Håndplukkede opplevelser venter i Kina – reisen starter med Beijings klassiske severdigheter som Den Forbudte By, Den kinesiske mur og Den himmelske freds plass. Fra Beijing tar vi nattoget til den gamle keiserbyen Xi'an, hvor Kinas første keiser ble begravet med mer enn 8 000 terrakottasoldater. Her ser vi også Kinas eldste moské og den 1 300 år gamle Store Villgås-pagoden.
Deretter venter et fire dagers Yangtze-cruise, hvor vi blant annet seiler gjennom De tre kløfter og ser den enorme demningen. Eventyret avsluttes i metropolen Shanghai, hvor det blir tid til både shopping, sightseeing og et besøk på det verdenskjente Shanghai Museum.
I tillegg til alle de inkluderte utfluktene har vi sammensatt en spesiell kulturpakke med 3 aftenforestillinger inkl. middag som kan kjøpes separat.
Håndplukkede opplevelser venter i Kina – reisen starter med Beijings klassiske severdigheter som Den Forbudte By, Den kinesiske mur og Den himmelske freds plass. Fra Beijing tar vi nattoget til den gamle keiserbyen Xi'an, hvor Kinas første keiser ble begravet med mer enn 8 000 terrakottasoldater. Her ser vi også Kinas eldste moské og den 1 300 år gamle Store Villgås-pagoden.
Vi flyr fra Oslo mot Kinas hovedstad, Beijing.
Dag 1
Avreise fra Oslo
Vi flyr fra Oslo mot Kinas hovedstad, Beijing.
Beijing betyr "den nordlige hovedstaden", og i mer enn 500 år har byen vært det politiske maktsenteret i det enorme kinesiske riket. Med 24 kilometer bymurer og vollgraver hadde den kvadratisk anlagte byen allerede på 1400-tallet enorme dimensjoner. Innenfor bymurene lå Den Keiserlige By, og i kjernen av den lå maktsenteret, Den Forbudte By. Med unntak av bymuren er alt dette fortsatt bevart.
Etter ankomst til Beijing starter vi vårt spennende utfluktsprogram, som begynner ved Himmelens Tempel. I fullkommen harmoni står det sirkulære tempelet med sitt skinnende blå tak. Høyt hevet på en marmorterrasse var dette uten tvil de rette omgivelsene når en keiser skulle ofre til himmelens guder. Vi nyter de sandwichene vår lokale guide har medbrakt, før vi drar til vårt sentralt beliggende hotell.
Om kvelden nyter vi en god middag på en lokal restaurant.
Dag 2
Ankomst til Beijing. Himmelens Tempel
Beijing betyr "den nordlige hovedstaden", og i mer enn 500 år har byen vært det politiske maktsenteret i det enorme kinesiske riket. Med 24 kilometer bymurer og vollgraver hadde den kvadratisk anlagte byen allerede på 1400-tallet enorme dimensjoner. Innenfor bymurene lå Den Keiserlige By, og i kjernen av den lå maktsenteret, Den Forbudte By. Med unntak av bymuren er alt dette fortsatt bevart.
Etter ankomst til Beijing starter vi vårt spennende utfluktsprogram, som begynner ved Himmelens Tempel. I fullkommen harmoni står det sirkulære tempelet med sitt skinnende blå tak. Høyt hevet på en marmorterrasse var dette uten tvil de rette omgivelsene når en keiser skulle ofre til himmelens guder. Vi nyter de sandwichene vår lokale guide har medbrakt, før vi drar til vårt sentralt beliggende hotell.
Om kvelden nyter vi en god middag på en lokal restaurant.
I dag besøker vi Den kinesiske mur. Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, samlet og videreutviklet Den kinesiske mur for over 2 000 år siden, basert på allerede eksisterende murverk. Muren har naturligvis endret utseende gjennom århundrene. Opprinnelig var den bare en jordvoll, men den ble til slutt en solid befestet mur med skyteskår og vakttårn. Muren skulle beskytte mot de ville nomadestammene som herjet nord for Kina, men den fikk aldri en betydelig militær rolle. På andre måter var den imidlertid svært nyttig. Ved hjelp av et system med røksignaler kunne man raskt sende meldinger og advarsler fra vakttårn til vakttårn. Der karavaneveiene krysset muren, fungerte den også som kontrollpost. Det blir god tid til å klatre opp i noen av vakttårnene og oppleve historiens sus før vi vender tilbake til storbyen Beijing.
Underveis stopper vi ved en fabrikk hvor vi får se hvordan man lager den berømte dekorasjonskunsten cloisonné. Det er en tidkrevende prosess å dekke vaser og fat med kobbertråd i intrikate mønstre. Ikke minst fordi de kompliserte mønstrene senere skal dekoreres med fantastiske farger, brennes og poleres.
Tilbake i hovedstaden besøker vi Trommetårnet, hvor vi får en flott utsikt over de berømte hutongene, som er tradisjonelle boligområder bygget i en tid da man fortsatt fulgte regelen om å ikke bygge høyere enn keiserpalassets murer. Trommetårnet er fra 1420, og trommeslagene hjalp tidligere byens innbyggere med å holde styr på tiden. Her finnes også verdens største tromme, med en diameter på 285 centimeter, som veier 625 kilo. Den ble laget til en trommekonkurranse i 1996. Vi spaserer gjennom de trange gatene i Beijing for å se nærmere på livet i de få gamle hutongene som fortsatt finnes i byen.
