Bli med på et herlig cruise i Kroatias vakre skjærgård! Vi skal ombord på det lille, hyggelige M/S Eden, som har 19 lugarer, alle utvendige. Halvpensjon er inkludert i reisens pris, og de andre måltidene kan du spise på de små lokale tavernaene og restaurantene. Oppdag denne Adriaterhavsperlen med bølgeskvulp langs nydelige strender. Se de hyggelige øyene og middelalderbyene til fots og fra sjøsiden. Arkitekturen er vakker, temperaturen er behagelig og landskapet er ren postkortidyll. Ta en dukkert i det klare vannet og kjenn freden senke seg når du sitter på dekk under stjernene: Livet er uimotståelig på Dalmatia-kysten.
Bli med på et herlig cruise i Kroatias vakre skjærgård! Vi skal ombord på det lille, hyggelige M/S Eden, som har 19 lugarer, alle utvendige. Halvpensjon er inkludert i reisens pris, og de andre måltidene kan du spise på de små lokale tavernaene og restaurantene. Oppdag denne Adriaterhavsperlen med bølgeskvulp langs nydelige strender. Se de hyggelige øyene og middelalderbyene til fots og fra sjøsiden. Arkitekturen er vakker, temperaturen er behagelig og landskapet er ren postkortidyll. Ta en dukkert i det klare vannet og kjenn freden senke seg når du sitter på dekk under stjernene: Livet er uimotståelig på Dalmatia-kysten.
Etter ankomsten til Split lufthavn kjører vi inn til byens sentrum, der skipet vårt ligger til kai. Etter ombordstigningen stevner vi ut med kurs mot øya Hvar. Vi spiser den første middagen vår om bord og nyter at vi er begynt på vår skjærgårdsodyssé.
Hvar er kjent som Adriaterhavets Madeira. Spredt utover øya ligger det frodige olivenlunder, vinmarker, vingårder og vakre, blålilla lavendelmarker, og øya er til og med rik på sol og varme. Man sier at det er flere solskinnstimer på Hvar enn andre steder i Kroatia – hele 2724 timer per år blir det til.
Etter at vi er framme i byen Starigrad på øya Hvar blir det mulighet til å gå på oppdagelse med reiselederen.
(Middag om bord er inkludert)
Dag 1
Oslo–Split. Avseiling til Hvar
Etter ankomsten til Split lufthavn kjører vi inn til byens sentrum, der skipet vårt ligger til kai. Etter ombordstigningen stevner vi ut med kurs mot øya Hvar. Vi spiser den første middagen vår om bord og nyter at vi er begynt på vår skjærgårdsodyssé.
Hvar er kjent som Adriaterhavets Madeira. Spredt utover øya ligger det frodige olivenlunder, vinmarker, vingårder og vakre, blålilla lavendelmarker, og øya er til og med rik på sol og varme. Man sier at det er flere solskinnstimer på Hvar enn andre steder i Kroatia – hele 2724 timer per år blir det til.
Etter at vi er framme i byen Starigrad på øya Hvar blir det mulighet til å gå på oppdagelse med reiselederen.
(Middag om bord er inkludert)
Om morgenen sørger kapteinen for å finne et herlig sted for en badepause før lunsj om bord på skipet.
Etter badepausen fortsetter skipet mot Trstenik som vi ankommer ved middagstid. Du kan selv gå på oppdagelse og finne en lokal restaurant eller velge å slå følge med reiselederen.
Trstenik er en liten landsby som ligger på den sørlige kysten av Peljesac-halvøya. Den er forbundet med det kroatiske fastlandet via en kystvei. Livet går i et stille og rolig tempo her, så storbylivet føles enormt langt vekk.
På 1800-tallet og starten av 1900-tallet var denne lille havnen et viktig utgangspunkt for frakt av den lokale vinen fra Peljesacs isolerte vinmarker i sør til Italia og videre ut i Europa. I dag er det helt rolig her og et besøk i Trstenik gir ro i sjelen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Dag 2
Hvar–Trstenik. Badepause
Om morgenen sørger kapteinen for å finne et herlig sted for en badepause før lunsj om bord på skipet.
