokumentarprogrammer.
Vi gjør oppmerksom på at man ikke kan forvente å få tv-signal om bord fordi tv-signalet er avhengig av satellittforbindelsen og lokale forhold.
Skipets besetning
I tillegg til Albatros’ ekspedisjonsteam er det to besetningsgrupper om bord som arbeider sammen for å gjøre reisen din til en spesiell og enestående opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for arealene utendørs. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene og matserveringen, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold.
Lege
Det er en legeklinikk om bord med engelsktalende lege. En eventuell konsultasjon/behandling skrives på din lugarregning. Ekspedisjonsguidene hjelper gjerne med oversettelse hvis det ønskes.
Sjøsyke
Vi anbefaler at man selv tar med seg midler mot sjøsyke.
Måltidene om bord
Menyen skifter hver dag og byr på internasjonale retter av høy standard – kombinert med lokale retter/råvarer når det er mulig. Restauranten er plassert på dekk 5. I tillegg er det mulig å spise i skipets spesialrestaurant, som ligger på dekk 8, 1 gang i løpet av toktet.
Frokost og lunsj serveres som buffet. Middagen vil være en kombinasjon av á la carte og buffet. Eventuelle måltider utendørs vil være buffet.
Roomservice
Det er ikke mulighet for roomservice.
Kaffe og te
Det serveres kaffe og te i forbindelse med måltidene. Når kaffetørsten ellers melder seg kan du forsyne deg med kaffe, te og vann hele dagen i loungen ved biblioteket på dekk 5 eller i Albatros Nordic Lounge på dekk 8.
Lounge
Albatros Nordic Lounge ligger på dekk 8. Her er det god plass og bekvemme lenestoler hvor man kan sitte og kose seg med en bok eller spille spill. Det er også to store observasjonslounger på dekk 5 og dekk 7 med god utsikt.
Barer
Der er to barer om bord på skipet: Den ene ligger i forbindelse med loungen på dekk 8, og den andre i observasjonsloungen på dekk 5. Under middagen og landgang er barene stengt. Det er ikke tillatt å ta med seg egne drikkevarer i fellesarealene.
Vaskeri
I lugaren finner du vaskerisedler og vaskeriposer. Hvis du ønsker å få vasket klær om bord, kan du fylle ut lappen med skjemaet, legge klærne i posen og legge lappen oppå klærne inne i posen. Klærne vil bli levert tilbake innen 48 timer.
Dekket
På dekket er det god plass utendørs, og det er fri adgang til arealene. Noen områder kan være avsperret med tau i kortere perioder, og vi ber gjestene vennligst respektere dette. På soldekket er det solstoler.
Skipets sjøgang er kraftigere på de øverste dekkene, og det er en god idé å alltid holde fast i relingen eller gelendrene. Vær dessuten forsiktig hvis dekket er vått. Det kan være veldig glatt.
Broen
Broen på Ocean Victory er en arbeidsplass. Som utgangspunkt er det ikke adgang på broen med mindre kapteinen vurderer at omstendighetene tillater det. Et eventuelt besøk på broen skal i så fall arrangeres med ekspedisjonslederen/reiselederne. Prøv å stå på siden og aldri i midten av broen. Det kan ikke være flere enn åtte gjester på broen om gangen, og hvis styrmannen må ha arbeidsro på grunn av is, dårlig sikt, havneanløp eller annet, ber vi om at broen forlates. Det er ikke tillatt å medbringe mat eller drikkevarer på broen.
Boblebad og pool
Skipet har to boblebad og et infinity pool ute på øvre dekk (dekk 7) som byr på spektakulær utsikt i en rolig atmosfære.
Merk vennligst at det ikke er livreddere på vakt og at boblebad og pool ikke vil være tilgjengelig hvis vær og vind gjør det utrygt å bruke. Været i polområdene gjør at det typisk ikke går an å bade i infinity poolen. Man kan regne med at bruken av disse fasilitetene skjer på rolige dager og innenfor visse tidsrom. Så hvis du har planlagt å bruke boblebad eller pool, ta en prat med ekspedisjonsbesetningen om bord. Boblebadene kan normalt sett brukes oftere og mens skipet er i bevegelse.