Tilbake på hotellet om kvelden er det mulighet for å oppleve Pekingopera. Dette må ikke forveksles med vanlig opera! Pekingopera er en fascinerende blanding av sang, dans, mimikk, tale og akrobatikk. Den opprinnelige kinesiske betegnelsen za-ju – blandet teater – er ganske treffende. I dag kalles det på kinesisk enkelt og greit jing-ju – hovedstadens teater.
(Pekingopera og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Dag 3
Beijing. Den kinesiske mur, Cloisonné-fabrikk, Trommetårnet, hutongene og mulighet for middag og Pekingopera
I dag besøker vi Den kinesiske mur. Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, samlet og videreutviklet Den kinesiske mur for over 2 000 år siden, basert på allerede eksisterende murverk. Muren har naturligvis endret utseende gjennom århundrene. Opprinnelig var den bare en jordvoll, men den ble til slutt en solid befestet mur med skyteskår og vakttårn. Muren skulle beskytte mot de ville nomadestammene som herjet nord for Kina, men den fikk aldri en betydelig militær rolle. På andre måter var den imidlertid svært nyttig. Ved hjelp av et system med røksignaler kunne man raskt sende meldinger og advarsler fra vakttårn til vakttårn. Der karavaneveiene krysset muren, fungerte den også som kontrollpost. Det blir god tid til å klatre opp i noen av vakttårnene og oppleve historiens sus før vi vender tilbake til storbyen Beijing.
Underveis stopper vi ved en fabrikk hvor vi får se hvordan man lager den berømte dekorasjonskunsten cloisonné. Det er en tidkrevende prosess å dekke vaser og fat med kobbertråd i intrikate mønstre. Ikke minst fordi de kompliserte mønstrene senere skal dekoreres med fantastiske farger, brennes og poleres.
Tilbake i hovedstaden besøker vi Trommetårnet, hvor vi får en flott utsikt over de berømte hutongene, som er tradisjonelle boligområder bygget i en tid da man fortsatt fulgte regelen om å ikke bygge høyere enn keiserpalassets murer. Trommetårnet er fra 1420, og trommeslagene hjalp tidligere byens innbyggere med å holde styr på tiden. Her finnes også verdens største tromme, med en diameter på 285 centimeter, som veier 625 kilo. Den ble laget til en trommekonkurranse i 1996. Vi spaserer gjennom de trange gatene i Beijing for å se nærmere på livet i de få gamle hutongene som fortsatt finnes i byen.
Tilbake på hotellet om kvelden er det mulighet for å oppleve Pekingopera. Dette må ikke forveksles med vanlig opera! Pekingopera er en fascinerende blanding av sang, dans, mimikk, tale og akrobatikk. Den opprinnelige kinesiske betegnelsen za-ju – blandet teater – er ganske treffende. I dag kalles det på kinesisk enkelt og greit jing-ju – hovedstadens teater.
(Pekingopera og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Dagens omfattende utflukter starter på Den himmelske freds plass, hvor vi ser hvordan symbolene fra keisermakten blir gjenbrukt av det moderne kommuniststyret. De mange bygningene på og rundt plassen, både gamle og nye, sender et tydelig budskap om ubegrenset makt.
Hvis det er tid, besøker vi også Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, som ligger balsamert til skue i en glasskiste i sitt store mausoleum midt på plassen. Vi er ikke alene om besøket; folk fra hele Kina strømmer hit for å få et glimt av "den store frigjøreren", som styrtet det siste keiserdynastiet og grunnla Den kinesiske folkerepublikken. At han selv endte opp som det 20. århundrets keiser, ser det ut til at kineserne har fortrengt eller i det minste tilgitt ham.
Fra Den himmelske freds plass går vi videre nordover til det enorme keiserpalasset, Den forbudte by. Der hvor palassets dyprøde murer en gang var byens høyeste, ligger de nå nesten i skyggen av et voksende antall hoteller og finanssentre. Bak de tykke murene omgav Kinas skiftende keisere seg med hele hoffet sitt av evnukker, konkubiner og tjenestepiker, og beskyttet av keiserens livgarde hadde palasset nærmest karakter av en liten by. Selv om Den forbudte by i dag kun overvåkes av billettkontrollører, er det fortsatt ikke enkelt å komme inn. Det er mange besøkende fra hele Kina, og trengselen er stor.
Like nord for Den forbudte by ligger den menneskeskapte bakketoppen Kullhøyden. Øverst har vi en imponerende utsikt over hele Den forbudte by.
Etter middagen drar vi til Beijings jernbanestasjon, hvor nattoget venter på å ta oss til den gamle keiserbyen Xi'an. Reisen skjer i førsteklasses sovevogn, en såkalt "soft sleeper" – på norsk "myk seng".
Dag 4
Beijing. Den himmelske freds plass, Den forbudte by, Kullhøyden og nattog til Xi'an
Dagens omfattende utflukter starter på Den himmelske freds plass, hvor vi ser hvordan symbolene fra keisermakten blir gjenbrukt av det moderne kommuniststyret. De mange bygningene på og rundt plassen, både gamle og nye, sender et tydelig budskap om ubegrenset makt.