Etter badepausen fortsetter skipet mot Trstenik som vi ankommer ved middagstid. Du kan selv gå på oppdagelse og finne en lokal restaurant eller velge å slå følge med reiselederen.
Trstenik er en liten landsby som ligger på den sørlige kysten av Peljesac-halvøya. Den er forbundet med det kroatiske fastlandet via en kystvei. Livet går i et stille og rolig tempo her, så storbylivet føles enormt langt vekk.
På 1800-tallet og starten av 1900-tallet var denne lille havnen et viktig utgangspunkt for frakt av den lokale vinen fra Peljesacs isolerte vinmarker i sør til Italia og videre ut i Europa. I dag er det helt rolig her og et besøk i Trstenik gir ro i sjelen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Vi fortsetter mot Dubrovnik, og hvis vi har tid nok stopper vi for å bade underveis.
Om ettermiddagen utforsker vi byen som har fått tilnavnet Adriaterhavets perle. Dubrovnik er spesielt kjent for sin stemningsfulle gamle bydel Stari Grad, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Bydelen gjemmer seg bak en imponerende middelalderbymur som er en av Europas best bevarte, og hvis man går opp på toppen av den seks meter høye muren får man en vidunderlig utsikt over havet og øyene. Biler er ikke tillatt i Stari Grad, så ingenting forstyrrer mens man nyter de fine bygningene fra gotikken, renessansen og barokken. Over alt i byen støter man på vakre kirker, klostre og museer, som vitner om en begivenhetsrik historie og en livlig kunstnerisk tradisjon.
Vi går en tur i byen og ser nærmere på den gamle bydelen.
Etter byrundturen kan du gå på oppdagelse på egen hånd og finne en hyggelig liten restaurant til middagen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Dag 3
Trstenik–Dubrovnik. Byvandring i den UNESCO-fredede gamlebyen
Vi fortsetter mot Dubrovnik, og hvis vi har tid nok stopper vi for å bade underveis.
Om ettermiddagen utforsker vi byen som har fått tilnavnet Adriaterhavets perle. Dubrovnik er spesielt kjent for sin stemningsfulle gamle bydel Stari Grad, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Bydelen gjemmer seg bak en imponerende middelalderbymur som er en av Europas best bevarte, og hvis man går opp på toppen av den seks meter høye muren får man en vidunderlig utsikt over havet og øyene. Biler er ikke tillatt i Stari Grad, så ingenting forstyrrer mens man nyter de fine bygningene fra gotikken, renessansen og barokken. Over alt i byen støter man på vakre kirker, klostre og museer, som vitner om en begivenhetsrik historie og en livlig kunstnerisk tradisjon.
Vi går en tur i byen og ser nærmere på den gamle bydelen.
Etter byrundturen kan du gå på oppdagelse på egen hånd og finne en hyggelig liten restaurant til middagen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Vi letter anker og går mot Mljet, den sørligste øya i Det dalmatiske arkipelet. Underveis tar vi et lite stopp ved en av de små skogkledde Elafiti-øyene, der vi kan bade. Øygruppen ligger litt nordvest for Dubrovnik og består av seks øyer og mange små holmer. På de tre viktigste øyene bor det til sammen mindre enn tusen mennesker, så her er det stille og fredelig.
Mljet kalles også den grønne øya, siden størstedelen av øyas knappe 98 km2 er dekket av skog og planter, heriblant aleppofurua, som er karakteristisk for middelhavsområdet. Sevja fra dette treet blir blant annet brukt til å sette smak på den greske vinen retsina. Ifølge legenden er denne frodige øya stedet der nymfen Kalypso holdt Odyssevs fanget i sju år, som det er beskrevet i Homers Odysseen.
Vi går i land i den lille landsbyen Pomena og besøker Mljet nasjonalpark, som ligger på øyas nordvestlige del. Her ligger de to vakre, forbundne saltsjøene Veliko Jezero og Malo Jezero (”store sjø” og ”lille sjø”). Midt i Veliko Jezero ligger øya St. Maria med et gammelt benediktinerkloster opprinnelig bygd på 1200-tallet. Rundt sjøene er det gode turstier, og sjøene blir brukt til bading og kajakkpadling.