Heis, trapper og dører
Som på andre skip må du være forberedt på en del sjøgang. Når du går i trappene bør du alltid ha en hånd fri til å holde deg fast med. Bruk gelendre og grep, særlig i trapper og leidere. Vær særlig oppmerksom ved passering av dører. Nesten alle har en høy kant nederst. Sett ikke fingrene i dørkarmen eller på kanten av døren, for skipet kan komme i plutselig bevegelse. Det finnes dessuten en heis midt i skipet, som til tider ikke kan benyttes på grunn av sjøgang.
Resepsjon
Resepsjonen på dekk 5 er behjelpelig med alt som vedrører praktiske spørsmål og ditt velbefinnende om bord på skipet. Personalet i resepsjonen snakker engelsk, og reiselederen hjelper naturligvis gjerne hvis det er behov for assistanse med å oversette.
Verdisaker
Alle lugarer har en verdiboks som kan låses med kode. Vi gjør oppmerksom på at hverken Albatros Travel eller rederiet kan gjøres ansvarlig for verdigjenstander som er etterlatt i lugaren (heller ikke når de ligger i den låste verdiboksen) eller andre steder ombord.
Røyking
Det er ikke tillatt å røyke innendørs på skipet. All røyking må foregå ute på dekket der det er anvist at røyking er tillatt og satt opp askebegre.
Kommunikasjon om bord
Skipets kommunikasjon er basert på satellittforbindelse med begrenset volum. Hvis du bruker mobiltelefonen din på skipet går den via satellittforbindelsen, og både samtaler og smser vil derfor være vesentlig dyrere enn når du benytter mobilen på landjorden i utlandet.
Internettadgang kan kjøpes om bord. Vær oppmerksom på at du ikke alltid vil kunne få forbindelse når du er om bord på skipet.
Gjenglemte ting
Ting som blir funnet bes levert i resepsjonen.
Batterier
Vi sorterer søppelet om bord. Vi anmoder om at du leverer brukte batterier i IT-rommet ved siden av resepsjonen i stedet for å kaste dem i søppelbøtten.
Redningsvester og redningsbåter
Det er redningsvester utenfor på dekk ved siden av redningsbåtene. Skipet er utstyrt med overdekkede redningsbåter som raskt kan settes på vannet. Informasjon om redningsprosedyrer blir gitt under det obligatoriske sikkerhetsmøtet ved toktets start.
Av- og påstigning
For å sikre at alle passasjerer som har gått i land ved havnebesøk/landganger også er kommet tilbake om bord igjen, er det ytterst viktig at ALLE overholder følgende system: Alle gjester om bord har et personlig "landgangskort" som registreres før landgang. Når du går fra borde tar du kortet med deg, og registrerer det igjen når du er kommet ombord. Det er ditt eget ansvar å være tilbake på skipet i tide; det er en forutsetning for at ruteplanen kan overholdes.
Betaling om bord
Alle regninger om bord, fra bar, kommunikasjon, Ocean Shop, vaskeri med mer blir skrevet på en samlet regning på ditt lugarnummer. Alle priser om bord er i amerikanske dollar, og regningen skal betales i amerikanske dollar. Du kan altså ikke betale med norske kroner om bord. Den siste hele dagen om bord blir beløpet gjort opp, og regningen kan betales i kontanter eller med American Express, Visa- eller Mastercard. Hvis du ønsker å betale med kort, blir det tatt avtrykk av kortet ved reisens begynnelse. Har du spørsmål angående regningen ber vi deg ta kontakt med resepsjonen.
Driks
Etter internasjonal standard er det kutyme å gi driks til skipets personale. Driksene settes automatisk på lugarregningen din (14 USD om dagen). Har du spørsmål, eller ønsker dere å endre beløpet, kan dette ordnes med resepsjonen om bord på skipet. For ordens skyld må det understrekes at driks naturligvis er individuelt og frivillig.
Reiseledere og internasjonale gjester om bord
Vi gjør oppmerksom på at det vil være både skandinaviske og internasjonale gjester om bord. Derfor har vi et internasjonalt reiselederteam med skandinaviske og engelsktalende reiseledere som arbeider på tvers med alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil som utgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil det så vidt det er mulig bli tatt hensyn til nasjonalitet og språk.