Hvis det er tid, besøker vi også Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, som ligger balsamert til skue i en glasskiste i sitt store mausoleum midt på plassen. Vi er ikke alene om besøket; folk fra hele Kina strømmer hit for å få et glimt av "den store frigjøreren", som styrtet det siste keiserdynastiet og grunnla Den kinesiske folkerepublikken. At han selv endte opp som det 20. århundrets keiser, ser det ut til at kineserne har fortrengt eller i det minste tilgitt ham.
Fra Den himmelske freds plass går vi videre nordover til det enorme keiserpalasset, Den forbudte by. Der hvor palassets dyprøde murer en gang var byens høyeste, ligger de nå nesten i skyggen av et voksende antall hoteller og finanssentre. Bak de tykke murene omgav Kinas skiftende keisere seg med hele hoffet sitt av evnukker, konkubiner og tjenestepiker, og beskyttet av keiserens livgarde hadde palasset nærmest karakter av en liten by. Selv om Den forbudte by i dag kun overvåkes av billettkontrollører, er det fortsatt ikke enkelt å komme inn. Det er mange besøkende fra hele Kina, og trengselen er stor.
Like nord for Den forbudte by ligger den menneskeskapte bakketoppen Kullhøyden. Øverst har vi en imponerende utsikt over hele Den forbudte by.
Etter middagen drar vi til Beijings jernbanestasjon, hvor nattoget venter på å ta oss til den gamle keiserbyen Xi'an. Reisen skjer i førsteklasses sovevogn, en såkalt "soft sleeper" – på norsk "myk seng".
Tidlig om morgenen begynner de skrattende høyttalerne på toget å sende ut nyheter, anekdoter og musikk. Dette fortsetter frem til vi ankommer Xi'an i Shaanxi-provinsen. Under Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi (regjerte fra 221-210 f.Kr.), var området for første gang midtpunktet i det enorme kinesiske riket. Og under det blomstrende Tang-dynastiet (618-907) ble byen igjen hovedstad og en av verdens største.
Fra jernbanestasjonen i Xi'an drar vi direkte til hotellet vårt, hvor vi spiser frokost og får muligheten til å slappe av litt.
Vi starter våre opplevelser i Xi'an med et besøk til Den store Villgås-pagoden, som ble bygget i år 652 og opprinnelig huset en stor samling buddhistiske skrifter. Via bratte trapper klatrer vi opp til toppen av pagoden, hvor vi får en fin utsikt over byens sørlige forsteder. I det fjerne kan vi kanskje også skimte Xi'ans gamle bymur, som er Kinas eldste og best bevarte. Dette får vi se på nært hold når vi om ettermiddagen besøker den sørlige byporten og tar en tur på muren.
Vi besøker også det muslimske kvarteret, et av byens eldste områder, hvor vi spaserer og ser en av de eldste og største moskeene i Kina. Moskeen ble bygget i år 742 under Tang-dynastiet og har blitt renovert og utvidet flere ganger, slik at den nå dekker et område på 13 000 m².
Om kvelden nyter vi et velsmakende og annerledes måltid på en muslimsk restaurant.
Dag 5
Ankomst til Xi'an. Den store villgås-pagoden, bymuren og Den store moské
Tidlig om morgenen begynner de skrattende høyttalerne på toget å sende ut nyheter, anekdoter og musikk. Dette fortsetter frem til vi ankommer Xi'an i Shaanxi-provinsen. Under Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi (regjerte fra 221-210 f.Kr.), var området for første gang midtpunktet i det enorme kinesiske riket. Og under det blomstrende Tang-dynastiet (618-907) ble byen igjen hovedstad og en av verdens største.
Fra jernbanestasjonen i Xi'an drar vi direkte til hotellet vårt, hvor vi spiser frokost og får muligheten til å slappe av litt.
Vi starter våre opplevelser i Xi'an med et besøk til Den store Villgås-pagoden, som ble bygget i år 652 og opprinnelig huset en stor samling buddhistiske skrifter. Via bratte trapper klatrer vi opp til toppen av pagoden, hvor vi får en fin utsikt over byens sørlige forsteder. I det fjerne kan vi kanskje også skimte Xi'ans gamle bymur, som er Kinas eldste og best bevarte. Dette får vi se på nært hold når vi om ettermiddagen besøker den sørlige byporten og tar en tur på muren.
Vi besøker også det muslimske kvarteret, et av byens eldste områder, hvor vi spaserer og ser en av de eldste og største moskeene i Kina. Moskeen ble bygget i år 742 under Tang-dynastiet og har blitt renovert og utvidet flere ganger, slik at den nå dekker et område på 13 000 m².
Om kvelden nyter vi et velsmakende og annerledes måltid på en muslimsk restaurant.
I dag skal vi oppleve et av turens absolutte høydepunkter når vi besøker den berømte Terrakottahæren. Dette sensasjonelle funnet ble gjort i 1974, da en bonde gravde en dyp brønn under sommertørken. Plutselig begynte menneskehøye leirsoldater å dukke opp fra bakken. Siden har arkeologene funnet tusenvis av figurer – og de graver fortsatt! De mange figurene utgjør en hel hær av fotsoldater, bueskyttere, offiserer og generaler. Hæren ble skapt og gravd ned for å ledsage og beskytte Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, i dødsriket. Vi besøker også en fabrikk som har spesialisert seg på produksjon av terrakottafigurer.