Etter besøket i nasjonalparken drar vi tilbake til skipet. Vi ligger ved kai i Pomena natten over, og kveldens middag er på egen hånd i byen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Dag 4
Mljet nasjonalpark
Vi letter anker og går mot Mljet, den sørligste øya i Det dalmatiske arkipelet. Underveis tar vi et lite stopp ved en av de små skogkledde Elafiti-øyene, der vi kan bade. Øygruppen ligger litt nordvest for Dubrovnik og består av seks øyer og mange små holmer. På de tre viktigste øyene bor det til sammen mindre enn tusen mennesker, så her er det stille og fredelig.
Mljet kalles også den grønne øya, siden størstedelen av øyas knappe 98 km2 er dekket av skog og planter, heriblant aleppofurua, som er karakteristisk for middelhavsområdet. Sevja fra dette treet blir blant annet brukt til å sette smak på den greske vinen retsina. Ifølge legenden er denne frodige øya stedet der nymfen Kalypso holdt Odyssevs fanget i sju år, som det er beskrevet i Homers Odysseen.
Vi går i land i den lille landsbyen Pomena og besøker Mljet nasjonalpark, som ligger på øyas nordvestlige del. Her ligger de to vakre, forbundne saltsjøene Veliko Jezero og Malo Jezero (”store sjø” og ”lille sjø”). Midt i Veliko Jezero ligger øya St. Maria med et gammelt benediktinerkloster opprinnelig bygd på 1200-tallet. Rundt sjøene er det gode turstier, og sjøene blir brukt til bading og kajakkpadling.
Etter besøket i nasjonalparken drar vi tilbake til skipet. Vi ligger ved kai i Pomena natten over, og kveldens middag er på egen hånd i byen.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Vi setter kursen mot øya Korcula og er fremme om ettermiddagen. Ifølge tradisjonen ble bebyggelsen på øya grunnlagt av den trojanske helten Antenor, og ifølge en annen lokal tradisjon ble den venetianske kjøpmannen og oppdageren Marco Polo født på Korcula – og ikke i Venezia. Men det er ingen skriftlige kilder som kan bekrefte dette.
Med et areal på 279 km2 hører Korcula til blant de største øyene i Det dalmatiske arkipelet. Langs kysten ligger et vell av små bukter og isolerte strender, og midt på øya produserer man noe av Kroatias beste vin, ikke minst søte dessertviner. Øya er også kjent for sine olivenoljer.
Vi spiser lunsj på skipet, og deretter begir vi oss i land i byen Korcula, som ligger på en liten rund halvøy på nordspissen av øya; sett fra luften ligner den en fisk. Byen er omkranset av en gammel bymur og tårn, og inne bak murene står byens hus med de karakteristiske røde takene i de smale gatene – som skal beskytte borgerne mot de kalde vindene som til tider feier over halvøya. Korcula var under venetiansk kontroll fra 1300- til 1700-tallet, og derfor ser man Venezias våpenskjold på mange av de gamle offentlige bygningene.
Arkitekturen i byen er inspirert av den venetianske renessansen, og midt i sentrum ligger den fantastiske Markus-domkirken, som er bygd i gotisk renessansestil.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Dag 5
Mljet–Korcula
Vi setter kursen mot øya Korcula og er fremme om ettermiddagen. Ifølge tradisjonen ble bebyggelsen på øya grunnlagt av den trojanske helten Antenor, og ifølge en annen lokal tradisjon ble den venetianske kjøpmannen og oppdageren Marco Polo født på Korcula – og ikke i Venezia. Men det er ingen skriftlige kilder som kan bekrefte dette.
Med et areal på 279 km2 hører Korcula til blant de største øyene i Det dalmatiske arkipelet. Langs kysten ligger et vell av små bukter og isolerte strender, og midt på øya produserer man noe av Kroatias beste vin, ikke minst søte dessertviner. Øya er også kjent for sine olivenoljer.
Vi spiser lunsj på skipet, og deretter begir vi oss i land i byen Korcula, som ligger på en liten rund halvøy på nordspissen av øya; sett fra luften ligner den en fisk. Byen er omkranset av en gammel bymur og tårn, og inne bak murene står byens hus med de karakteristiske røde takene i de smale gatene – som skal beskytte borgerne mot de kalde vindene som til tider feier over halvøya. Korcula var under venetiansk kontroll fra 1300- til 1700-tallet, og derfor ser man Venezias våpenskjold på mange av de gamle offentlige bygningene.