Etter å ha utforsket dette imponerende området, spiser vi en lokal lunsj og fortsetter til det unike Guangren-tempelet, det eneste av sitt slag i Shaanxi-provinsen. Her kan man oppleve de fargerike tibetanske bannerne og utforske de velbevarte hallene fylt med buddhistiske statuer og fresker som gjenspeiler den unike tibetanske kulturen.
Resten av ettermiddagen er satt av til opplevelser på egen hånd, før det om kvelden igjen er mulighet for å delta i en kulturell forestilling på det lokale teatret. Her viderefører dyktige musikere og grasiøse dansere arven fra Tang-dynastiet, da disse dansene ble fremført ved hoffet.
(Tang-teater og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Dag 6
Xi'an. Terrakottahæren, det tibetanske Guangren-tempel og mulighet for middag og Tang-teater
I dag skal vi oppleve et av turens absolutte høydepunkter når vi besøker den berømte Terrakottahæren. Dette sensasjonelle funnet ble gjort i 1974, da en bonde gravde en dyp brønn under sommertørken. Plutselig begynte menneskehøye leirsoldater å dukke opp fra bakken. Siden har arkeologene funnet tusenvis av figurer – og de graver fortsatt! De mange figurene utgjør en hel hær av fotsoldater, bueskyttere, offiserer og generaler. Hæren ble skapt og gravd ned for å ledsage og beskytte Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, i dødsriket. Vi besøker også en fabrikk som har spesialisert seg på produksjon av terrakottafigurer.
Etter å ha utforsket dette imponerende området, spiser vi en lokal lunsj og fortsetter til det unike Guangren-tempelet, det eneste av sitt slag i Shaanxi-provinsen. Her kan man oppleve de fargerike tibetanske bannerne og utforske de velbevarte hallene fylt med buddhistiske statuer og fresker som gjenspeiler den unike tibetanske kulturen.
Resten av ettermiddagen er satt av til opplevelser på egen hånd, før det om kvelden igjen er mulighet for å delta i en kulturell forestilling på det lokale teatret. Her viderefører dyktige musikere og grasiøse dansere arven fra Tang-dynastiet, da disse dansene ble fremført ved hoffet.
(Tang-teater og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Tidlig om morgenen forlater vi Xi'an og flyr videre til fjellbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provinsen. Byen ligger høyt oppe på et kileformet fjellområde, der Jialing-elven møter Yangtze-elven. Livet i de bratte gatene skiller seg ut på ett vesentlig punkt fra resten av Kina: det er nesten ingen sykler! Det trengs litt mer motorkraft i de bakkete gatene, og byens fabrikker for motorsykler og scootere har blomstrende tider. Chongqing og nærområdet huser rundt 31 millioner mennesker.
Etter formalitetene på flyplassen kjører vi til byens berømte dyrehage, som har en av verdens største bestander av pandaer. Vi besøker også et lokalt tehus, hvor vi skal smake på den verdenskjente drikken og lære mer om produksjonen. Vi spiser en lokal lunsj i nærheten, før vi drar til De tre kløfters museum, som forteller om Yangtze-elvens innflytelse på kinesisk historie.
Etter noen spennende opplevelser drar vi ned til elven, der vårt flotte skip venter på å ta oss nedover den vakre Yangtze-elven. Rett etter ombordstigning legger vi fra kai, og vår odyssé på den sagnomsuste Yangtze begynner.
Dag 7
Xi'an – Chongqing. Dyrehage, tehus, De tre kløfters museum og ombordstigning på Yangtze-skipet
Tidlig om morgenen forlater vi Xi'an og flyr videre til fjellbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provinsen. Byen ligger høyt oppe på et kileformet fjellområde, der Jialing-elven møter Yangtze-elven. Livet i de bratte gatene skiller seg ut på ett vesentlig punkt fra resten av Kina: det er nesten ingen sykler! Det trengs litt mer motorkraft i de bakkete gatene, og byens fabrikker for motorsykler og scootere har blomstrende tider. Chongqing og nærområdet huser rundt 31 millioner mennesker.
Etter formalitetene på flyplassen kjører vi til byens berømte dyrehage, som har en av verdens største bestander av pandaer. Vi besøker også et lokalt tehus, hvor vi skal smake på den verdenskjente drikken og lære mer om produksjonen. Vi spiser en lokal lunsj i nærheten, før vi drar til De tre kløfters museum, som forteller om Yangtze-elvens innflytelse på kinesisk historie.
Etter noen spennende opplevelser drar vi ned til elven, der vårt flotte skip venter på å ta oss nedover den vakre Yangtze-elven. Rett etter ombordstigning legger vi fra kai, og vår odyssé på den sagnomsuste Yangtze begynner.
Dagens første stopp er ved spøkelsesbyen Fengdu. Derfra fortsetter vi med buss til et naturskjønt område, hvor vi ser en viktig helligdom innen kinesisk taoisme, Jadekeiseren – en litt over 30 meter høy gyllen statue. Området vest for Ming-fjellene byr også på over 200 taoistiske og buddhistiske skulpturer og helligdommer. Avhengig av værforholdene og vannstanden i elven, kan vi alternativt besøke den vakre røde pagoden Shibaozhai. Denne 56 meter høye trepagoden er bygget opp langs en klippevegg og hadde opprinnelig 9 etasjer, men i 1956 ble 3 etasjer lagt til. Inne i pagoden finnes en spiraltrapp som tar deg helt til toppen. Shibaozhai er et flott eksempel på klassisk kinesisk arkitektur, bygget uten bruk av en eneste spiker.
Utsikten fra øverste dekk på Yangtze-skipet vårt er enestående, og du kan være heldig å se aper leke langs elvebredden. Du kan også melde deg på ulike aktiviteter ombord, som tai-chi-demonstrasjoner eller foredrag om tradisjonell kinesisk medisin – eller lære å spille det kinesiske spillet mah-jong.
Om kvelden, hvis tiden og forholdene tillater det, kan du overvære et kveldsshow på land. Forestillingen bestilles og betales ombord på skipet.
Dag 8
Yangtze-elven. Jadekeiseren eller Shibaozhai-pagoden og aktiviteter ombord
Dagens første stopp er ved spøkelsesbyen Fengdu. Derfra fortsetter vi med buss til et naturskjønt område, hvor vi ser en viktig helligdom innen kinesisk taoisme, Jadekeiseren – en litt over 30 meter høy gyllen statue. Området vest for Ming-fjellene byr også på over 200 taoistiske og buddhistiske skulpturer og helligdommer. Avhengig av værforholdene og vannstanden i elven, kan vi alternativt besøke den vakre røde pagoden Shibaozhai. Denne 56 meter høye trepagoden er bygget opp langs en klippevegg og hadde opprinnelig 9 etasjer, men i 1956 ble 3 etasjer lagt til. Inne i pagoden finnes en spiraltrapp som tar deg helt til toppen. Shibaozhai er et flott eksempel på klassisk kinesisk arkitektur, bygget uten bruk av en eneste spiker.
Utsikten fra øverste dekk på Yangtze-skipet vårt er enestående, og du kan være heldig å se aper leke langs elvebredden. Du kan også melde deg på ulike aktiviteter ombord, som tai-chi-demonstrasjoner eller foredrag om tradisjonell kinesisk medisin – eller lære å spille det kinesiske spillet mah-jong.
Om kvelden, hvis tiden og forholdene tillater det, kan du overvære et kveldsshow på land. Forestillingen bestilles og betales ombord på skipet.
Vi starter dagen med å passere de to første og mest imponerende av De tre kløfter, som har gjort Yangtze-elven verdenskjent. I årtusener har elven skåret seg gjennom de mektige fjellmassivene i det sentrale Kina og skapt fantastiske klippeformasjoner som reiser seg opptil 900 meter på begge sider av elven. I dette området smalner elven inn og skaper farlige strømmer.
Passasjen er flere steder uhyggelig smal, og vannet presses frem med slik voldsom kraft at det kreves svært erfarne sjøfolk – som våre – for å manøvrere trygt gjennom. Den sesongmessige forskjellen på vannstanden er visse steder opptil 50 meter. Overfor klippeformasjonen Gudinnens Tinde ligger en av Yangtzes sideelver, Gudinne-elven. Vi går om bord i mindre båter og seiler cirka 15 kilometer oppover elven, som opprinnelig ikke var mer enn en bekk.
Etter byggingen av De tre kløfters demning har vannstanden steget med 70–100 meter, avhengig av sesongen. Høye klipper tårner seg opp på begge sider, og mange beskyttede dyrearter lever i området, blant annet aper, fjellgeiter, hjorter og villsvin. Her vokser også urter som brukes i tradisjonell medisin, og regionen er kjent for sin te, som ofte kalles "longevity tea" eller "mountain tea". Etter å ha nytt de spektakulære omgivelsene, drar vi tilbake til skipet vårt.
Dag 9
Yangtze-elven. De tre kløfter og Gudinne-elven
Vi starter dagen med å passere de to første og mest imponerende av De tre kløfter, som har gjort Yangtze-elven verdenskjent. I årtusener har elven skåret seg gjennom de mektige fjellmassivene i det sentrale Kina og skapt fantastiske klippeformasjoner som reiser seg opptil 900 meter på begge sider av elven. I dette området smalner elven inn og skaper farlige strømmer.
Passasjen er flere steder uhyggelig smal, og vannet presses frem med slik voldsom kraft at det kreves svært erfarne sjøfolk – som våre – for å manøvrere trygt gjennom. Den sesongmessige forskjellen på vannstanden er visse steder opptil 50 meter. Overfor klippeformasjonen Gudinnens Tinde ligger en av Yangtzes sideelver, Gudinne-elven. Vi går om bord i mindre båter og seiler cirka 15 kilometer oppover elven, som opprinnelig ikke var mer enn en bekk.
Etter byggingen av De tre kløfters demning har vannstanden steget med 70–100 meter, avhengig av sesongen. Høye klipper tårner seg opp på begge sider, og mange beskyttede dyrearter lever i området, blant annet aper, fjellgeiter, hjorter og villsvin. Her vokser også urter som brukes i tradisjonell medisin, og regionen er kjent for sin te, som ofte kalles "longevity tea" eller "mountain tea". Etter å ha nytt de spektakulære omgivelsene, drar vi tilbake til skipet vårt.