Arkitekturen i byen er inspirert av den venetianske renessansen, og midt i sentrum ligger den fantastiske Markus-domkirken, som er bygd i gotisk renessansestil.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Vi fortsetter i dag til øya Brac som med sine 396 km2 er den største dalmatiske øya og er kjent for vinene sine. Blant annet den populære bolski plavac, samt oliven og søte saftige sitrusfrukter. Vi legger til i byen Pucisca som er bygd opp i sten fra den dype bukten på den nordlige siden av Brac. Her ligger det nydelige stenhus side om side som perler på en snor og luner seg under solen. Pucisca har alltid vært kjent for din stenhuggerkunst og denne tradisjonen er fremdeles aktiv på byens stenhuggerskole der du kan ta deg et besøk og få innblikk i håndverket. (Entré er ikke inkludert. Regn med ca 4 Euro pr. person)
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Dag 6
Korcula–Brac. Pucisca – en av en av Europas vakreste landsbyer
Vi fortsetter i dag til øya Brac som med sine 396 km2 er den største dalmatiske øya og er kjent for vinene sine. Blant annet den populære bolski plavac, samt oliven og søte saftige sitrusfrukter. Vi legger til i byen Pucisca som er bygd opp i sten fra den dype bukten på den nordlige siden av Brac. Her ligger det nydelige stenhus side om side som perler på en snor og luner seg under solen. Pucisca har alltid vært kjent for din stenhuggerkunst og denne tradisjonen er fremdeles aktiv på byens stenhuggerskole der du kan ta deg et besøk og få innblikk i håndverket. (Entré er ikke inkludert. Regn med ca 4 Euro pr. person)
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Efter morgenmaden stævner vi ud fra Pucisca, og øen Brac forsvinder bag agterstavnen. Om eftermiddagen ankommer vi til Split og tager på en byvandring. Split er Kroatiens næststørste by efter Zagreb, og størstedelen af Splits cirka 175.000 indbyggere er kroater, men der er også et lille serbisk mindretal.
Etter frokost stevner vi ut fra Pucisca og øya Brac forsvinner bak akterstavnen. Om ettermiddagen er vi framme i Split og drar på byvandring. Split er Kroatias nest største by etter Zagreb. Størstedelen av Splits cirka 175 000 innbyggere er kroater, men der er også et lite serbisk mindretall.
Ifølge sagnet var Splits første innbygger den romerske keiseren Diokletian, som bygde sin enorme borg her ved Adriaterhavets kyst rundt 300 e.Kr. Da keiseren abdiserte, trakk han seg tilbake til det 30 000 m2 store palasset sitt. Restene etter Diokletians palass, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv, ligger spredt ut over den gamle bydelen, som nærmest er bygd inn i ruinene.
Palasset var omgitt av to meter tykke og 20 meter høye murer, som fremdeles er godt bevart flere steder. Mursystemet har inngangspartier fra alle fire verdenshjørner: gjennom Jernporten i vest, Den gylne porten i nord, Sølvporten i øst og Bronseporten i sør. Bronseporten lå en gang parallelt med Adriaterhavet, men det var lenge før byens nåværende havnepromenade ble anlagt.
Vi drar på oppdagelse i byen, og etterpå er det tid til å legge hodet på puta om bord for siste gang før vi skal hjemover.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Ifølge legenden var Splits første indbygger den romerske kejser Diokletian, der byggede sit enorme palads her ved Adriaterhavets kyst omkring 300 e.v.t. På havnepromenaden Riva fungerede de dunkle og dystert udseende kældre tidligere som kejserens kølige lejligheder. I dag står de handlende langs den palme- og cafébestrøede promenade og sælger kunsthåndværk, bøger og postkort med mere.
Ruinerne efter Diokletians Palads, som er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, ligger spredt ud over den gamle bydel, der nærmest er bygget ind i ruinerne. Paladset var omgivet af to meter tykke og 20 meter høje mure, som stadig er fint bevarede flere steder. Mursystemet har indgangspartier fra alle fire verdenshjørner: gennem jernporten i vest, den gyldne port i nord, sølvporten i øst og bronzeporten i syd. Bronzeporten lå engang parallelt med Adriaterhavet, men det var længe før, byens nuværende havnepromenade blev anlagt.