Vi stopper ved den gigantiske demningen ved Yangtze-elven. Dette er ikke bare verdens største demningsanlegg, men også verdens største kraftverk. Den kinesiske regjeringen kaller selv dette byggverket for et større mesterverk enn Den kinesiske mur. Mer enn én million kinesere har blitt tvangsflyttet til nybygde byer etter at vannstanden har steget med over 100 meter. Vi får en fantastisk innsikt i dimensjonene av dette prosjektet når vi sier farvel til skipet vårt og går om bord i en spesialdesignet båt. Vi skal gjennom verdens største sluse og skipsheis, en prosess som varer 40 minutter til en time, og deretter besøker vi demningen på nært hold.
Deretter kjører vi med buss til Yichang og går om bord på ekspresstoget til Shanghai, som tilbakelegger over 1200 km på rundt åtte timer. Å ta tog i Kina er den beste måten å virkelig oppleve landet på, og denne gangen reiser vi om dagen, slik at vi kan få et godt inntrykk av kontrasten mellom land og by. Vi spiser middag om bord på toget i form av medbrakte matpakker.
Vi ankommer til Shanghai sent på kvelden og drar til hotellet vårt, hvor vi skal tilbringe de neste to nettene.
Dag 10
Yichang – Shanghai. De tre kløfters demning og ekspresstog til Shanghai.
Vi stopper ved den gigantiske demningen ved Yangtze-elven. Dette er ikke bare verdens største demningsanlegg, men også verdens største kraftverk. Den kinesiske regjeringen kaller selv dette byggverket for et større mesterverk enn Den kinesiske mur. Mer enn én million kinesere har blitt tvangsflyttet til nybygde byer etter at vannstanden har steget med over 100 meter. Vi får en fantastisk innsikt i dimensjonene av dette prosjektet når vi sier farvel til skipet vårt og går om bord i en spesialdesignet båt. Vi skal gjennom verdens største sluse og skipsheis, en prosess som varer 40 minutter til en time, og deretter besøker vi demningen på nært hold.
Deretter kjører vi med buss til Yichang og går om bord på ekspresstoget til Shanghai, som tilbakelegger over 1200 km på rundt åtte timer. Å ta tog i Kina er den beste måten å virkelig oppleve landet på, og denne gangen reiser vi om dagen, slik at vi kan få et godt inntrykk av kontrasten mellom land og by. Vi spiser middag om bord på toget i form av medbrakte matpakker.
Vi ankommer til Shanghai sent på kvelden og drar til hotellet vårt, hvor vi skal tilbringe de neste to nettene.
Vi starter dagen med en tur til bydelen Pudong, som siden 1993 har utviklet seg til et økonomisk kraftsenter, noe de mange skyskraperne er bevis på. Vi besøker den 421 meter høye Jin Mao-bygningen, der vi tar heisen opp til 88. etasje for en fantastisk utsikt over Shanghai, en ekte metropol med nesten 23 millioner innbyggere.
Etter lunsj går turen til Shanghais gamle bydel, der vi besøker Yuyuan-basaren. Her kan du handle kinesiske produkter, fra kunst til suvenirer, eller smake på eksotiske retter. Vi ser også det gamle kinesiske kvartalet, som er i ferd med å forsvinne. Dette er en siste sjanse til å oppleve denne delen av Shanghais historie.
Deretter tar vi turen til Nanjing Lu, Shanghais hovedgate, der internasjonale motemerker og kinesiske merkevarer konkurrerer om oppmerksomheten. Den travle gågaten byr på en livlig atmosfære og unike opplevelser.
Vi besøker Shanghai Museum, som har en imponerende samling av bronse, porselen, kalligrafi, malerier og tekstiler. Museet er oversiktlig og godt tilrettelagt, med engelske beskrivelser ved siden av de kinesiske. Her får du se det beste av kinesisk kunst og håndverk. Dagen avsluttes med et besøk i en lokal silkebutikk, hvor vi ser produksjonen og bearbeidingen av silke.
Resten av dagen er til fri disposisjon, med mindre du har kjøpt utfluktspakken. Da venter middag på en lokal restaurant etterfulgt av et imponerende akrobatshow med Shanghais berømte trupp.
(Akrobatshow og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Dag 11
Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren, Shanghai museum, silkehandel og mulighet for middag og akrobatshow
Vi starter dagen med en tur til bydelen Pudong, som siden 1993 har utviklet seg til et økonomisk kraftsenter, noe de mange skyskraperne er bevis på. Vi besøker den 421 meter høye Jin Mao-bygningen, der vi tar heisen opp til 88. etasje for en fantastisk utsikt over Shanghai, en ekte metropol med nesten 23 millioner innbyggere.
Etter lunsj går turen til Shanghais gamle bydel, der vi besøker Yuyuan-basaren. Her kan du handle kinesiske produkter, fra kunst til suvenirer, eller smake på eksotiske retter. Vi ser også det gamle kinesiske kvartalet, som er i ferd med å forsvinne. Dette er en siste sjanse til å oppleve denne delen av Shanghais historie.
Deretter tar vi turen til Nanjing Lu, Shanghais hovedgate, der internasjonale motemerker og kinesiske merkevarer konkurrerer om oppmerksomheten. Den travle gågaten byr på en livlig atmosfære og unike opplevelser.
Vi besøker Shanghai Museum, som har en imponerende samling av bronse, porselen, kalligrafi, malerier og tekstiler. Museet er oversiktlig og godt tilrettelagt, med engelske beskrivelser ved siden av de kinesiske. Her får du se det beste av kinesisk kunst og håndverk. Dagen avsluttes med et besøk i en lokal silkebutikk, hvor vi ser produksjonen og bearbeidingen av silke.
Resten av dagen er til fri disposisjon, med mindre du har kjøpt utfluktspakken. Da venter middag på en lokal restaurant etterfulgt av et imponerende akrobatshow med Shanghais berømte trupp.
(Akrobatshow og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken som kan kjøpes separat).
Denne dagen er satt av til å utforske Shanghai på egen hånd. I Kinas fremste finans- og kulturby er det mye å gjøre! Gallerier, museer, kafeer og restauranter finnes over hele byen, og ikke minst er Shanghai et shoppingparadis. Du kan også ta en båttur på Huang Pu-elven, som gir deg et imponerende innblikk i den raskt voksende storbyen.
På kvelden møtes vi til en avskjedsmiddag.
Dag 12
Shanghai. Tid på egen hånd og avskjedsmiddag
Denne dagen er satt av til å utforske Shanghai på egen hånd. I Kinas fremste finans- og kulturby er det mye å gjøre! Gallerier, museer, kafeer og restauranter finnes over hele byen, og ikke minst er Shanghai et shoppingparadis. Du kan også ta en båttur på Huang Pu-elven, som gir deg et imponerende innblikk i den raskt voksende storbyen.
På kvelden møtes vi til en avskjedsmiddag.
Vi flyr via Beijing hjem og lander i Oslo i løpet av ettermiddagen.
Dag 13
Shanghai – Oslo. Hjemreise
Vi flyr via Beijing hjem og lander i Oslo i løpet av ettermiddagen.
Skipene til det amerikanske rederiet Victoria Cruises er spesialkonstruert etter forholdene på Yangtze-elva.
På Yangtzecruiset seiler vi med det amerikanske rederiet Victoria Cruises, som har skip som er konstruert etter forholdene på Yangtze.
Dag 3: Middag og Pekingopera
Dag 6: Middag og Tang teater i Xi'an
Dag 8: Middag og akrobatikk i Shanghai
Dag 3: Middag og Pekingopera
Dag 6: Middag og Tang teater i Xi'an
Dag 8: Middag og akrobatikk i Shanghai
Dag 3: Middag og Pekingopera
Dag 6: Middag og Tang teater i Xi'an
Dag 8: Middag og akrobatikk i Shanghai
Norsk/Svensk
Ja
Ja
Yuan Renminbi
Norsk/Svensk
Ja
Ja
Yuan Renminbi
Yangtze-cruiset er med det anerkjente amerikanske rederiet Victoria Cruise. Alle lugarer er utvendige og utstyrt med eget bad, toalett og telefon. Det er mulighet for å bruke internett og sende faks om bord, men merk at internettilkoblingen er svært treg og kun egnet til korte meldinger. Strømmen er 220 V.
Skipene er tilpasset forholdene på Yangtze-elven og har en stjernekategorisering som brukes i de fleste land. Imidlertid kan båtene på Yangtze ikke sammenlignes med tradisjonelle cruiseskip eller måles etter europeiske toppstandarder. Lugarene tildeles av rederiet.
Utflukter kan bli avlyst eller endret avhengig av vannstand eller sikkerhetsårsaker. Dette er utenfor vår kontroll, og avgjørelsen tas kun av skipets kaptein.
Vi anbefaler vanlig og komfortabel bekledning om bord. Til kapteinens cocktailparty og avskjedsmiddag anbefales det at herrene bruker skjorte, og at damene har kjole eller annen formell påkledning.
Kjøkkenet om bord serverer typisk kinesisk mat, men menyen kan variere avhengig av regionens matstil. Frokosten er vestlig.
Man signerer for kjøp av drikkevarer og tjenester om bord. Oppgjøret skjer kvelden før avreise. Det kan betales med yuan (RMB), og man kan veksle amerikanske dollar eller euro om bord, men kun i mindre beløp. Følgende kredittkort aksepteres: Visa, MasterCard og American Express.
Røyking er ikke tillatt innendørs. Røyking er kun tillatt utendørs.
Skipet tilbyr klesvask, bibliotek, suvenirbutikk, frisør, massasjetjenester og treningsrom.
En konvolutt vil bli lagt i hver lugar på avreisedagen, hvor du kan legge driks til besetningen. Anbefalt beløp er 10 USD per dag per person.
Alle måltider på Yangtze-båten er inkludert, fra middag på ankomstdagen til frokost den siste dagen. Vann, brus, juice og te er inkludert til måltidene. Øvrige drikkevarer må kjøpes separat.
I forbindelse med byggingen av den store demningen hender det at kinesiske myndigheter, uten forvarsel til Albatros Travel, stenger slusene for seiling. Vi tar derfor forbehold om endringer i seilruten, da disse ligger utenfor Albatros Travel sin kontroll. Uansett vil det bli arrangert en utflukt til demningsprosjektet.
Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager, hvor du ofte ikke vil se bagasjen din før om kvelden. Det er ikke nødvendig å medbringe håndkle.