Vi drager på opdagelse, og herefter er det tid til at lægge hovedet på puden om bord for sidste gang, inden vi i morgen atter rejser hjemad.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Dag 7
Brac–Split. Byvandring og Diokletians palass
Efter morgenmaden stævner vi ud fra Pucisca, og øen Brac forsvinder bag agterstavnen. Om eftermiddagen ankommer vi til Split og tager på en byvandring. Split er Kroatiens næststørste by efter Zagreb, og størstedelen af Splits cirka 175.000 indbyggere er kroater, men der er også et lille serbisk mindretal.
Etter frokost stevner vi ut fra Pucisca og øya Brac forsvinner bak akterstavnen. Om ettermiddagen er vi framme i Split og drar på byvandring. Split er Kroatias nest største by etter Zagreb. Størstedelen av Splits cirka 175 000 innbyggere er kroater, men der er også et lite serbisk mindretall.
Ifølge sagnet var Splits første innbygger den romerske keiseren Diokletian, som bygde sin enorme borg her ved Adriaterhavets kyst rundt 300 e.Kr. Da keiseren abdiserte, trakk han seg tilbake til det 30 000 m2 store palasset sitt. Restene etter Diokletians palass, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv, ligger spredt ut over den gamle bydelen, som nærmest er bygd inn i ruinene.
Palasset var omgitt av to meter tykke og 20 meter høye murer, som fremdeles er godt bevart flere steder. Mursystemet har inngangspartier fra alle fire verdenshjørner: gjennom Jernporten i vest, Den gylne porten i nord, Sølvporten i øst og Bronseporten i sør. Bronseporten lå en gang parallelt med Adriaterhavet, men det var lenge før byens nåværende havnepromenade ble anlagt.
Vi drar på oppdagelse i byen, og etterpå er det tid til å legge hodet på puta om bord for siste gang før vi skal hjemover.
(Frokost og lunsj om bord er inkludert)
Ifølge legenden var Splits første indbygger den romerske kejser Diokletian, der byggede sit enorme palads her ved Adriaterhavets kyst omkring 300 e.v.t. På havnepromenaden Riva fungerede de dunkle og dystert udseende kældre tidligere som kejserens kølige lejligheder. I dag står de handlende langs den palme- og cafébestrøede promenade og sælger kunsthåndværk, bøger og postkort med mere.
Ruinerne efter Diokletians Palads, som er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, ligger spredt ud over den gamle bydel, der nærmest er bygget ind i ruinerne. Paladset var omgivet af to meter tykke og 20 meter høje mure, som stadig er fint bevarede flere steder. Mursystemet har indgangspartier fra alle fire verdenshjørner: gennem jernporten i vest, den gyldne port i nord, sølvporten i øst og bronzeporten i syd. Bronzeporten lå engang parallelt med Adriaterhavet, men det var længe før, byens nuværende havnepromenade blev anlagt.
Vi drager på opdagelse, og herefter er det tid til at lægge hovedet på puden om bord for sidste gang, inden vi i morgen atter rejser hjemad.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Vi spiser frokost om bord. Etterpå går vi fra borde og fortsetter til flyplassen der vi tar flyet hjemover.
(Frokost om bord er inkludert)
Dag 8
Split–Oslo
Vi spiser frokost om bord. Etterpå går vi fra borde og fortsetter til flyplassen der vi tar flyet hjemover.
(Frokost om bord er inkludert)
M/S Eden er et privateid skip med plass til bare 40 gjester i utvendige dobbeltlugarer. Skipet har en liten restaurant som serverer klassisk kroatisk mat, og en loungeavdeling med sofaer. Om bord er det også et soldekk med solstoler der man kan koble av og få en god drink etter maten mens man nyter de vakre omgivelsene.
Måltidene (halvpensjon) spiser vi i skipets uhøytidelige restaurant, og fra liggestolene på skipets store soldekk kan du nyte solen og utsikten.
Bemerk at det kan forekomme støy fra motoren mens skipet er i gang.
Norsk/svensk
Nei
Nei
Euro
Norsk/svensk
Nei
Nei
Euro
Det er 19 lugarer om bord. Alle er utvendige, enkelt og funksjonelt innredet med skapplass og eget bad/toalett. Lugarene er mellom 9 og 12 m2. Det er enten to separate senger eller en dobbeltseng med mulighet for en ekstra sengeplass i form av en køye som henger på veggen i enkelte av lugarene (dekk 1 og 2). Det er 220 volts kontakter og klimaanlegg i lugarene. Vanligvis er klimaanlegget bare skrudd på i visse timer i høysesongen.
Lugarkategorier
Lugar på Lower-dekk / dekk 1, lugarnummer 13–20
Lugarene har et mindre koøye. Man kommer opp til lugarene via en bratt trapp midtskips.
Lugar på Main-dekk / dekk 2, lugarnummer 8–12
Lugarene har et mindre vindu som kan åpnes i døren.
Lugar på Upper-dekk / dekk 3, lugarnummer 1–6
Lugarene har et mindre vindu som kan åpnes i døren.
Hver gjest får to håndklær i alt på cruiset. Hvis du tror at du trenger flere, anbefaler vi at du tar med deg ekstra håndklær hjemmefra.
Det er en god ide å ta med seg en liten sekk eller veske til utfluktene samt et strandhåndkle hvis du vil bade. Strendene er steinstrender, og noen steder kan det være kråkeboller, så det anbefales å bruke badesko. Har du ikke noen hjemme kan de kjøpes underveis for en rimelig penge.
Det anbefales også at man tar med seg en jakke og lange bukser til dager med kjøligere vær og om kveldene, samt sko som er gode å gå i og en paraply eller regntøy i tilfelle været blir dårlig.
Det anbefales at man har med seg maks. 1 hard koffert i lugaren.
Vi gjør oppmerksom på at reisen ikke egner seg for deg som går dårlig. Skipene blir fortøyd langskips utenpå hverandre i en rekke, så man må gå fra båt til båt for å komme på land og tilbake på skipet igjen. Det er et krav fra myndighetene at passasjerene er i stand til å gå av og på skipet uten hjelp eller hjelpemidler.
I enkelte havner kan det forekomme underholdning og musikk på naboskipene fram til midnatt.
Betalingen om bord er i kontanter i Euro. Når du er i land må du betale med Euro hvis du betaler kontant. Det er mulig å ta ut penger i lokale minibanker, blant annet i Split, men vi anbefaler at du har med deg kontanter hjemmefra.
Det er inkludert wifi om bord, men det fungerer best når skipet ligger i havn, siden signalet "hopper" når skipet er på vei. Det skal også nevnes at det ikke er noen spesielt rask forbindelse.
For å delta på dette elvecruiset er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp til fots i byer og på stier i parker. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 30 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Når cruiseskipene legger til blir skipene flere steder fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn i siden på et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller en by når skipet ligger til kai, og at man må gå gjennom andre båter for å komme i land – eller at andre passasjerer går gjennom skipet.
Her kan du få vite mer om Kroatia: www.albatros.no/reisemaal/europa/kroatia
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.
Se også artikkelen om da Inger feiret sin fødselsdag med et cruise i Kroatias skjærgård: www.albatros.no/oppdag/90-ars-foedselsdag-til-sjoes
I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.
Det er 19 lugarer om bord. Alle er utvendige, enkelt og funksjonelt innredet med skapplass og eget bad/toalett. Lugarene er mellom 9 og 12 m2. Det er enten to separate senger eller en dobbeltseng med mulighet for en ekstra sengeplass i form av en køye som henger på veggen i enkelte av lugarene (dekk 1 og 2). Det er 220 volts kontakter og klimaanlegg i lugarene. Vanligvis er klimaanlegget bare skrudd på i visse timer i høysesongen.
Lugarkategorier
Lugar på Lower-dekk / dekk 1, lugarnummer 13–20
Lugarene har et mindre koøye. Man kommer opp til lugarene via en bratt trapp midtskips.
Lugar på Main-dekk / dekk 2, lugarnummer 8–12
Lugarene har et mindre vindu som kan åpnes i døren.
Lugar på Upper-dekk / dekk 3, lugarnummer 1–6
Lugarene har et mindre vindu som kan åpnes i døren.
Hver gjest får to håndklær i alt på cruiset. Hvis du tror at du trenger flere, anbefaler vi at du tar med deg ekstra håndklær hjemmefra.
Det er en god ide å ta med seg en liten sekk eller veske til utfluktene samt et strandhåndkle hvis du vil bade. Strendene er steinstrender, og noen steder kan det være kråkeboller, så det anbefales å bruke badesko. Har du ikke noen hjemme kan de kjøpes underveis for en rimelig penge.
Det anbefales også at man tar med seg en jakke og lange bukser til dager med kjøligere vær og om kveldene, samt sko som er gode å gå i og en paraply eller regntøy i tilfelle været blir dårlig.
Det anbefales at man har med seg maks. 1 hard koffert i lugaren.
Vi gjør oppmerksom på at reisen ikke egner seg for deg som går dårlig. Skipene blir fortøyd langskips utenpå hverandre i en rekke, så man må gå fra båt til båt for å komme på land og tilbake på skipet igjen. Det er et krav fra myndighetene at passasjerene er i stand til å gå av og på skipet uten hjelp eller hjelpemidler.
I enkelte havner kan det forekomme underholdning og musikk på naboskipene fram til midnatt.
Betalingen om bord er i kontanter i Euro. Når du er i land må du betale med Euro hvis du betaler kontant. Det er mulig å ta ut penger i lokale minibanker, blant annet i Split, men vi anbefaler at du har med deg kontanter hjemmefra.
Det er inkludert wifi om bord, men det fungerer best når skipet ligger i havn, siden signalet "hopper" når skipet er på vei. Det skal også nevnes at det ikke er noen spesielt rask forbindelse.
For å delta på dette elvecruiset er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp til fots i byer og på stier i parker. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 30 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Når cruiseskipene legger til blir skipene flere steder fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn i siden på et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller en by når skipet ligger til kai, og at man må gå gjennom andre båter for å komme i land – eller at andre passasjerer går gjennom skipet.
Her kan du få vite mer om Kroatia: www.albatros.no/reisemaal/europa/kroatia
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.
Se også artikkelen om da Inger feiret sin fødselsdag med et cruise i Kroatias skjærgård: www.albatros.no/oppdag/90-ars-foedselsdag-til-sjoes
I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.
Skipet går ikke om natten, men ligger fortøyd. Du blir ikke vugget i søvn av duvingen fra skipet, men til gjengjeld kan du gå til og fra borde når du har lyst og dermed få mest mulig ut av de øyene og byene vi besøker – også etter mørkets frembrudd.
Et cruise på et mindre skip er en hyggelig opplevelse. Små skip har ofte klassisk sjarm og innredning, og du merker virkelig at du er på vannet.
Har du tidligere vært på cruise med de store, toppmoderne havgående skipene, vil du oppleve at komforten, mulighetene om bord, servicen og de gastronomiske opplevelsene er på et annet nivå.
Man kan si at mindre skip er mer primitive, eller at de har en annen sjarm. Det er uansett forskjell på store og små cruiseskip, og klassifiseringen (antallet stjerner) følger derfor også skipets størrelse og type.
Skipet går ikke om natten, men ligger fortøyd. Du blir ikke vugget i søvn av duvingen fra skipet, men til gjengjeld kan du gå til og fra borde når du har lyst og dermed få mest mulig ut av de øyene og byene vi besøker – også etter mørkets frembrudd.
Et cruise på et mindre skip er en hyggelig opplevelse. Små skip har ofte klassisk sjarm og innredning, og du merker virkelig at du er på vannet.
Har du tidligere vært på cruise med de store, toppmoderne havgående skipene, vil du oppleve at komforten, mulighetene om bord, servicen og de gastronomiske opplevelsene er på et annet nivå.
Man kan si at mindre skip er mer primitive, eller at de har en annen sjarm. Det er uansett forskjell på store og små cruiseskip, og klassifiseringen (antallet stjerner) følger derfor også skipets størrelse og type.
Les mer om lugartypene under Informasjon om reisen
Tillegg for enkeltlugar