Noen ganger stenges severdigheter i forbindelse med offisielle besøk og kongresser. I slike tilfeller vil vi forsøke å finne et passende alternativ.
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Du kan søke om individuelt visum eller gruppevisum. Les mer om mulighetene og kravene her: https://www.albatros.no/reisemaal/asia/kina/visum
Her kan du lese mer om Kina: www.albatros.no/reisemaal/asia/kina
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Reisen foregår i en førsteklasses sovevogn med fire senger per kupé.
Det er fellestoaletter i korridoren i hver togvogn, samt restaurantvogn i de fleste tog.
Ønsker man ikke å dele togkupe, kan man be om et alternativ med fly og ekstra overnatting i Xi’an.
Beregn en ekstra kostnad på omtrent NOK4000 kroner per person. Siden dette er en forespørsel, kan ikke pris eller tilgjengelighet garanteres på forhånd.
Det er dessverre ikke mulig å kjøpe ekstra sengeplasser om bord på toget for å sikre seg en privat kupe.
Yangtze-cruiset er med det anerkjente amerikanske rederiet Victoria Cruise. Alle lugarer er utvendige og utstyrt med eget bad, toalett og telefon. Det er mulighet for å bruke internett og sende faks om bord, men merk at internettilkoblingen er svært treg og kun egnet til korte meldinger. Strømmen er 220 V.
Skipene er tilpasset forholdene på Yangtze-elven og har en stjernekategorisering som brukes i de fleste land. Imidlertid kan båtene på Yangtze ikke sammenlignes med tradisjonelle cruiseskip eller måles etter europeiske toppstandarder. Lugarene tildeles av rederiet.
Utflukter kan bli avlyst eller endret avhengig av vannstand eller sikkerhetsårsaker. Dette er utenfor vår kontroll, og avgjørelsen tas kun av skipets kaptein.
Vi anbefaler vanlig og komfortabel bekledning om bord. Til kapteinens cocktailparty og avskjedsmiddag anbefales det at herrene bruker skjorte, og at damene har kjole eller annen formell påkledning.
Kjøkkenet om bord serverer typisk kinesisk mat, men menyen kan variere avhengig av regionens matstil. Frokosten er vestlig.
Man signerer for kjøp av drikkevarer og tjenester om bord. Oppgjøret skjer kvelden før avreise. Det kan betales med yuan (RMB), og man kan veksle amerikanske dollar eller euro om bord, men kun i mindre beløp. Følgende kredittkort aksepteres: Visa, MasterCard og American Express.
Røyking er ikke tillatt innendørs. Røyking er kun tillatt utendørs.
Skipet tilbyr klesvask, bibliotek, suvenirbutikk, frisør, massasjetjenester og treningsrom.
En konvolutt vil bli lagt i hver lugar på avreisedagen, hvor du kan legge driks til besetningen. Anbefalt beløp er 10 USD per dag per person.
Alle måltider på Yangtze-båten er inkludert, fra middag på ankomstdagen til frokost den siste dagen. Vann, brus, juice og te er inkludert til måltidene. Øvrige drikkevarer må kjøpes separat.
I forbindelse med byggingen av den store demningen hender det at kinesiske myndigheter, uten forvarsel til Albatros Travel, stenger slusene for seiling. Vi tar derfor forbehold om endringer i seilruten, da disse ligger utenfor Albatros Travel sin kontroll. Uansett vil det bli arrangert en utflukt til demningsprosjektet.
Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager, hvor du ofte ikke vil se bagasjen din før om kvelden. Det er ikke nødvendig å medbringe håndkle.
Noen ganger stenges severdigheter i forbindelse med offisielle besøk og kongresser. I slike tilfeller vil vi forsøke å finne et passende alternativ.
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Du kan søke om individuelt visum eller gruppevisum. Les mer om mulighetene og kravene her: https://www.albatros.no/reisemaal/asia/kina/visum
Her kan du lese mer om Kina: www.albatros.no/reisemaal/asia/kina
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Reisen foregår i en førsteklasses sovevogn med fire senger per kupé.
Det er fellestoaletter i korridoren i hver togvogn, samt restaurantvogn i de fleste tog.
Ønsker man ikke å dele togkupe, kan man be om et alternativ med fly og ekstra overnatting i Xi’an.
Beregn en ekstra kostnad på omtrent NOK4000 kroner per person. Siden dette er en forespørsel, kan ikke pris eller tilgjengelighet garanteres på forhånd.
Det er dessverre ikke mulig å kjøpe ekstra sengeplasser om bord på toget for å sikre seg en privat kupe.
På reisen har vi lagt inn besøk på små verksteder og kooperativer som produserer noen av de tingene som er typisk for Kina: cloisonné, keramikk, silke og te. Det vil selvfølgelig være mulighet for å handle på disse stoppene.
På reisen har vi lagt inn besøk på små verksteder og kooperativer som produserer noen av de tingene som er typisk for Kina: cloisonné, keramikk, silke og te. Det vil selvfølgelig være mulighet for å handle på disse stoppene.
Oppgradering til brodekk inkl. Fasilitetspakke på Yangtze-cruise:
Oppgraderinger er på forespørsel og kan ikke garanteres.
Ekstra servicepakke inkluderer: